خبرگزاری کار ایران

شوشتری در گفت‌وگو با ایلنا:

تصویب طرح اجرای برجام مطابق قوانین بالادستی بود

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر نکته‌ای در طرح اجرای برجام مخالف و مغایر قانون اساسی بود، حتماً شورای نگهبان آن را رد می‌کرد.

هادی شوشتری در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، با تاکید بر روند قانونی بررسی برجام در مجلس، اظهار داشت: آن‌چه اتفاق افتاد کاملاً با مطابق قوانین بالادستی؛ از قبیل قانون اساسی و همچنین آیین‌نامه داخلی مجلس بود و از ابتدای بررسی مذاکرات در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تا تصویب طرح اجرای برجام قانون اجرا شد.

وی همچنین در واکنش به انتقاد برخی از مخالفان برجام درخصوص زمان کوتاه بررسی طرح اجرای برجام در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، پس از عدم تصویب دوفوریت آن در صحن و ارجاع به این کمیسیون، یادآور شد: کمیسیون ویژه پس از بررسی برجام گزارش خود را در صحن قرائت کرد و در جمع‌بندی آن این بود که طرحی از سوی مجلس در دستور کار قرار گیرد که این اتفاق افتاد، اما نهایتاً دوفوریت این طرح در مرحله نخست رای نیاورد، در نتیجه این طرح به کمیسیون تخصصی این بحث یعنی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی ارجاع شد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اضافه کرد: در ادامه طرحی بر اساس مجموع اطلاعاتی که از مدت‌ها پیش، در حدود ۱۰جلسه کمیسیون امنیت با اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده از جمله آقایان ظریف، عراقچی و تخت‌روانچی و همچنین آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در اختیار کمیسیون بود، در جلسه‌ای که باحضور اعضای اصلی و نمایندگان غیرعضو برگزار شد، هم ماده‌واحده، هم ۹ بند و هم ۲ تبصره این طرح مورد بررسی قرار گرفت و گزارش آن برای ارائه به صحن تهیه شد.

نماینده مردم قوچان در توضیح نظر مخالفان مبنی بر این‌که لاریجانی در جریان تصویب طرح اجرای برجام، نمایندگان را منحرف کرده، خاطرنشان کرد: در جریان تشکیل کمیسیون ویژه بررسی برجام، به این دلیل که تشکیل این کمیسیون را خلاف قانون می‌دانستم در صف مخالفان بودم، با این حال هنگامی که این کمیسیون با رای اکثریت نمایندگان تشکیل و اعضای آن انتخاب شدند، اعتراضی نکردم.

وی افزود: این‌که از روز تصویب برجام به عنوان سه‌شنبه سیاه و سه‌شنبه نحس نام می‌بردند، درست نیست. مجلس محل بیان نظرات موافق و مخالف و انجام همین گفت‌وگوهاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به تایید طرح اجرای برجام در شورای نگهبان، تصریح کرد: مطمئن باشید، اگر نکته‌ای در این طرح مخالف و مغایر قانون اساسی بود، حتماً شورای نگهبان آن را رد می‌کرد. در جریان بررسی این طرح در شورای نگهبان بررسی‌های جدی و دقیقی صورت گرفت و پس از آن‌که جلسه نوبت صبح شورای نگهبان منتج به نتیجه نشد، بحث‌ها در جلسه عصر ادامه پیدا کرد و نهایتاً این طرح تایید شد.

شوشتری با اشاره به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان در حاشیه تایید طرح اجرای برجام در این شورا، خاطرنشان کرد: پس از تایید طرح اجرای برجام در شورای نگهبان، آقای ابراهیمیان اعلام کرد هیچ مصلحتی بالا‌تر از قانون نیست و قطعاً اگر ایرادی در این طرح وجود داشت، شورای نگهبان آن‌را تایید نمی‌کرد.

کد خبر : ۳۱۵۴۶۶