خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

آمارهای صحیح و علمی بهترین ابزار برای برنامه‌ریزی و مدیریت کشور است

معاون اول رییس جمهور مهمترین نیاز امروز کشور برای حل چالش‌های موجود نظیر مسائل زیست محیطی، کمبود آب، بیکاری، ایران هراسی، ناامنی های منطقه و مشکلات اقتصادی را برنامه ریزی دانست و گفت: آمارها و مستندات صحیح و علمی بهترین ابزار برای مدیریت کشور است تا دولت بتواند بر اساس آن برنامه ریزی منسجم و دقیقی داشته باشد.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری صبح امروز (سه شنبه) در مراسم بزرگداشت روز آمار و برنامه ریزی که همزمان با پنجاهمین سال تاسیس مرکز آمار ایران برگزار شد، این روز را فرصتی مناسب برای توجه به شاخص های آماری به عنوان مهمترین شاخص های برنامه ریزی مدنظر کارشناسان و صاحب نظران این عرصه ارزیابی کرد و گفت: نخستین گام در فرایند برنامه ریزی داشتن تصویری روشن از واقعیت های موجود جامعه است تا ضمن شناسایی فرصت ها، نیازها و تنگناهای اساسی را شناسایی و برای از بین بردن یا کاهش اثرات آن برنامه ریزی مناسب کرد.

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: برخورداری از اطلاعات و آمار صحیح در برنامه ریزی بسیار مهم است زیرا برنامه ریزی صحیح و علمی نیازمند داشتن تصویری مناسب از واقعیت های موجود جامعه است و بدون داشتن اطلاعات و آمار صحیح امکان برنامه ریزی وجود ندارد.

اسحاق جهانگیری ادامه داد: همه ی صاحب نظران بر این موضوع اتفاق نظر دارند که برای توصیف واقعی وضعیت موجود در زمینه های مختلف، شناخت جایگاه واقعی و چشم انداز و اهداف و برنامه ها و همچنین مسیر و جهت گیری رسیدن به اهداف، نیازمند آمار صحیح و علمی است که بر پایه ی آن می توانیم برنامه ای جامع و علمی برای توسعه تدوین کنیم.

وی اضافه کرد: علاوه بر جمعیت، اقتصاد، صنعت، کشاورزی و خدمات که نیازمند آمار و شاخص های منظم آماری هستند، فرهنگ، سیاست، مسائل اجتماعی و علمی را نیز می توان با زبان آمار تبیین و براساس آن جهت گیری های کشور را مشخص کرد.

معاون اول رییس جمهور با تاکید براینکه آمار به معنای راست گویی بر پایه ی اطلاعات صحیح است و نه آمارسازی، تصریح کرد: بنای دولت تدبیر و امید توصیف وضعیت گذشته، حال و آینده‌ی کشور براساس واقعیت های آماری و بر مبنای علمی است که پیش نیاز برنامه ریزی صحیح برای کشور هستند.

جهانگیری افزود: هدف دولت تدبیر و امید شفاف سازی است تا نخبگان، صاحب نظران و آحاد مردم کشور بدانند که در چه وضعیتی هستیم و چگونه قرار است با مشارکت عمومی مردم بر مشکلات کشور غلبه کرده و تهدیدها را مهار و تبدیل به فرصت کنیم.

وی با بیان اینکه توصیف واقعی وضعیت موجود جز از طریق تکیه بر آمار صحیح امکانپذیر نیست، گفت: باید مرجعیت رسمی آمارهای ارایه شده از سوی مرکز آمار کشور به رسمیت شناخته شود.

معاون اول رییس جمهور اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب در این زمینه تعبیر راهگشایی دارند مبنی بر اینکه آمارهای رسمی کشور که توسط مراجع رسمی تولید می شوند، نباید مورد خدشه قرار گیرند.

جهانگیری ویژگی های آمارهای رسمی و مستند را برشمرد و گفت: در مرحله اول باید به درستی تشخیص داده شود که برنامه ریزی برای امروز کشور نیازمند چه آمارها و اطلاعاتی است و سپس تولید بهنگام آمار و در نهایت ارایه داده هایی است که باید از کیفیت خوب برخوردار باشند تا بتوان بر آن اتکا کرد.

وی افزود: در فقدان نظام آماری با کیفیت و بهنگام، تصمیم گیری و برنامه ریزی از تفکر آماری فاصله خواهد گرفت و به سوی حدس و گمان پیش خواهد رفت. بدیهی است که برنامه ریزی و تصمیم گیری براساس حدس و گمان تابعی از شانس و اقبال بوده و منجر به شکست می شود که متاسفانه آثار این گونه تصمیمات سالهای متمادی کشور را گرفتار خواهد کرد.

معاون اول رییس جمهور ضرورت توجه به تحولات جهانی و تغییرات اجتماعی در بررسی های آماری را خاطرنشان ساخت و تصریح کرد: باید براساس تغییراتی که در جامعه رخ می دهد بتوانیم شاخص های متناسب با آن را تعریف کنیم و همزمان با تغییرات فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با فرصت های جدید و آسیب های نوپدیدی که برای جامعه بوجود می آید آشنا شویم و برنامه ریزی لازم را برای مواجهه ی علمی با چالش های نوظهور انجام دهیم.

جهانگیری اضافه کرد: باید نیازها و مطالبات نسل جدید کشور و همچنین دغدغه های مردم در عصر جدید را درک کنیم و متناسب با آن برنامه ریزی نماییم.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: مثلاً در شرایط امروز کشور که به دنبال اجرای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی هستیم لازم است شاخص هایی تعریف کنیم که بتوانیم عملکرد خود را در زمینه ی اجرای اقتصاد مقاومتی مورد ارزیابی قرار دهیم.

جهانگیری با بیان اینکه شناسایی تغییرات جدید و برنامه ریزی متناسب با آن در زمینه ی مسائل اجتماعی و فرهنگی پیچیده تر است، افزود: در برنامه سوم توسعه طرح پیمایش ملی ارزش ها و نگرش های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مردم ایران که امکان رصد فرهنگی و اجتماعی جامعه و سنجش سرمایه اجتماعی و فرهنگی کشور را فراهم می کرد، متاسفانه تداوم نیافت اما خوشبختانه در دولت تدبیر وامید، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این پیمایش را در برخی از استان ها آغاز کرده که پس از تکمیل طرح، نتایج آن را در اختیار تصمیم گیران و نخبگان کشور قرار خواهد داد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید براینکه باید با استفاده از آمار صحیح بدون پیش داوری و برخورد سلیقه ای زمینه ی بهره برداری مطلوب از منابع مادی و معنوی کشور را فراهم آوریم، تصریح کرد: باید از اتلاف سرمایه های مادی و معنوی کشور جلوگیری کنیم و اجازه ندهیم که ثروت های کشور در معرض دست اندازی برخی افراد و گروه ها قرار گیرد.

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه برنامه ریزی به معنای هنر استفاده از زمان و منابع محدود برای پیشرفت کشور است، گفت: لازمه ی برنامه ریزی این است که طبق قانون و به دور از دخالت های سلیقه ای عمل کنیم چرا که در غیر اینصورت کشور در مسیر رشد و سعادت قرار نخواهد گرفت.

جهانگیری در ادامه با بیان اینکه در مقطع فعلی و در شرایط پساتحریم ضرورت برنامه ریزی و پرهیز از برخوردهای سلیقه ای اهمیت دو چندان دارد، اظهار داشت: یکی از مهمترین چالش هایی که دولت تدبیر و امید از آغاز کار با آن مواجه بود، پرونده ی هسته ای کشور بود. دشمنان ملت ایران به بهانه ی برنامه هسته ای ایران با برنامه ریزی به دنبال این بودند که چهره ای خشن و ترسناک از ایران و ایرانی در منطقه و جهان در معرض دید جهانیان قرار دهند، در مواجهه با این برنامه ی شوم دشمنان دو راه حل وجود داشت، یکی برخورد شعاری و دیگری برخورد علمی و مدبرانه.

وی ادامه داد: دولت تدبیر وامید راه حل دوم را انتخاب کرد و پس از تبیین وضعیت موجود نسبت به برنامه ریزی در جهت حل پرونده ی هسته ای اقدام کرد و در یک برنامه ریزی کوتاه مدت با سه هدف مهم پیش رفت که این اهداف عبارت بودند از صیانت از دستاوردهای هسته ای، تثبیت حقوق هسته ای ملت ایران و لغو تحریم های ظالمانه.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: راه رسیدن به این سه هدف مذاکره، تعامل، استدلال و منطق بود و دولت تیم مذاکره کننده ای قدرتمند و با تجربه برای رسیدن به این اهدف را انتخاب کرد که با مدیریت دکتر ظریف که مذاکره کننده ای منحصر به فرد در سطح بین المللی است، توانست از مذاکرات سربلند خارج شود.

جهانگیری اضافه کرد: در شروع کار باید به گونه ای عمل می شد که همه ی نهادهای موثر در نظام تصمیم گیری کشور از دولت در روند مذاکرات هسته ای را حمایت کنند و در این ارتباط رهنمودهای داهیانه رهبر معظم انقلاب و حمایت روسای سایر قوا نقش موثری در پیشبرد مذاکرات هسته ای ایفا کرد.

وی با بیان اینکه توافق هسته ای که پس از 18 ماه تلاش همه جانبه و سخت حاصل شد برای ملت ایران یک دستاورد بزرگ است، گفت: این توافق در نتیجه ی تدابیر هوشمندانه رهبر معظم انقلاب، مدیریت رییس جمهور و تجربه ی تیم قدرتمند مذاکره کننده و استقامت و صبوری مردم به دست آمد.

معاون اول رییس جمهور افزود: پس از انجام توافق هسته ای، دولت شفاف ترین اقدامات را در پیش گرفت و بلافاصله متن توافق هسته ای را ترجمه و در اختیار همه ی نهادهای موثر در نظام تصمیم گیری کشور قرار داد. در مجلس شورای اسلامی و کمیسیون های آن روزها و ساعت ها درباره ابعاد مختلف این توافق بحث و تبادل نظر شد و تمام کسانی که نظرات مخالف داشتند با استفاده از تریبون های رسمی و رسانه های جمعی دیدگاهشان را بیان کردند و نتیجه آن شد که این توافق در شورای عالی امنیت ملی و در صحن علنی مجلس با رای بالا به تصویب رسید و در نهایت با تایید مقام معظم رهبری که از همه مهمتر و کارسازتر است،‌ مسیر اجرای توافق هموار شد.

وی ادامه داد: علاوه بر این، اکثریت مردم ایران هم در نظرسنجی های معتبر و رسمی کشور موافقت خود را با توافق هسته ای اعلام کردند.

جهانگیری افزود: حال که نظر اکثریت مردم و نهادها و دستگاه های مسئول به توافق هسته ای مثبت است، قانون مداری، اخلاق مداری، ولایت مداری، مردم مداری و وطن دوستی اقتضا می کند که از این پس کسی بر علیه برجام موضع گیری نکند و دل مردم را خالی نکند.

وی با تاکید براینکه دولت مصمم است توافق هسته ای را با الزامات مورد نظر مقام معظم رهبری و شورای عالی امنیت ملی اجرا کند، افزود: هر چند عده ای که انگار از مشکلات و گرفتاری های ملت خبر ندارند و خواهان ادامه مسیر گذشته هستند اما دولت مصمم است از فرصت ایجاد شده به واسطه‌ی توافق هسته ای برای حل مسائل جامعه استفاده کند چرا که جامعه جوانان تحصیلکرده ی جویای کار دارد و مردم نیز با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه هستند و ما این را با تمام وجود حس می کنیم.

جهانگیری در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از عملکرد مرکز آمار ایران اظهار داشت: اطلاعات و داده های مرکز آمار مورد استناد دولت است و در برنامه ریزی های کشور مورد استفاده قرار می گیرد و این اطلاعات برای ما در تدوین برنامه ی ششم توسعه ملاک عمل خواهد بود.

در این مراسم رییس مرکز آمار ایران نیز گزارشی از وضعیت این مرکز و نظام آماری کشور ارایه کرد و بر لزوم همکاری همه‌ی دستگاه های اجرایی با این مرکز برای جمع آوری آمار و اطلاعات صحیح و شکل گیری نظام آماری ثبتی کشور تاکید کرد.

گفتنی است در این مراسم همچنین با حضور معاون اول رییس جمهور ترجمه ی سیستم حساب های مالی سال 2008 سازمان ملل رونمایی و از برگزیدگان و دست اندرکاران نمونه ی مرکز آمار ایران با اهداء لوح سپاس قدردانی شد.

کد خبر : ۳۱۶۸۹۸