خبرگزاری کار ایران

ظریف در صحن علنی مجلس:

حمایت از حقوق مرزنشینان از اولویت‌های اصلی وزارت امور خارجه است

وزیر امور خارجه گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که حمایت ایران و همکاری ایران با افغانستان در زمینه مهاجران و حمایت از این کشور در کنار حفظ حق‌آبه ایران خواهد بود

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد جواد ظریف که برای پاسخ به پرسش حسینعلی شهریاری نماینده زاهدان درباره ابعاد حق‌آبه هامون و آب‌های مرزی به مجلس رفته بود در جلسه صحن علنی مجلس از مقام معظم رهبری به خاطر نامه راهگشای ایشان درباره پرونده هسته‌ای ایران تشکر کرد و خطاب به نمایندگان مجلس گفت: از امروز همه در یک جبهه قرار داریم و باید برجام را به شکلی اجرا کنیم که بیشترین منافع نصیب ملت ایران شود.

وزیر امور خارجه با تشکر از شهریاری تاکید کرد: وزارت امور خارجه همواره مسئله تامین آب را به خصوص در استان‌های مرزی به عنوان یک وظیفه پیگیری کرده است و نمایندگان محترمی که این مسئله را پیگیری می‌کنند و حساسیت دارند، به این تلاش‌ها واقف هستند.

وی با بیان اینکه وزارت امور خارجه به حفظ حقوق آبی ایران در مرزها و رساندن آب به هیرمند و هامون تاکید دارد، اشاره کرد: در مذاکرات رئیس جمهور ایران و با رئیس جمهور فعلی و سابق افغانستان و مذاکرات بنده با وزیر خارجه و رئیس شورای امنیت افغانستان همواره به این موضوع اشاره شده است و یکی از مفاد اصلی صحبت‌ها حق‌آبه ایران در این رودخانه‌ها بوده است.

ظریف با اشاره به اینکه وزرای خارجه و نیرو و رئیس سازمان حفظ محیط زیست در رابطه با دفاع از منابع آبی در هیرمند و بلوچستان تلاش ویژه‌ای دارند، گفت: ما بارها اعلام کرده‌ایم که حمایت ایران و همکاری ایران با افغانستان در زمینه مهاجران و حمایت از این کشور در کنار حفظ حق‌آبه ایران خواهد بود و قطعا تا زمانی که به نتیجه مشترکی نرسیم، وارد قرارداد نهایی نخواهیم شد.

ظریف اظهار داشت: بحث توسعه شرق کشور از اولویت‌های دولت و وزارت امورخارجه است و ما امروز با کشورهای مختلفی درباره احیای راه‌آهن و رساندن منابع به نقاط مرزی شرق کشور رایزنی و مذاکره کرده‌ایم.

وی ادامه داد: رساندن منابع به مناطق مرزی شرق کشور و همکاری کشورهای افغانستان و پاکستان در این زمینه نقش موثری در مبارزه با تروریست و افراط‌گرایی دارد و وزارت امور خارجه در کنار بحث‌ حق‌آبه این موضوع را نیز مدنظر دارد.

وزیر امور خارجه در پایان خاطر نشان کرد: حمایت از حقوق مرزنشینان یکی از اولویت‌های اصلی وزارت امور خارجه است.

 

کد خبر : ۳۱۶۳۹۳