خبرگزاری کار ایران

نوبخت:

شورای امنیت ملی کمیته نظارت بر برجام را انتخاب می‌کند

از کمک رسانی به آسیب دیدگان سیل در استانهای ایلام و لرستان و ضرورت رفع نقاط ضعف احتمالی در مدیریت بحران کشور گرفته تا آخرین خبرهای اقتصادی و برنامه دولت برای مقابله با پروژه نفوذ دشمن و مجموعا خبرهای حواشی حوزه دولت، محور عمده سوالات ما است در گفت‌وگوی برنامه تیتر امشب با محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت مطرح شد .

به گزارش ایلنا، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و سخنگوی دولت با حضور در برنامه تیتر امشب به سئوالات مجری برنامه در زمینه های مختلف پاسخ گفت.

نوبخت در ابتدای برنامه در پاسخ به این سئوال که آیا خبر خوش اقتصادی برای مردم دارید؟ گفت: گزارشی عرض می کنم که برای شش ماهه اول و چند ماهی که تا پایان سال داریم. همانطور که گزارشات مرکز آمار ایران نشان می دهد، ما در شش ماهه اول ما رشد یک درصد اقتصادی را داشتیم. البته هر چند این رشد مثبت هست، اما مطلوب دولت نیست. اما همچنان تغییر روند نشان از این دارد که ما در مسیر مثبتی قرار داریم. لذا دولت برای شش ماهه دوم بسته سیاستی و اقتصادی خود را مطرح کرد که هم بانک مرکزی با ابزار پولی و هم سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ابزار مالی موظف شدند که تحریک تقاضا را انجام دهند.

نوبخت در ادامه در خصوص تعهدات پرداختی به شرکت ها و پیمانکاران دولتی و غیردولتی گفت: با توجه به سیاستی که در حال اجرا هستیم و قرار است سازمان مدیریت از ابزار مالی مخارج دولت در افزایش پرداخت های عمرانی در طرح های تملک دارایی سرمایه ای ما هست، استفاده بکند و مقرر بود ما 7500 میلیارد تومان در این رساتا در خصوص طرح های عمرانی استفاده بکنیم. من بر اساس گزارشی که امروز از خزانه دریافت کردم، ما توانستیم بیش از 20 هزار و 455 میلیارد تومان پرداخت کنیم. گزارش خزانه از این حکایت دارد، بیش از 14318 میلیارد تومان به صورت نقدی پرداخت کردیم، 2100 میلیارد تومان برای مهار آبهای مرزی پرداخت کردیم، 1137 میلیارد تومان برای طرح های عمرانی از محل مواد 10 و 12 که مرتبط می شود با حوادث پرداخت شده و  3000 میلیارد تومان به صورت اسناد خزانه که به پیمانکاران پرداخت کردیم. بیش از 7265 میلیارد تومان نسبت به گذشته افزون است. من بر اساس قولی که به مردم داده بودیم، ما بیش از سال قبل طرح های عمرانی را پرداخت بکنیم. ما امسال بیش از سال گذشته، مبلغ طرح های عمرانی را پرداخت خواهیم کرد. امسال بیش از 35000 میلیارد تومان پرداخت خواهیم کرد. اگر این پرداخت ها صورت می گیرد، هم پیمانکاران و هم کارکنان این شرکت که از یک خانواده هستیم رونقی در زندگی خواهند دید. 

وی افزود: البته بدهی هایی که سازمان مدیریت در ارتباط با پیمان کارانش دارد، باید پرداخت شود.  یک حرکتی به شرکت های دیگر نیز خواهد داد. با این پرداخت هایی که ما انجام می دهیم و کاری که بانک مرکزی دارد انجام می دهد، قدرت خریدی به مردم اعطا خواهد کرد. اگر ما تقاضا ایجاد کنیم می تواند موجب رونق شود. ما امیدمان این است که بیش از 2 درصد رشد داشته باشیم. الان فضایی ایجاد شد که با آمدن هیات های خارجی و تصویب برجام، می شود گفت که فصل سخت تحریم به سر آمده است. خیلی دستمان امسال باز نیست. اما با توجه به وضعیت موجود، پیش بینی می کنیم که اتفاقات مثبتی شکل بگیرد. کما اینکه بانک جهانی برای جمهوری اسلامی ایران بین 5 تا 6 درصد برای ایران رشد در نظر گرفته است.

سخنگوی دولت در ادامه با اشاره به آسیب هایی که سیل در استان های ایلام و لرستان داشت و اقدامات دولت گفت: در ایلام و کوهدشت هم خانوارها و هم واحدهای تجاری آسیب دیدند. در ایلام متاسفانه گاز نیست و در بسیاری از جاها آسفالت باز شد و فروکش کرد. تا روز سه شنبه گزارش اولیه از بنیاد مسکن ارسال خواهد شد. تا روز چهارشنبه تصمیمات مهمی در این زمینه گرفته شود. یک مقداری وام بلاعوض داده خواهد شد و مقداری هم وام به صورت کم بهره و با کارمزد داده خواهد شد.

نوبخت در خصوص سرمایه گذاری های خارجی در کشور گفت: سرمایه گذاران خارجی باید فناوری های نو را بیاورند. ایران را به عنوان بازار نبینند. بلکه به عنوان یک مرکزی که می توان به حوزه منطقه نیز صادرات انجام داد. ما از نیروی انسانی خوبمان می توانیم استفاده کنیم. هم در بازار داخلی و هم در بازارهای بین المللی نیز صادرات داشته باشیم. جمهوری اسلامی ایران از بین این استقبالی که از سوی شرکت های مختلف وارد ایران می شود، حق انتخاب دارد. شرکتی که سرمایه بیشتری می آورد و تکنولوژی بیشتری می آورد در اولویت خواهد بود.

وی ادامه داد: الان از کشورهای مختلف حتی آمریکا آمادگی برای سرمایه گذاری وجود دارد. اگر شرکت آمریکایی بیاید داخل ایران سرمایه گذاری بکند، قطعا از مصادیق نفوذ نیست. باید ما بر اساس نگرانی های رهبری پیش برویم، ما واقع بینانه برخورد بکنیم. انتظار این را داریم که همه کمک بکنند. ما نیازمند به این سرمایه گذاری هستیم. در استفاده از سرمایه گذاری خارجی و ظرفیت کشورهای همسایه به صورت شفاف توضیح داده شده است. فضا باید به گونه ای باشد که خودمان خودمان را تحریم نکنیم. سرمایه گذاری خارجی نیازمند بستر آرام هست. بعضی ها تلقی که برای خودشان می کنند با واقعیت هایی که وجود دارد، می تواند متفاوت باشد. منتهی باید بدانیم که قانون هم ارزش است. اگر اتفاقی افتاد، این سیستم دستگاه های نظارتی دقیق دارد، که به مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری گزارش می شود. خواهش من این است که با توجه به وحدت و همدلی و همزبانی که امسال نیز به این نام است، بگذاریم کار ما انجام شود.

سخنگوی دولت تصریح کرد: مقام معظم رهبری هر جا احساس می کنند، به صراحت اعلام کنند. تحریم مثل پنجه ناپاکی گلوی ملت را می فشارد و ما اگر بتوانیم این پنجه را برداریم، خدمت به ملت است. لذا نباید فضا را ملتهب کنیم. ما این قول را خواهیم داد. ما فرزندان این ملت و انقلاب هستیم.

وی گفت: در این دوره هماهنگی بیشتری میان روسای قوا وجود دارد، اما جلسات کمتری برگزار می شود؟ آنچیزی که وجود دارد این است که رابطه صمیمانه ای بین سران سه قوه وجود دارد، و ما آثار این همراهی را در موضوع برجام داشتیم. مجلس و قوه قضاییه همکاری صمیمانه ای با دولت دارد. ما هیچگاه رای مجلس را به برجام فراموش نمی کنیم. بنده به نمایندگی از دولت هم از مجلس و هم قوه قضاییه تشکر می کنم.

نوبخت در خصوص تشکیل کمیته نظارت بر برجام گفت: شورای امنیت ملی آن کمیته را انتخاب خواهد کرد. بنابراین مسئولیت ها مشخص خواهد شد. این اقدام سنجیده ای بود که در رسانه ملی فرصت در اختیار افراد مختلف گذاشته شد. هم شورای عالی امنیت ملی و هم مجلس این را تصویب کردند. مصوبات شورای عالی امنیت ملی بدون تاییدات رهبری قابلیت اجرا نخواهد داشت. بالاخره مذاکراتی که انجام شد همه منویات ما و طرف مقابل تامین نشد.

وی افزود: در حوزه اقتصاد مقاومتی، وقتی مقام معظم رهبر ی این سیاست ها را ابلاغ کردند، ما قرار شد مشخص کنیم هر دستگاه چه مسئولیتی دارد. واقعیت امر این است که ما تا اینجا همین کاری که انجام دادیم خیلی چشمگیر نیست، اما به زمان نیاز داریم. ما قرارمان این است که از نفت جدا شویم و به سمت مالیات حرکت کنیم. گرچه مالیات را هم نمی توانیم گسترش دهیم. ما هم راضی نیستیم که بگوییم اقتصادمان را مقاوم کرده ایم. البته ایشان روی پیشرفت این مسیر مسئله داشتند و گرنه اقداماتی که ما انجام دادیم همواره ایشان فرزندان خودشان را مورد تفقد قرار داده اند. لذا برنامه ای آماده کردیم، تا نشان دهیم که در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در خصوص حادثه منا و شکل گیری کمیته ویژه پیگیری این مسئله گفت: دو ابزار در اختیار دستگاه دیپلیماسی هست . یکی ابزار رسمی و دیپلماتیک هست که ما همه حقوقی که معتقدیم و برایش مستند داریم چه کسانی که جان پاکشان را از دست دادند، و چه کسانی که مفقود شدند و چه کسانی که آسیب دیدند و خانواده هایی که آسیب دیدند. از سوی دیگر، ما یک سری ابزارهای غیرمستقیم داریم که از آنها نیز استفاده می کنیم و ما از هر دو مسیر استفاده خواهیم کرد. اما گروه حقیقت یاب به محض اینکه مقدماتش فراهم شود، حتما تشکیل خواهد شد.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، در خصوص تاریخ سفر رییس جمهور به ایتالیا و فرانسه، گفت: تا الان جمع بندی این است که رییس جمهوری به این سفر برود، ولی هنوز زمانش دقیق مشخص نیست.

او در پاسخ به این سئوال که آیا در بودجه 95 ؛ در خصوص قیمت دلار و نفت به جمع بندی رسیده اید؟ تصریح کرد: ما بخش نامه بودجه را آماده کرده ایم، ولی هنوز لایحه قطعی نشده است.

کد خبر : ۳۱۸۴۵۳