خبرگزاری کار ایران

جان کری:

برجام نتیجه سال‌ها دیپلماسی دشوار است

وزیرخارجه آمریکا در یادداشتی نوشت که توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ بر اساس سال‌ها مذاکرات دیپلماتیک پیچیده به دست آمده است.

به گزارش ایلنا به نقل از العربیه، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا در این یادداشت نوشت که برجام در نتیجه دیپلماسی دشواری که در دو دوره ریاست‌جمهوری در پیش گرفته شد، به دست آمده است.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: «این توافق در نتیجه سال‌ها دیپلماسی دشوار در دو دوره ریاست‌جمهوری به دست آمده است. باتحریم‌ها آغاز کردیم اما، تحریم‌ها وسیله به پایان رساندن این روند نبودند. تنها با مذاکرات مستقیم و حمایت گسترده متحدان ما از جمله روسیه، چین و رهبران اروپایی توانستیم مقام‌های ارشد ایرانی را متقاعد کنیم که محدودیت‌هایی را درباره برنامه هسته‌ای این کشور بپذیرند.»

کری مدعی شد: «تحت مفاد برجام تمامی راه‌های احتمالی دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای مسدود شده است و به دلیل نظارت و بازرسی‌هایی که در توافق مورد نیاز بود، می‌توانیم میزان راست‌گویی مقام‌های ایرانی را بسنجیم. در صورت نقض توافق، با تحمیل مجدد تحریم‌ها یا دیگر راه‌های ممکن مانع آنها می‌شویم. در نتیجه، ایران به هر طریق ممکن باید به تعهدات خود همان‌گونه که در روند مذاکرات انجام داد، عمل کند.»

وی افزود: «به مرحله اجرایی شدن برجام نزدیک می‌شویم و مهم است که محتاط باشیم و اتحاد و هدف مشترک خود را حفظ کنیم. خاورمیانه به عنوان منطقه‌ای با مشکلات فراوان باقی می‌ماند اما، این مشکلات در صورتی که ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای نزدیک می‌شد، وضعیت بسیار وخیم‌تری پیدا می‌کرد. برجام بهترین راه ممکن برای اطمینان از این مساله است که امکان چنین موردی دیگر در حال حاضر و تا ابد وجود ندارد و هر ملتی، از جمله متحدان ما در منطقه، در پی اجرای برجام در امنیت به سر می‌برند.»

کد خبر : ۳۱۴۷۴۰