خبرگزاری کار ایران

دبیرکل مجمع جهانی تقریب:

دخالت خارجی‌ها کشورهای اسلامی از یکدیگر دور کرده است

دبیرکل مجمع جهانی تقریب با بیان اینکه کشورهای اسلامی از تأثیر ابرقدرت‌ها و نیروهای خارجی در سیاست‌هایشان جلوگیری کنند، اظهار داشت: یکی از عواملی که موجب دور شدن کشورهای اسلامی از یکدیگر می‌شود دخالت خارجی‌ها است.

 به گزارش ایلنا، آیت الله «محسن اراکی» دبیر کل مجمع جهانی تقریب در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی (ARY) پاکستان پیرامون امنیت در پاکستان، با بیان اینکه امنیت برای هر جامعه‌ای از مهم‌ترین ضروریات است، گفت: امنیت اقتصادی و امنیت سیاسی از مهم‌ترین نعمت‌ها و ارکان زندگی بشر است.

وی افزود: اگر مردم و مسئولین با هم همکاری کنند، این همکاری منجر به برقرای امنیت کامل در پاکستان می‌شود هرگاه در همکاری بین مردم و مسئولین خلأ به وجود بیاید یعنی آن حمایتی که مسئولین باید انجام دهند، صورت نگیرد و همچنین آن همکاری که مردم باید داشته باشند انجام نشود، شکاف امنیتی بیشتر خواهد شد.

آیت الله اراکی ابراز امیدواری کرد که در پاکستان همکاری بین مردم و مسئولین دولتی بیشتر شود تا هرچه بیشتر شاهد حل شدن مشکلات امنیتی در این کشور باشیم.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پاسخ به سوالی پیرامون اوضاع خاورمیانه و نقش مجمع جهانی تقریب در کمک به بازگرداندن آرامش در منطقه اظهار داشت: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تلاش می‌کند اولا از پیدایش اختلافات مذهبی جلوگیری کند. پیشگیری از اختلافات مذهبی می‌تواند از طریق افزایش ارتباط بیشتر میان مذاهب اسلامی، برقراری نشست میان سران مذاهب اسلامی و گفتگوی میان علما صورت گیرد.

ملت ایران و پاکستان ارتباط تاریخی محکمی دارند

وی خاطر نشان کرد: دوم اینکه اگر اختلافی هم وجود دارد از تبدیل این اختلاف به ناامنی و جنگ و خونریزی جلوگیری کند که در این زمینه مجمع جهانی تقریب کارهای زیادی انجام داده است یکی از مهم‌ترین کارهای مجمع جهانی تقریب در این بخش تشکیل کمیته مساعی حمیده است که در این کمیته بیش از ۴۰ تن از علما و شخصیت‌های برجسته جهان اسلام عضو هستند و این کمیته جلساتی در تهران، بیروت و استانبول برگزار کرده است و پیرامون حل برخی از نزاع‌های منطقه‌ای بویژه در عراق و سوریه طرح‌هایی را ارائه و اقداماتی را پیشنهاد کرده است که این اقدامات نیز انجام شده است.

آیت الله اراکی در پاسخ به سوالی پیرامون افزایش مناسبات میان ایران و پاکستان نیز افزود: اولا تقویت روابط میان ایران و پاکستان یک وظیفه دینی است، دوم اینکه ملت ایران و پاکستان ارتباط تاریخی محکمی دارند، ملت ایران و پاکستان فرهنگ و دین مشترک دارند و حتی الان در مناطق مرزی عشایر بین دو کشور با هم ارتباط قوی دارند.

وی گفت: نکته سوم این است، که ایران و پاکستان از لحاظ هم مرز بودن، می‌توانند روابط اقتصادی کم هزینه‌تر و پرفعالیت تری داشته باشند. هم ایران می‌تواند نیازهای خودش را از طریق پاکستان تأمین کند و هم اینکه پاکستان می‌تواند بسیاری از نیازهای خود را از طریق ایران تأمین نماید. تأمین انرژی پاکستان از طریق ایران کم هزینه‌ترین و آسان‌ترین راه است بنابراین هم به نفع مردم پاکستان و هم به نفع مردم ایران است که همکاری بین دو کشور تقویت شود.

ایجاد اتحادیه کشورهای اسلامی

دبیرکل مجمع جهانی تقریب در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چگونه کشورهای اسلامی می‌توانند به هم نزدیک شوند و روابط خوبی داشته باشند، خاطرنشان کرد: اولین کاری که کشورهای اسلامی می‌توانند انجام دهند این است که از تأثیر ابرقدرت‌ها و نیروهای خارجی در سیاست‌هایشان جلوگیری کنند چون یکی از عواملی که موجب دور شدن کشورهای اسلامی از یکدیگر می‌شود دخالت خارجی‌ها است.

آیت الله اراکی افزود: کار دیگری که باید انجام شود این است که سیاسیون کشورهای اسلامی با هم بنشینند و طرح‌هایی برای ایجاد و تقویت روابط در پیش بگیرند.

وی گفت: ما به عنوان مجمع جهانی تقریب پیشنهاد می‌کنیم اتحادیه کشورهای اسلامی نظیر اتحادیه کشورهای اروپایی ایجاد شود تا کشورهای اسلامی بتوانند با حفظ استقلال سیاسی و اقتصادی عضو این اتحادیه شوند.

دبیرکل مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: اگر کشورهای اسلامی متحد شوند می‌توانند مشکل فلسطین و کشمیر را حل کنند. همچنین اگر میان کشورهای اسلامی همکاری وجود داشته باشد دیگر شاهد بروز مشکلاتی همانند آنچه که اکنون در سوریه، عراق و یمن می‌گذرد، نخواهیم بود.

وی افزود: ما از احزاب سیاسی و رهبران کشورهای اسلامی دعوت می‌کنیم تا در راه تشکیل اتحادیه کشورهای اسلامی تلاش کنند.

کد خبر : ۳۱۵۱۴۵