خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان انرژی اتمی:

نشان می‌دهیم فعالیت هسته‌ای ایران تنها در زمینه غنی‌سازی و آب سنگین نیست

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بیمارستان هسته‌ای ولایت تنها به اقدامات درمانی و تشخیصی نمی‌پردازد، بلکه به مسائل تحقیقاتی برای ساخت تجهیزات پزشکی هسته‌ای نیز توجه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی‌اکبر صالحی در مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث نخستین بیمارستان هسته‌ای کشور با بیان اینکه یکی از نیازهای اساسی جامعه تاسیس بیمارستان مجهز و ویژه هسته‌ای است، گفت: از قبل درباره این بیمارستان صحبت و اعلام شده بود؛ درصدد هستیم که فضای ایجاد شده توسط تبلیغات منفی دیگران درباره فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان را تغییر دهیم و حقیقت مطلب را به گونه‌ای بیان کنیم که نشان دهد، فعالیت هسته‌ای ایران تنها در خصوص غنی‌سازی یا آب سنگین نیست.

وی ادامه داد: متاسفانه دیگران به گونه‌ای فضای کشور را ساختند که گویی تنها زمینه فعالیت هسته‌ای ما در خصوص غنی‌سازی و آب سنگین است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: زمانی که رآکتور تهران می‌رفت تا سوختش به آخر برسد ما برای بار چندم  تقاضای تامین سوخت از خارج از کشور کردیم که آنها این‌بار امتناع کردند اما خواهران وبرادران غیور ما توانستند دست به کاری باور نکردنی زده و طی دو سال تامین سوخت 20 درصد را از صفر شروع کنند و به ثمر بنشانند و نگذارند رآکتور تهران حتی یک روز هم بدون سوخت باشد.

صالحی خاطرنشان کرد: اگر ملتی روزی اراده خود را به کرسی نشانده و بخواهد از حیات طیبه در عرصه‌های مختلف برخوردار باشد، دست تقدیر راهی جز اراده مردم ندارد و اینها وعده الهی است.

وی با بیان اینکه این بار فرزندان شما در انرژی اتمی می‌خواهند از به ثمر نشستن برجام که فرصتی بزرگ و تاریخ‌ساز بود و دیری نخواهد پایید که نتایج این حرکت مبارک را خواهید دید استفاده کنند عنوان کرد: ما در سازمان انرژی اتمی با کمک فضا و فرصت ایجاد شده و با همکاری همکارانمان در وزارت بهداشت و شهرداری تهران قصد داریم مقدمات ساخت این بیمارستان بزرگ را فراهم کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه چنین بیمارستانی برای اولین بار  است که در منطقه غرب آسیا ایجاد می‌شود، تصریح کرد: بیمارستانی را سراغ ندارم که مجموعه تجهیزات درمانی و تشخصی را که با پرتو سر و کار دارد و نیز مدرن‌ترین تجهیزات را در یک جا جمع کند.

صالحی گفت: برای اولین بار به گونه‌ای عمل می‌کنیم که بیماران ما نیازمند رفتن به خارج از کشور و صرف هزینه‌های سنگین برای برخورداری از این خدمات نباشند و این بیمارستان تجهیزاتی را به کار می‌گیرد که درسطح جهان کمتر بکار گرفته شده است.

وی با تاکید براینکه این بیمارستان‌ها برخلاف سایر بیمارستان‌ها به امور درمانی، تشخیصی نمی‌پردازد و به کار تحقیق نیز اشتغال خواهد داشت، گفت: ما قصد نداریم ادامه دهنده خرید تجهیزات باشیم بلکه یک مرکز تحقیقاتی قوی در عرصه مهندسی پزشکی همجوار بیمارستان ایجاد می‌شود تا بتوانیم تجهیزات را بازسازی کرده و در این خصوص نوآوری داشته باشیم و بتوانیم تجهیزات جدیدی را در این زمینه بسازیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اظهار امیدواری از اینکه با همت شهردار تهران این پروژه در زمان مقرر خود به انجام برسد، گفت: خوشحالیم از اینکه یکی از ارکان ساخت این بیمارستان آقای قالیباف است که دارای سابقه مدیریتی درخشانی بوده و رکن دیگر آقای هاشمی است که طی دوسال گذشته انقلابی را در حوزه سلامت ایجاد کرده است.

صالحی با اشاره به متن تفاهم‌نامه که در آن مقرر شده این پروژه طی 48 ماه انجام شود اظهار کرد: امیدوارم چنین باشد هر چند که خرید برخی تجهیزات مورد نیاز بیمارستان ممکن است تا سه و نیم سال طول بکشد که با اراده‌ای که وجود دارد امیدوارم این کار انجام شود.

وی افزود: از زمانی که عهده‌دار تصدی سازمان انرژی اتمی شدم رئیس‌جمهور تاکید داشتند که کاری کنیم یافته‌هایمان در فناوری هسته‌ای به ویژه در عرصه سلامت، صنعت و کشاورزی به جامعه شناسانده شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: یکی از مباحثی که در خصوص احداث این بیمارستان دنبال می‌کنیم، موضوع استانداردسازی است، زیرا استانداردسازی باعث می‌شود موضوعات به درستی پیش‌روند.

صالحی اظهار امیدواری کرد که در بعد بکارگیری تجهیزات پرتودرمانی یا تشخیص پرتویی الگویی پی‌ریزی کنیم تا بیمارستان‌های بعدی در این حوزه با بالاترین استانداردهای ممکن اداره شوند.

وی خاطر نشان کرد: تجیهزات پرتویی بسیار حساس بوده واگر به آنها توجه نشود خطراتی را متوجه بیمار می‌کند لذا باید در این زمینه نیز الگو سازی شود.

صالحی در پایان امروز را روزی تاریخی خواند که در تاریخ ثبت می‌شود وآثار ساخت این بیمارستان در کشور و در سطح منطقه نمایان خواهد شد.

 

کد خبر : ۳۱۶۵۶۷