خبرگزاری کار ایران

حجت‌الاسلام سروش محلاتی:

قدم نهادن در راه امام حسین (ع) به معنای گذشت از جان در برابر منکرهای بزرگ است

مراسم شب دوم هیات ایثارگران در حسینیه شماره یک جماران با سخنرانی حجت الاسلام محلاتی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این مراسم حجت‌الاسلام و المسلمین سروش محلاتی به بررسی دیدگاه‌های مختلف درباره شکل‌گیری قیام عاشورا پرداخت.

وی با طرح این پرسش که فرهنگ عاشورایی امروز ما در چه وضعی است، اظهار کرد: حرکت امام حسین(ع) یک حرکت تعبدی بود و اهداف خاصی را دنبال می کرد. با این حال برخی از علما معتقدند که این حرکت خواست امام حسین بود و دیگر مسلمانان چنین وظیفه‌ای در برابرحکومت جور ندارند.

این پژوهشگر دینی افزود: حتی فقیه بزرگی همچون ملا احمد نراقی نیز معتقد بود حرکت امام حسین یک حرکت برای شفاعت امت امام حسین است و هدف او رسیدن به مقام شفاعت عظما است و ایثارگری که امام حسین در روز عاشورا انجام شد، با این هدف است که در روز قیامت دست ما را بگیرد.

محلاتی ابراز کرد: در برابر این نظر برخی دیگر از علما معتقد بودند، حرکت امام حسین (ع) یک حرکت در برابر حکومت جور بود و ریشه‌های عمیق‌تری داشت. با این حال همان زمان که این نظریات مطرح شد نه تنها روحانیون که بسیاری از روشنفکران نیز با آن به مخالفت پرداختند.

وی با اشاره به انتشار کتاب شهید جاوید گفت: مضمون این کتاب این است که امام حسین (ع) برای حفظ جان خود از مکه خارج شد و واژه‌های قیام یا نهضت را برای حرکت امام حسین(ع) استفاده نمی کرد.

وی ادامه داد: سید جعفر شهیدی نیز در کتاب قیام امام حسین(ع) با ذکر دلایل تاریخی به بررسی ابعاد این قیام پرداخته و با بیان دلایل متقن، هدف قیام امام حسین(ع) را مبارزه با ظلم معرفی کرده است.

این پژوهشگر دینی خاطرنشان کرد: اولین و موثرترین فردی که قیام امام حسین(ع) را با نهضت انقلابی علیه حکومت ظلم پیوند زد، امام خمینی (ره) بود. گرچه برخی به تاثیر دکتر شریعتی و شهید مطهری در این زمینه اشاره می‌کنند، اما شعاع تاثیرگذاری آن افراد محدود بود و در واقع این امام خمینی بود که بر روی جامعه تاثیر گذاشت. باید اعتراف کرد که انقلاب اسلامی ایران تحت تاثیر نهضت امام حسین بوده و این تاثیرگذاری نه تنها در جنبه تجمعات روز تاسوعا، عاشورا و اربعین بوده بلکه درس گرفتن از شجاعت و ایستادگی امام حسین (ع) بوده است.

وی با طرح این پرسش که در حال حاضر که حکومت اسلامی استقرار پیدا کرده است آیا باز هم باید از نهضت عاشورا درس گرفت؟، گفت:برخی معتقد بودند که باید بساط امام حسین (ع) جمع شود و چون بساط امام حسین جمع شدنی نبود، دوباره به سمت روایت‌های قدیمی رفتند.

محلاتی افزود: مسئله دیگر این بود که آنقدر بهره‌برداری‌های سیاسی و افراطی از قیام امام حسین(ع) صورت گرفت که به مرور مردم به سمت یک امام حسین غیرسیاسی رفتند.

این خطیب دینی خاطرنشان کرد: دیدگاهی که موجب شده بود رفتار امام حسین مورد توجه امام خمینی قرار بگیرد، دیدگاه فقهی نبود چراکه در فقه و در نهی از منکر حفظ جان مهم تر است و این دیدگاه عرفانی امام خمینی بود که قیام امام حسین را رسیدن به مرحله فنا تفسیر کرده بود.

وی در پایان با اشاره به فراز آخر زیارت عاشورا اظهار کرد: قدم نهادن در راه امام حسین در دنیا به همین معنا است که در برابر برخی از منکرهای بزرگ باید از جان نیز گذشت.

در این مراسم مجید انصاری معاون پارلمانی رییس جمهور، غلامرضا ظریفیان، فیض‌الله عرب سرخی، محسن آرمین، عبدالله ناصری و حجت‌الاسلام پروازی حضور داشتند.

آخرین شب این مراسم، فردا شب پس از اقامه نماز مغرب و عشا در حسینیه جماران با سخنرانی حجت‌الاسلام پروازی برگزار خواهد شد.

کد خبر : ۳۱۷۳۶۶