خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر خارجه مطرح کرد:

نگاهی به سیاست خارجی ایران با توجه به بیانات رهبر انقلاب

معاون کنسولی پارلمانی و امور ایرانیان وزارت امور خارجه در یادداشتی انطباق سیاست خارجی کشورمان با بیانات رهبر معظم انقلاب را بررسی کرد.

به گزارش ایلنا حسن قشقاوی در یادداشتی نوشت: رهبر معظم انقلاب در فرمایش‌هایشان علاوه بر تبیین اصول و مبانی انقلاب اسلامی در سیاست خارجی، از مسائلی چون کمک‌های بی‌دریغ به مستضعفان جهان، کمک به مسلمانان، رابطه برادرانه با دولت‌های غیرمحارب و ایستادگی در مقابل ظلم و زور، به‌عنوان اصول بنیادین و در واقع استراتژی سیاست خارجی جمهوری اسلامی یاد کردند.

نکته‌ای که مقام معظم رهبری تاکید داشتند این بود که همه این اصول از‌‌ همان دینی بودن و اسلامی بودن سیاست خارجی استنباط می‌شود، زیرا اصولا نظام ما یک نظام اسلامی است.

بخش دوم فرمایش‌های مقام معظم رهبری، نکاتی درباره مسائل مهم منطقه‌ای که مسائل روز است که اشاره‌ای هم در آغاز به بحث برجام داشتند و ابراز امیدواری کردند‌‌ همان اصولی که توسط ایشان بیان شده، اجرایی شود.

ایشان همچنین نسبت به کار خوب تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای، ابراز تفقد و لطف داشتند و یکبار دیگر مثل همیشه این کار و تلاش‌ها را تائید فرمودند و به طور ویژه، نسبت به شخص جناب آقای دکتر ظریف، ابراز لطف فرمودند و از ویژگی تدین ایشان صحبت کردند و گفتند من بیش از ۲۰ سال است که آقای دکتر ظریف را به ویژگی‌های فراوان مثبت از جمله ویژگی مهم تدین می‌شناسم.

در بحث‌های منطقه‌ای نیز، شاه‌بیت فرمایش‌های ایشان، تکیه بر مردم‌سالاری و دموکراسی بود و ایشان فرمودند راه‌حل‌هایی که ما هم در بحث فلسطین و موضوع رژیم صهیونیستی، هم یمن و هم سوریه و هم بحرین ذکر می‌کنیم، راه‌حل قابل قبول و قابل فهم جهانی است و آن این است که همه چیز از طریق دموکراسی حل و فصل شود.

فصل سوم فرمایش‌های مقام معظم رهبری هم سفارش‌های ویژه به روسای نمایندگی‌ها بود که از جمله آنها می‌توان به حفظ تدین، توجه به خانواده‌ها در محیط خارج از کشور، تکیه روی انقلابی بودن و افتخار به این موضوع اشاره کرد و ایشان تاکید داشتند که تکرار و تاکید بر هویت انقلابی توسط دیپلمات‌ها باعث عزت می‌شود و اسباب احترام را نزد طرف خارجی فراهم می‌کند.

سرفصل‌های بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار سفرا و نمایندگی‌های خارج از کشور، بسیار موثر و راهگشا بود و در ادامه این سمینار که رسما از امروز آغاز می‌شود، فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب نصب‌العین قرار می‌گیرد و معمولا تلاش می‌شود محورهای این بیانات به سفیران و روسای نمایندگی‌های خارج از کشور ابلاغ شود و ملاک ارزیابی عملکرد آن‌ها میزان تطبیق عمل آن‌ها با رهنمودهای رهبر معظم انقلاب خواهد بود.

کد خبر : ۳۱۸۴۷۸