خبرگزاری کار ایران

توضیح سازمان انرژی اتمی درباره یک خبر

در پی مصاحبه بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران با شبکه تلویزیونی ITV و برداشت نادرست برخی رسانه‌های داخلی در خصوص مصاحبه حضوری با دانشمندان هسته‌ای کشور سازمان انرژی اتمی توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش ایلنا، سازمان انرژی اتمی اعلام کرد: به آگاهی عمومی می‌رساند در این مصاحبه که به زبان انگلیسی انجام شده است و تصویر و صوت آن نیز موجود است هیچگونه صحبتی از اجازه آژانس برای مصاحبه حضوری با دانشمندان هسته‌ای کشورمان در میان نیامده است بلکه اشاره شده است که همانند گذشته در راستای شفاف‌سازی و پاسخ به ابهامات و سوالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هرگونه سوال و ابهام بصورت مکتوب دریافت گردیده سپس پاسخ آن تهیه و ارائه می‌گردد. حتی گفته شده است که پاسخ‌ها لزوما توضیحات افراد موردنظر آنها نیست.

همچنین در گزارشات غیر دقیق و بلکه ناصحیح یکی دو رسانه داخلی تیترهای گمراه‌کننده و دور از واقعیت مانند مصاحبه با دانشمندان هسته ای و بازدید از سایتهای هسته ای نقل شده، لازم به ذکر است که خبرنگار تلویزیون ITV با اجازه سازمان انرژی اتمی تصویربرداری مختصری از راکتور تهران داشته و در نتیجه این اقدام هیچ‌‌گونه اتفاق غیر متعارف، برخلاف ملاحظات حفاظتی وامنیتی و یا خطوط قرمز نظام صورت نگرفته است.

لازم به ذکر است صحبت‌های رسمی و رسانه‌ای مسئولان کشور و سازمان انرژی اتمی ایران در چارچوب توافقات برجام و با در نظر داشتن خطوط قرمز نظام صورت می‌گیرد. نقل مطالب ابهام‌آمیز و تشویش‌‌برانگیز نظیر اخبار مورد اشاره درباره مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای می‌تواند به اعتبار بین‌المللی کشور صدمه وارد نماید. انتظار دارد رسانه‌های عمومی کشور به ویژه هنگام نقل موضوعات مرتبط با امنیت ملی همچون موضوعات هسته‌ای دقت لازم را داشته و همواره دو ویژگی مهم خبر یعنی دقت و صحت را علاوه بر سرعت در انتشار مدنظر قرار دهند. در صورت لزوم، هرگونه ابهام خود را قبل از انتشار اینگونه مطالب با مسئولین سازمان انرژی اتمی ایران در میان گذاشته و حتی الامکان اطلاعات خود را از طریق مراجعه به منابع موثق از جمله زبان اصلی کسب نمایند.

در این خصوص کلیپ کوتاهی از این مصاحبه ضمیمه گردیده و کل مصاحبه نیز به مدت تقریبی 19 دقیقه موجود است.

کد خبر : ۳۱۷۶۶۶