خبرگزاری کار ایران

منتجب‌نیا در گفت‌وگو با ایلنا:

برای افراطیون هیچ مکانی حرمت ندارد/ تریبون‌های مذهبی را با میتینگ‌ سیاسی اشتباه گرفته‌اند

قائم مقام حزب اعتمادملی گفت: اگر محافل دینی ما اعم از مساجد، نماز جمعه، سخنرانی‌ها، مداحی‌ها تبدیل به مکانی برای بیان مسائل جناحی شوند بزرگترین ضربه به دین وارد می‌شود؛ چراکه جمع زیادی از آن مراسم فراری می‌شوند و جناحی که موافق مداح و یا سخنران نیست از مراسم دل‌زده می‌شود این باعث می‌شود بدبینی و سوءظن و اختلاف بین مردم زیاد شود و به جای این که مراسم‌های مذهبی منشاء اتحاد باشد، منشاء اختلاف خواهد شد.

رسول منتجب‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به هجمه‌هایی که در مراسم‌های مذهبی و ملی به دولت و شخصیت‌های برجسته نظام وارد می‌شود، گفت: من معتقدم به طور کلی در مراسم‌های مذهبی و دینی نباید مسائل حزبی و جناحی مطرح شود البته این به معنای آن نیست که نباید مباحث سیاسی را مطرح کرد سیاسی بودن از جناحی بودن متفاوت است.

مراسم‌های مذهبی باید منشاء اتحاد باشد

وی افزود: درست است که بخش عمده نهضت امام حسین(ع) جنبه سیاسی داشت اما جنبه جناحی در آن مطرح نبود. اگر محافل دینی ما اعم از مساجد، نماز جمعه ، سخنرانی‌ها ، مداحی‌ها تبدیل به مکانی برای بیان مسائل جناحی شوند بزرگترین ضربه به دین وارد می‌شود؛ چراکه جمع زیادی از آن مراسم فراری می‌شوند و جناحی که موافق مداح و یا سخنران نیست از مراسم دل‌زده می‌شود این باعث می‌شود بدبینی و سوءظن و اختلاف بین مردم زیاد شود و به جای این که مراسم‌های مذهبی منشاء اتحاد باشد، منشاء اختلاف خواهد شد.

منتجب‌نیا با اشاره به اینکه بیان تهمت، توهین و افترا از زبان یک سخنران و مداح آن هم در مراسم عزاداری و مذهبی گناهی مضاعف دارد، گفت: تضعیف دولت دینی که خود را پیرو سیدالشهداء(ع) می‌داند تنها به نفع دشمن است ما معتقدیم این حرکت‌ها باید از ناحیه بزرگان نظام منع شود در این مورد هم تذکر یک باره کافی نیست.

وی با بیان اینکه برخی تریبون‌های مذهبی را با میتینگ‌های سیاسی اشتباه گرفته‌اند، افزود: باید به این افراد گفته شود که مباحث جناحی خود را در متینگ‌های سیاسی مطرح کنند، بروند از وزارت کشور مجوز برگزاری مراسم‌های سیاسی را بگیرند. چرا به نام امام حسین(ع) و با استفاده از تریبون مذهبی که در اختیار آنها قرار داده شده این مسائل را عنوان می‌کنند. این اقدامات جز متفرق کردن مردم نتیجه‌ای نخواهد نداشت. این آقایان می‌توانند بروند حزب تشکیل بدهند چرا در تجمعات دینی و مذهبی این حرف‌ها را بیان می‌کنند.

نباید سوگواری‌های دینی را وسیله دعواهای سیاسی و جناحی خود قرار دهیم

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب یادآور شد: خود من 30 سال در مسجد امام جعفر صادق (ع) نماز جماعت برپا کردم حتی در یک مورد هم به جز مسائل کلی سیاسی؛ مطالب جناحی و خطی را عنوان نکردم و تلاش کردم مطالب جناحی خود را در مجمع روحانیون مبارز و حزب اعتماد ملی مطرح کنم.

وی با تاکید بر اینکه ما نباید مذهب ، ائمه و سوگواری‌های دینی را وسیله دعواهای سیاسی و جناحی خود قرار بدهیم، گفت: دولت قبل با تندروی‌ها، شعارها و سیاست‌گذاری‌های اشتباه باعث شد خطرات بزرگی برای کشور ایجاد شود و نزدیک بود اجماع جهانی علیه ما شکل بگیرد اما خدا نخواست این کشور آسیب ببیند مردم در سال 92 روحانی را انتخاب کردند با این امید که او نمی‌خواهد مسیر تشنج‌آفرینی را دنبال کند .

برخی گمان نکنند از رهبری و روسای قوا نسبت به مصالح نظام دغدغه بیشتری دارند

منتجب‌نیا تاکید کرد: درصد زیادی از رای مردم به روحانی برای حل مسائل بین‌المللی بود در رابطه با توافق هسته‌ای نیز رهبری در ابتدا شعار نرمش قهرمانانه را مطرح کرد و با این شعار چراغ سبزی به دولت نشان دادند تا با عزت و عظمت مصالح کشور را دنبال کنند وقتی هم توافق صورت گرفت خیلی‌ها گفتند این توافق خلاف نظر رهبری است اما رهبری بارها از تیم مذاکره‌کننده حمایت کردند وقتی تندروها باز حرف‌های خود را تکرار کردند سرانجام با تصویب برجام در مجلس، رهبری ضمن تایید برجام در نامه‌ای دیدگاه‌های خود را به شکل شفاف بیان کردند .

وی افزود: برخی نباید گمان کنند از رهبری و روسای قوا نسبت به مصالح نظام دغدغه بیشتری دارند. پرونده برجام بسته شده و الان باید در حسن اجرای آن دقت کرد. امروز دیگر برخوردهای اعتراضی و تخریبی به معنای تضعیف جایگاه رهبری است و نشان می‌دهد کسانی که چنین کاری را در پیش گرفته‌اند، تنها تظاهر به ولایت‌مداری می‌کنند.

در کمیسیون برجام شاهد حرف‌هایی بودیم که گاهی باعث خنده شنونده می‌شد

منتجب‌نیا خاطرنشان کرد: فراموش نکنیم که برجام مورد تایید روسا و مسوولان عالی قوا قرار گرفته اما مجموعه‌ای افراطی که تخصصی هم ندارند حرف‌های غیرتخصصی در مورد برجام می‌زنند برخی نمایندگان مجلس نیز جزو این افراد هستند در جلسات کمیسیون برجام نیز شاهد حرف‌هایی بودیم که گاهی باعث خنده شنونده و البته تضعیف مجلس می‌شد حال اگر فردی بخواهد از مساله هسته‌ای که اطلاع چندانی از آن ندارد بالای منبر سخن بگوید و آن را زیر سوال ببرد، کار او نتیجه‌ای جزو تشویش افکار عمومی نخواهد داشت.

برخی هم‌صدا با دشمنان خارجی مطالبی را در داخل عنوان می‌کنند

وی ادامه داد: مخالفت با برجام به نفع دشمن است؛ چرا برخی هم‌صدا با دشمنان خارجی مطالبی را در داخل عنوان می‌کنند. این که عده‌ای در حضور شخصیت‌های بزرگ نظام مثل رهبر انقلاب علیه روسای قوای مقننه و مجریه شعار می‌دهند جای تعجب است؛ چراکه این مراسم در نهاد رهبری که نهادی مقدس است، برگزار شده است.

نمی‌دانم توهین کنندگان به چه چیزی اعتقاد دارد و به نفع چه کسانی کار می‌کنند

وی خاطرنشان کرد: همین افراد در حرم امام(ره) نیز به یادگار ایشان توهین کرده‌اند برای آنها هیچ مکانی حرمت ندارد جای تعجب است که با آنها برخورد نمی‌شود وقتی به آقای لاریجانی در حضور رهبری توهین می‌شود یعنی به مجلسی که از ارکان نظام جمهوری اسلامی است توهین کرده‌اند بنابراین سوال این است که چگونه این افراد ادعا می‌کنند که حفظ نظام از اوجبات است اما به رییس قوه مقننه این نظام در بیت رهبری توهین می‌کند من نمی‌دانم آنها به چه چیزی اعتقاد دارد و به نفع چه کسانی کار می‌کنند که به خود این مقدار جسارت هتاکی به بزرگان نظام را  می‌دهند.

کد خبر : ۳۱۶۲۸۰