خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با ایگور ایوانف:

نقش آفرینی دولت روسیه در مبارزه با تروریسم آگاهانه و مثبت است

رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار با رئیس شورای روابط بین الملل روسیه گفت: نقش آفرینی دولت روسیه را در مبارزه با تروریسم آگاهانه ارزیابی می‌کنیم.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی که برای شرکت در دوازدهمین نشست سالانه جوامع درگیر جنگ و صلح عازم روسیه شده است در دیدار با ایگور ایوانف رئیس شورای روابط بین الملل روسیه گفت: ما نقش آفرینی دولت روسیه را در مبارزه با تروریسم آگاهانه و مثبت ارزیابی می‌کنیم. شرایط منطقه‌ای اینطور اقتضاء می‌کرد که چنین تصمیمی گرفته شود. شما در موضوع تروریسم نقش و راهنمایی‌های خوبی داشتید و در شرایط فعلی اهداف متعددی وجود دارد که حل مسئله را پیچیده کرده است. 

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در ماجراهای منطقه دو موضوع خیلی مهم است، یکی اینکه اراده‌ای وجود دارد که توفیری در این ماجرا نداشته و به تجزیه کشور‌ها می‌پردازند و این اراده در ساختارهای منطقه و بین المللی وجود دارد که می‌تواند بحران را دائمی کند. نکته دوم تروریست‌هایی هستند که در حال حاضر سرزمین دارند و چنانچه ضربه جدی به آن‌ها وارد نشود هیچ ساختاری را نمی‌پذیرند. 

وی گفت: تروریست‌ها نشان داده آند که هیچ ساختاری را نمی‌پذیرند و منتظر سیاستمداران در اتاق‌ها نیستند که تصمیم بگیرند لذا برخورد با تروریست‌ها از مسائل اولیه است و تا تروریست‌ها تار و مار نشوند نمی‌توان نظم سیاسی ایجاد کرد. 

لاریجانی افزود: در رابطه با مبارزه با تروریسم پیشرفت‌ها خوب بوده است. تروریست‌ها همانطور که سریع می‌آیند، سریع هم می‌توانند بروند. مجموعه اقدامات در خصوص نحوه رفتن آن‌ها با درنظر گرفتن عملکزد سایر کشور‌ها باید سنجیده شود. نقش آفرینی روسیه در برخورد با تروریست‌ها مثبت بوده است. 

رئیس قوه مقننه به مسئله یمن اشاره کرد و گفت: در یمن القاعده در حال فعالیت و حضور آن‌ها در حال گسترش است، رفتار غلط باعث شد القاعده در یمن فعالیت پیدا کند. من فکر می‌کنم با توجه به این شرایط در آینده بحران دیگری به وجود آید. 

در این دیدار رئیس شورای روابط بین الملل سوریه با اشاره به موضوع هسته‌ای به  لاریجانی گفت: در ابتدا خواستم پیروزی شما را در مذاکرات هسته‌ای تبریک بگویم و این یک پیروزی برای دیپلماسی ایران است. 

وی گفت: من اعتقاد دارم این موضوع صرفا پیروزی ایران نیست، بلکه این به عنوان سابقه‌ای است برای حل سایر مسائل جهانی و منطقه‌ای که چنین رویکرد چند جانبه‌ای می‌تواند مواضع طرف‌ها را در مذاکرات در نظر بگیرد. 

ایوانف با مهم‌ خواندن مسئله سوریه گفت: موضوع هسته‌ای ایران سابقه جدید و بین المللی ایجاد کرد که در حال حاضر بتوان سایر مشکلات بین المللی را با چنین روشی حل و فصل کرد و باید مشکل سوریه را با چنین شیوه‌ای حل کرد. 

وی گفت: ما به همه گفته‌ایم که ایران برای حل موضوع سوریه باید حضور داشته باشد، سرنوشت منطقه در حال عوض شدن است. ما تلاش‌هایمان را با ایران هماهنگ می‌کنیم و در آینده کار سختی در پیش داریم. 

وی تاکید کرد: واقعیت منطقه به این صورت است که بدون حضور روسیه و ایران نمی‌توان مشکلات را حل کرد. اوضاع پیچیده است ولی ناامید کننده نیست. با آمریکایی‌ها نه تنها در بعد نظامی بلکه در ابعاد سیاسی مذاکره می‌کنیم که هرچه تلاش‌ها در سوریه موفقیت‌ آمیز‌تر باشد در عراق و سایر کشور‌ها هم این طور خواهد بود. 

ایوانف اظهار داشت: من فکر می‌کنم در خصوص سوریه اهداف راهبردی در برابر ما قرار دارد. اولین هدف حفظ تمامیت ارضی سوریه و دوم ایجاد ثبات سیاسی در این کشور است. 

رئیس شورای روابط بین الملل روسیه با اشاره به موضوع فلسطین گفت: ما نمی‌توانیم از یک مناقشه به مناقشه دیگر برویم و نمی‌توانیم مشکل فلسطین را به تعویق بیندازیم. نمی‌توان موضوع سوریه را مرتفع کرد و روی سایر کشور‌ها کار نکرد. ما خوشحالیم که ایران به عنوان یک بازیگر تمام عیار در منطقه نقش بازی می‌کند. در حال حاضر برای جلوگیری از هرج و مرج که تروریست‌ها در منطقه به دنبال آن هستند باید با کمک ایران تلاش کنیم سوریه و عراق تمامیت خود را حفظ کنند و دیدگاه ما با شما مشترک است. 

وی گفت: عکس العمل آمریکایی‌ها در خصوص ائتلاف مبارزه با تروریست‌ها غیر منتظره و برای آن‌ها عملیات روسیه در گام اول تعجب آور بود. آمریکایی‌ها به دنبال سودجویی هستند. 

ایوانف گفت: ما در مذاکرات به آمریکایی‌ها می‌گفتیم که موضوع یمن در آینده برای سعودی‌ها مشکل ایجاد خواهد کرد و به آن‌ها گفتیم که از ایران تروریست بیرون نمی‌آید و ایران در حال مبارزه با تروریست‌ها است.

کد خبر : ۳۱۵۷۸۹