خبرگزاری کار ایران

سفیر کشورمان در سازمان ملل:

سوءاستفاده از اصل صلاحیت جهانی پذیرفته نیست

سفیر و معاون نمایندگی دائم کشورمان نزد سازمان ملل متحد در کمیته حقوقی این سازمان در خصوص موضوع صلاحیت جهانی به تشریح مواضع کشورهای عدم تعهد پرداخت.

به گزارش ایلنا، معاون نماینده کشورمان گفت: لازم است هنگام هرگونه رسیدگی قضایی، اصول منشور ملل متحد به‌ویژه اصل برابری حاکمیت دولت‌ها، استقلال سیاسی و عدم مداخله در امور داخلی کشور‌ها مورد توجه قرار گیرد تا اصل مصونیت سران دولت‌ها، مصونیت دیپلمات‌ها و مقام‌های عالی‌رتبه کشور‌ها مورد سوء‌استفاده دادگاه‌های داخلی برخی کشور‌ها قرار نگیرد.

غلامحسین دهقانی افزود: سوءاستفاده از صلاحیت جهانی در برخی موارد علیه مقام‌های دولتی کشورهای عضو جنبش عدم تعهد موجب نگرانی کشورهای این جنبش شده است و بر این اساس این جنبش از ادامه گفت‌وگو‌ها برای بررسی جنبه‌های مختلف این موضوع استقبال می‌کند.

وی همچنین افزود: با وجود تعیین ابزاری برای محاکمه مرتکبان برخی جرایم عمده بر اساس معاهده‌های بین‌المللی توسط صلاحیت جهانی، سوال‌ها و ابهام‌های فراوانی از قبیل قلمرو جرایم قابل شمول و شرایط اعمال این صلاحیت در ارتباط با اصل مصونیت دولت‌ها وجود دارد.

سفیر کشورمان تصریح کرد: برای احتراز از سوءاستفاده و توسل نابجا به ابزار محاکمه مرتکبان جرایم عمده لازم است ابعاد مختلف این موضوع مورد کنکاش حقوقی قرار گیرد.

سفیر کشورمان گفت: عدم تعهد در گروه کاری مرتبط با موضوع در کمیته ششم حقوقی سازمان ملل متحد حضوری فعال خواهد داشت.

کد خبر : ۳۱۵۳۴۱