خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در فرانسه:

نیروی جنگی در سوریه نداریم

سفیر کشورمان در فرانسه تاکید کرد که ایران در سوریه سرباز و نیروی جنگی نظامی ندارد.

به گزارش ایلنا، علی آهنی در مصاحبه با فرانس کولتور گفت: بنا به درخواست طرف سوری، مشاوران نظامی ما در کنار ارتش سوریه هستند تا به آن‌ها مشاوره‌های نظامی لازم را ارائه کنند.

آهنی در پاسخ به این سوال که، توافق هسته‌ای روز سه‌شنبه با ۱۶۱ رای موافق در مجلس ایران به تصویب رسید. درباره نمایندگان اصول‌گرایی که از رای دادن امتناع کردند و تعدادشان به ۱۳ نفر می‌رسید و یا آن‌هایی که به توافق هسته‌ای رای مخالف دادند و تعدادشان به ۵۹ نفر می‌رسید شما چه برداشتی دارید؟ این طور توضیح داد که مهم‌ترین نکته تصویب این قانون است که به دولت اجازه می‌دهد امور را پیش ببرد و تعهدات خود را آغاز کند. در مجلس ایران برخی مخالفت‌ها وجود داشت و این هم به‌دلیل بی‌اعتمادی است، بی‌اعتمادی که به رفتار و رویکردهای برخی از اعضای گروه ۱+۵ در قبال ایران در سال‌های گذشته باز می‌گردد.

وی ادامه داد: بنابراین، این نمایندگان سعی کردند به دولت هشدار و توجه بیشتری دهند تا به دام نیفتد و حقوق ملت ایران از سوی گروه ۱+۵ بیش از پیش مورد احترام قرار گیرد.

بخش دیگر سوال مطرح شده از سفیر کشورمان این بود که، این کار مرحله مهمی در خصوص توافق است. مرحله بعدی گزارشی است که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اواسط دسامبر و درباره توافق تهیه می‌کند. الان در حوزه می‌دانی در ایران اوضاع چگونه است؟ که او پاسخ داد: براساس اطلاعاتی که دارم آن‌ها راضی هستند و من هم خوش‌بین هستم که اگر واقعا از طرف آن‌ها حسن نیت وجود داشته باشد می‌توان به نقطه مطلوب رسید و هیچ نگرانی برای اجرای این توافق وجود ندارد.

آهنی در این رابطه که، بازرسان در تهران هستند؟ چند نفرند؟ ۱۰ نفری باید باشند؟ و اینکه چگونه به سایت‌ها دسترسی دارند؟ باید درخواست کنند یا فورا می‌توانند بروند و ببینند؟ چگونه عمل می‌شود؟ نیز گفت: براساس مقررات آژانس ما آن‌ها را می‌پذیریم و در چارچوب مقررات و تفاهم موجود برای آن‌ها در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی درباره موضع ایران درباره سوریه نیز گفت که ما روابط دوستانه‌ای با دولت سوریه در زمینه‌های مختلف داریم. ما روابط اقتصادی و سیاسیمان را داریم و مسلما بنا به درخواست طرف سوری، مشاوران نظامی ما در ارتش سوریه هستند تا به آن‌ها مشاوره‌های نظامی لازم را ارائه کنند.

سفیر کشورمان ادامه داد: به‌خصوص مشاورانی که در زمینه مبارزه با تروریسم تخصص دارند و کارآمدیشان را هم در این زمینه نشان داده و ثابت کرده‌اند و به این کمک‌ها هم ادامه می‌دهیم. ما در سوریه سرباز و نیروی جنگی نظامی نداریم بلکه مشاوران و ژنرال‌هایی هستند که مشاوره‌های لازم را برای مبارزه با تروریسم ارائه می‌دهند.

آهنی هم‌چنین در رابطه با اینکه آیا این شبه نظامیانی که در آن‌جا می‌جنگند هم زیر نظر تهران اداره می‌شوند؟ آیا ژنرال سلیمانی یا دیگر فرماندهان نظامی یا رییسان مذهبی هستند که این افراد را فرماندهی می‌کنند؟ تاکید کرد: نه اصلا چنین نیست. آنچه که به ما مربوط می‌شود ما مشاوران نظامی خودمان را در آن‌جا داریم ولی هماهنگی‌ها مسلما در دست ارتش سوریه است که امور را در میدان مدیریت می‌کند و ما هم در کنارشان هستیم تا یاریشان بدهیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا این دولت سوریه است که درخواست کمک می‌کند؟ نیز گفت: کاملا همین‌طور است. به علاوه آن‌ها هستند که تصمیم می‌گیرند که آنچه لازم است را انجام دهند.

آهنی در ادامه در مورد این موضوع که، ایران نیروهای زیادی را در سوریه از دست داده است و هفته گذشته شاهد از دست دادن ژنرال همدانی بودیم و دو ژنرال دیگر که فرماندهان عالی‌رتبه بودند. و اینکه آیا از دست‌دادن آن‌ها یک ضرر بزرگ برای کشور شما ایران، محسوب نمی‌شوند؟ گفت: شما به‌خوبی می‌دانید که ما از تروریسم رنج فراوانی برده‌ایم به همین خاطر هست که ما در مقابله با تروریسم بسیار جدی هستیم.

وی ادامه داد: قطعا برای این مبارزه هزینه‌هایی است که باید آن‌ها را پذیرفت. برای داشتن نتایج خوب باید آمادگی داشت. متاسفانه در این زمینه ما شاهد از دست دادن برخی مشاوران نظامیمان که در محل حضور دارند نیز هستیم. ولی به هر حال تروریسم واقعیتی است که باید با آن مقابله کرد.

کد خبر : ۳۱۴۲۵۲