خبرگزاری کار ایران

بیانیهٔ مشترک تشکل‌های دانشجویی تهران؛

میدان‌داری افراطیون و منطق‌گریزان توقف یابد

‌هشت تشکل سیاسی دانشگاه‌های تهران در بیانیه‌ای ضمن حمایت از برجام، به بیان انتظارات خود از دولت روحانی پرداختند.

به گزارش ایلنا بیانیهٔ مشترک هشت تشکل‌ دانشجویی تهران در حمایت از سیاست‌های تیم دیپلماسی کشورمان به شرح زیر است:

ذلِکَ بِأَنَّ اللَّهَ لَم یَکُ مُغَیِّرًا نِعمَةً أَنعَمَ‌ها عَلى قَومٍ حَتّى یُغَیِّروا ما بِأَنفُسِهِم وَأَنَّ اللَّهَ سَمیعٌ عَلیمٌ

این، بخاطر آن است که خداوند، هیچ نعمتی را که به گروهی داده، تغییر نمی‌دهد؛ جز آنکه آن‌ها خودشان را تغییر دهند؛ و خداوند، شنوا و داناست!

حصول توافق هسته‌ای میان ایران و شش کشور قدرتمند جهان و همچنین لزوم اجرای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) از سوی دیگر طرفین مذاکره، نویدِ رسیدن به عصرِ نوینی از تعاملاتِ دیپلماتیک ایران و جهان رابه ما می‌دهد.

پیش از هر مقدمه‌ای برخود واجب می‌دانی ماز تمامی مسئولان عرصهٔ سیاست خارجی دولتِ محترم، جناب آقای دکتر ظریف و دیگر اعضای تیم مذاکره‌کننده، که به تبعیتِ آیهٔ «وَجادِلهُم بِالَّتی هِیَ أَحسَنُ ۚ إِنَّ رَبَّکَ هُوَ أَعلَمُ بِمَن ضَلَّ عَن سَبیلِهِ ۖ وَهُوَ أَعلَمُ بِالمُهتَدینَ»، از طریق گفتمان و مذاکره‌، شبحِ جنگ و تهدید را از میهن عزیزمان دور کرده‌اند، کمال تقدیر و تشکر به عمل آوریم.

برخلاف ادعای مسئولان گذشتهٔ پروندهٔ هسته‌ای که برای کم اهمیت جلوه دادن ناتوانی خویش در امور دیپلماتیک قطعنامه‌ها را کاغذ پاره می‌خواندند، پنج قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل منتج به معرفی پروندهٔ هسته‌ای ایران، تحت عنوانِ «تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی» شد. استفاده از تعابیر جنگ‌افروزانه و جنگ‌طلبانه در قطعنامه‌ها و قرار گرفتن، ذیل فصل هفتم منشور ملل متحد، حاشیهٔ ناامنی در اذهان مردم جهان پیرامون نامایران ایجاد کرده بود و منجر به تکمیل پروژهٔ ایران هراسی شد.

علاوه بر شیطنت‌ها و زیاده‌خواهی‌های نامتعارف اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل، برخی ناکارآمدی‌ها و بی‌کفایتی‌های داخلی هم، فرصت‌هایی به بهانه‌جویانِ بین المللی داد. با نگاهی به سیر دوازده سالهٔ پروندهٔ هسته‌ای، می‌شود چنان برداشت کرد که اگر برخی ماجراجویی‌ها و اظهار‌نظرات حاصل از هیجانات مسئولان گذشته نبود، شاید در این دو سال، مذاکره کنندگان با دستی باز‌تر به استیفای حقوق ملت می‌‌پرداختند.

با توفیقِ مذاکرات و تصریحِ به‌رسمیت شناختن حق مشروع غنی سازی توسط ایران و برداشته شدن تحریم‌های ظالمانه، لابی قدرتمندِ رژیم اسرائیل در برخی کشورهای اروپایی و آمریکایی با شکست مواجه گشته و پازل ایران‌هراسی ناتمام ماند.

امروز شاهد آن هستیم که سفرِ هیات‌های سیاسی- تجاری، به‌ویژه کشورهای توسعه یافته و صاحبانِ صنایعِ مادر به کشورمان، علیرغم میل رژیم اسرائیل و گروه‌های افراطی داخلی و خارجی، پیش از اعلان رسمی لغو تحریم‌ها، آغاز شده تا فرصت‌ تعامل سازنده با ایران را غنیمت شمارند.

 ۲۰بی‌شک، آن دسته از افرادی که در گذشته بیشترین منفعت رااز تحریم و انزوای بین المللی ایران کسب کرده‌اند، اینگونه رفت و آمد‌های دیپلماتیک که تحرکِ اقتصادی را در پی خواهد داشت، برنتافته و با عصبانیت فریاد سر ‌می‌دهند. گشایش اقتصادی کشور، خروج از بحرانِ رکود و بهبود سطحِ معیشت و رفاه عمومی، اصلیترین مطالبهٔ ملت ایران است که در شرایط پسا‌تحریم، از دولت انتظار می‌رود با اولویت-بندی نیاز‌ها و مدیریت صحیح رفت و آمدِ هیئت‌های سیاسی-تجاری و با انتفاع هر چه بیشتر از شرکای اقتصادیِ بین‌المللی، هم پایه‌های اجرای توافق هسته‌ای را مستحکم نماید و هم بر حل‌و‌فصل بحران‌های معیشتی فعلی فائق آید.

اگرچه بنیان اصلاح اقتصادی ریشه در درون کشور داشته و با دستان نیروهای داخلی، قدرتمند خواهد شد اما بی‌شک عدم تعامل اقتصادی با دنیا و انزوای از اقتصاد جهانی نتیجه‌ای جز فلج شدن اقتصاد کشور در پی نخواهد داشت. فلذا مذاکرات هسته‌ای علاوه بر ثمرات بی‌شمار در صنایع اتمی، سبب آزادی عمل بازوان اقتصادی ایران شد.

جنبش دانشجویی معتقد است با اتمام مذاکرات هسته‌ای و عاقبتِ مبارک‌ِ مذاکرات در تأییدِ برجام، اکنون وقت آن رسیده که دولت و به ویژه شخص محترم رئیس جمهور به سایرِ پیمان‌های مردمی و شعار‌های انتخاباتیِخرداد ۹۲، جامهٔ عمل بپوشاند.

یکم: در صدر مطالباتِ دانشگاهیان در خرداد ۹۲ به مسند نشستن دولتی بود که تغییر فضای امنیتی به فضای باز سیاسی را از اهم وظایف و اصول خود بداند. متأسفانه رویه‌های امنیتی ۸ سالهٔ اقتدارگرایان که حتی مجال کمترین نقدی به همین پروندهٔ هسته‌ای را هم نمی‌داد، موجب نا‌امیدی و سرخوردگیِ بسیاری از نسل جوانِ تحصیل‌کردهٔ کشورمان شد. برخی گشایش‌های پس از انتخابات خرداد ۹۲، امید به تغییر را در توده‌های جوانِ کشور پدید آورد، اما گاهی برخی برخوردهای مغایر با قانون اساسی در سطح جامعه صورت گرفته است و چنین می‌نماید که هنوز برای بیشترجوانانِ تحول‌طلبِ آزادی‌خواه در بر‌‌‌ همان پاشنه می‌چرخد!

مطالبهٔ ملت از رئیس جمهور به عنوان مجری و پاسدارِ قانون اساسی، اجرای صریح و بی‌کم و کاست قانون در رفع محدودیت‌ها و محصوریت‌های خلافِ قانون اساسی برای صاحبان فکر و عزیزان مردم است.

دوم: خوشبختانه بیشتر دانشگاه‌های کشور روزهای آرام و با نشاط ‌تری را نسبت به سال‌های دولت گذشته، تجربه می‌کنند. اما جای گلایه از برخی مسئولین وزارت علوم باقی است که علی رغم خواستِ دانشگاهیان و نظر رئیس‌جمهور، هنوز اجازه برخی دست-درازی‌ها و تحمیلِ سلیقه‌ها از طرف نهادهای قدرتمندِ افراطی در دانشگاه داده می‌شود. شماری از رؤسای دانشگاه‌ها، همدل و هم-صدایاکثریت دانشجویان و اساتید در پافشاری بر مطالبه‌ها نبوده و البته نسبت به وزیر علوم محترمِ فعلی و برخی محافظه-کاری‌های ایشان نقد‌هایی وارد است.

بازگشت به تحصیل برای دانشجویان ستاره‌دار، قطع رانت‌ها و بورسیه‌های غیر‌قانونی به نور‌چشمی‌ها و همچنین خلع ید نهاد‌های بی‌ارتباط با آموزش و تحصیل در تصمیم‌سازی و تعیین تکلیف برای دانشجو، رویه‌ای مطلوب به حساب آمده که در دورهٔ مسئولیتِ وزیر فعلی به‌‌‌ همان قوت، جدیّت و عهدِ پیشین ادامه نیافت. تشکل‌های دانشجویی صریحاً خواستار توقف میدان‌داری افراطیون و منطق‌گریزان بوده و معتقد‌ هستند تا اصلاحات در عرصهٔ دانشگاه صورت نگیرد در جامعه شاهد تحولی پایدار نخواهیم بود.

سوم: متأسفانه در سال‌های نامبارک تحریم، تحت عناوینی همچون دور زدن تحریم‌ها، پای مُفسدان و دلالان بر عرصه مدیریت کلانِ اقتصاد و صنعت کشور گشوده شده بود. انباشت قدرت و ثروت، عدم آزادی بیان در مطبوعات به عنوان پایگاه‌های نظارتی جامعه، انسداد سیاسی پس از وقایع سال ۱۳۸۸ و غیاب نقادی احزابِ سیاسی و فعالان مدنی، کتمان حقایق توسط مقام‌های دولتِ پیشین و در برخی موارد آلوده بودن دستان برخی مسئولانِ دولت دهم در نابسامانی‌ها و رانت‌های اقتصادی سرسام آور گذشته، همگی دست به دست هم، چنین اوضاعِ ملال آوری را برای معیشتِ آحادِ ملت، پدید آورده است.

مطالبهٔ دانشگاهیان از دولت محترم، خلع ید تمامی مفسدان و رانت خواران اقتصادی از هر جناح یا گروهی، ارجاع پروندهٔ آنان به محکمهٔ صالحِ عادل و افشای حامیانِ پشت پردهٔ نابسامانی‌های گذشته است تا دیگر شاهد دست‌درازی به بیت المالِ ملت نباشیم.

چهارم: جمهوری اسلامی از ابتدای تشکیل پس از انقلاب شکوه‌مند سال ۱۳۵۷، جمهوریت و ارج نهادن به آرا و افکار عمومی را از بنیان‌ها و اصول اصلی خود ‌دانسته است. تلقی دانشجویان چنین است که می‌بایست ارادهٔ حاکم بر جامعه به دستِ نهاد‌های انتخابی باشد نه نهاد‌ها و سِمت‌های انتصابی حاکمیت. گاهی چه در خلال پرونده هسته‌ای و چه در سایر تصمیم‌گیری‌های خطیر کشور، تحرکات دولت و مجلس توسط برخی تریبون‌داران و منصوبین در حاکمیت تضعیف گشته و حتی بعضاً شخص رئیس جمهورِ منتخبِ ملت، مورد هجمه و تخریب ناروا قرار می‌گرفت. به زعم دانشجویان چنین فاجعه‌ای اگر به صورت محدود هم صحّت داشته باشد، علاوه بر تحدید انتخابِ مردم و تهدید جمهوریت نظام، تضعیف دموکراسی‌خواهی و مردم‌سالاری را در پی داشته و حتی زنگ-خطرِ نوعی عقبگرد به ایامِ پیش از انقلابِ شکوهمند به حساب می‌‌آید. از رئیس جمهور محترم و همهٔ منتخبان مردم انتظار می‌رود با توجه به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در اسفند ماه سال جاری، مقابل برداشت‌ها و تفسیرهای محدودیت‌زا از نظام مردم‌سالاری دینی ایستادگی کنند تا شاهد انتخاباتی مطابق شأن و منزلت ملت ایران باشیم.

تجربه مذاکرات هسته‌ای نشان داد که می‌توان توأمان با حفظ عزت ملی و ارزش‌های انقلابی، با دنیا نیز گفتگو و تعامل داشت. برخورد قهری و عدم مواجهه‌ عاقلانه با مشکلات همواره انزوا را در پی داشته، در حالی که می‌توان با رعایت حدود و ایستادگی بر اصول مراوده‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی با جهان داشت.

در این بین هستند افرادی که هر اقدام اصلاحی صورت پذیرد ناراضی و شاکی مشت‌های گره کردهٔ خود را خشمگینانه بر هوا خواهند کوفت. اما آنچه اهمیت می‌یابد ایستادگی هرچه بیشتر دولت محترم بر وعده‌ها و ارزش‌ها می‌باشد. امید می‌رود که این استواری روزافزون باشد تا شاهد به ثمر رسیدن تمام وعده‌های دولت تدبیر و امید بوده و در ذیل سایه حق تعالی ایرانی سرافراز همراه با عزت و شرف و سربلندی داشته باشیم.

۱- انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
۲- انجمن اسلامی دانشجویان آزادی‌خواه دانشگاه شهید بهشتی
۳- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر
۴- انجمن اسلامی دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
۵- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف
۶- مجمع اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر (پلی تکنیک تهران)
۷- انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس
۸- انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی

کد خبر : ۳۱۷۷۶۰