خبرگزاری کار ایران

عرب سرخی در گفت‌وگو با ایلنا:

آرزوی تندروها ایجاد اختلاف بین اصلاح‌طلبان است/ پیام اصلی تشکیل شورای سیاستگذاری حرکت حول محور خاتمی است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: تشکیل شورای سیاستگذاری متشکل از شورای هماهنگی اصلاح طلبان، شورای راهبردی و احزاب تازه تاسیس و حضور وتایید جمعی نیروهای اصلاح طلب، گامی بزرگ برای حصول اجماع و ارائه فهرست ائتلاف بزرگ اصلاح طلبان است که تلاش و اقدامات تندروها و افراطیون برای ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان و ناامید کردن مردم را بی‌اثر می‌کند.

فیض‌الله عرب‌سرخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تحرکات اخیر تندروها و افراطیون و سوءاستفاده آن‌ها از مراسم و مناسک مذهبی جهت پیشبرد اغراض جناحی‌شان اظهار داشت: هدف اصلی تحرکات تخریبی طیف تندرو و رادیکال مقابله با خواست و اراده مردم است؛ به این معنا که اگر مردم امیدوار باشند و برای مشارکت سیاسی انگیزه داشته باشند، تندروها با مشکل مواجه می‌شوند.

وی ادامه داد: اقدامات طیف تندرو و رادیکال متمرکز بر این است که با رفتارها و برخوردهای تخریبی و ایذایی، مردم را از مشارکت سیاسی و رایی که در انتخابات 92 دادند، مایوس وناامید کنند.

هدف تندروها ناامید کردن مردم است

عرب‌سرخی با اشاره به انتخابات سال 92 و رایی که مردم در آن انتخابات به تغییر دادند، گفت: در انتخابات سال 92 یک موج مردمی به راه افتاد و مردم با مشارکت و رایی که به تغییر و تحول دادند، معادلات را برهم زدند و به موجب انتخابات مزبور کشور نجات یافت و رویکرد تعامل با جهان در پیش گرفته شد.   

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به تلاش تندروها برای ناموفق جلوه دادن دولت روحانی تصریح کرد: همانگونه که در انتخابات ریاست جمهوری 92 به واسطه مشارکت مردم، نامزد طیف تندرو از راه یابی به پاستور بازماند، بنابراین در انتخابات مجلس پیش‌رو نیز تندروها نگران آنند که با حضور فعالانه مردم کرسی‌های بهارستان را هم از دست بدهند.   

عرب‌سرخی افزود: بنابراین هدف تندروها و افراطیون از اقدامات تخریبی و ایذایی اخیر، بیش از آنکه هجمه به دولت باشد، ناامید کردن مردم است.

تندروهای جناح مقابل بر ایجاد اختلاف میان اصلاح‌طلبان تمرکز کرده‌اند

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا به ضرورت وحدت و اجماع میان نیروهای اصلاح‌طلب و تحول‌خواه جهت ورود به انتخابات مجلس دهم اشاره کرد و گفت: برخی فعالان و کنشگران جناح مقابل حساب ویژه‌ای بر روی ایجاد شکاف در جبهه اصلاحات باز کرده‌اند و همچنین امیدوار هستند که میان نیروهای اصلاح‌طلب و دولت یازدهم ایجاد اختلاف و تفرقه کنند و تلاش زیادی را هم مصروف این کار می‌کنند.

تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان گامی مهم برای حصول اجماع

عرب‌سرخی با اشاره به تشکیل شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان ابراز داشت: تشکیل شورای سیاستگذاری متشکل از شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان، شورای راهبردی و احزاب تازه تاسیس و حضور و تایید جمعی نیروهای اصلاح‌طلب، گامی بزرگ برای حصول اجماع و ارائه فهرست ائتلاف بزرگ اصلاح‌طلبان است که تلاش و اقدامات تندروها و افراطیون برای ایجاد شکاف میان اصلاح‌طلبان و ناامید کردن مردم را بی‌اثر می‌کند.

وی وجود سلایق مختلف و بروز برخی ناهماهنگی‌ها در یک جبهه سیاسی بزرگ و فراگیر را اجتناب ناپذیر دانست و بیان داشت: پیام اصلی تشکیل شورای سیاستگذاری این است که همه فعالان و کنشگران اصلاح‌طلب می‌خواهند حول محور شورای مزبور و آقای خاتمی حرکت کنند و بنای تشتت و افتراق ندارند.

پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم به عوامل متعددی بستگی دارد

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب توفیق و ظفرمندی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو را منوط به عوامل متعددی دانست و افزود: نحوه عملکرد شورای نگهبان و اینکه چه تعداد از شخصیت‌های سرشناس اصلاح‌طلب امکان کاندیداتوری در انتخابات را پیدا می‌کنند از جمله عواملی هستند که با توفیق یا عدم توفیق اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش‌رو رابطه مستقیم دارد؛ بنابراین نمی‌توان پیروزی یا شکست اصلاح‌طلبان را تنها به عملکرد آن‌ها منحصر کرد.

تندروها و افراطیون هیچ شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارند

وی ادامه داد: البته با توجه به فضای امیدوارانه‌ای که در جامعه به وجود آمده، قدر مسلم جناح تندرو و افراطی شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد؛ اما اینکه چه کسانی رای بیاورند تابع آن است که چه کسانی تایید صلاحیت شوند.   

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه، محمدرضا عارف را یکی از سرمایه‌های جبهه اصلاحات دانست و تصریح کرد: در میان اصلاح‌طلبانی که برای حضور در انتخابات آماده می‌شوند، قطعا آقای عارف از وزانت و مقبولیت خاصی برخوردار است و هرچند که بحث سرلیستی چندان اهمیت ندارد اما علی‌القاعده با توجه به فضای موجود، عارف می‌تواند سرلیست اصلاح‌طلبان باشد.

برای کاندیدا شدن تابع تصمیم جبهه اصلاحات هستم

عرب‌سرخی در ادامه با بیان اینکه فعلا کار تشکیلاتی نمی‌کند، گفت: من اگرچه در حال حاضر کار تشکیلاتی و حزبی نمی‌کنم اما تمام نیروهای سیاسی را که با آن‌ها آشنایی و قرابت دارم به حرکت در مسیر کارجمعی ترغیب می‌کنم.  

وی در پایان خاطرنشان کرد: در انتخابات مجلس دهم هر کاری که بتوانم برای پیروزی و موفقیت جبهه اصلاحات و جریان تحول‌خواه انجام می‌دهم و حتی اگر جبهه اصلاحات صلاح بداند کاندیدا هم می‌شوم.

کد خبر : ۳۱۷۱۵۴