خبرگزاری کار ایران

شفیعی در نشست بررسی پیامدهای برجام:

مذاکرات هسته‌ای اقدامی شجاعانه و بی‌بدیل بود/ در حال گذار به نظم جدید منطقه هستیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مهمترین اثر برجام پذیرش قدرت منطقه‌ای ایران است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا، نوذر شفیعی در نشست بررسی پیامدهای برجام در جایگاه ژئوپلیتیک ایران که در دانشگاه خوارزمی برگزار شد، گفت: ایران روابط بین‌الملل را یک وضعیت در نظر می‌گیرد ولی برجام نشان داد روابط بین‌الملل یک فرایند است٬ یعنی اینگونه نیست که کشورها همیشه دوست یا دشمن ما باشند و ممکن است جای دوست و دشمن با یکدیگر عوض شود.

 وی با بیان اینکه تاثیر برجام از نظر مفهوم جدید امنیت معنا دارد اظهار داشت: تا دیروز امنیت را سخت‌افزاری در نظر می‌گرفتیم٬ اما اینک امنیت به مفهوم نرم آن مد نظر است. یعنی همانگونه که موشک و بمب دشمن ما هستند، بیکاری جوانان و توقف فعالیت کارخانه‌ها نیز می‌تواند تهدیدی برای ما باشد و به‌نظر می‌رسد وضعیت امنیت ملی در دوره پس‌ازبرجام افزایش یابد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ما در حال گذار به نظم جدیدی در منطقه هستیم، تصریح کرد: دستیابی به برجام وجهه مثبت این تغییر نظم امنیتی  و حمله نظامی یمن وجهه منفی آن است. وجود روسیه در سوریه نیز از ابعادی برخوردار است با این حال در نظم جدید ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای حضور دارند.

شفیعی با بیان اینکه با برجام تعامل جای تعارض جایگزین شده است٬ خاطرنشان کرد: در خاورمیانه هیچ قدرتی جز ایران به ثبات و امنیت نمی‌تواند کمکی کند. برجام فرصت‌های زیادی برای کشور ایجاد کرده و البته تهدیدهایی را هم به همراه دارد ولی به خاطر تهدیدها نباید فرصت‌ها را هم نادیده گرفت. ما باید از برجام استفاده کنیم و با نظارت، تهدیدها را کنترل کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی مذاکرات هسته‌ای را اقدامی شجاعانه و بی‌بدیل دانست و ابراز داشت: شاید در 5 دهه گذشته دیپلماسی هیچ اقدامی به این اندازه در سیاست خارجی ما صورت نگرفته است.

شفیعی در پاسخ به سوالی در رابطه با وضعیت برجام در خصوص سوریه یادآور شد: ما در یک سال گذشته سوریه را از دست داده بودیم و حلقه محاصره تنگ‌تر شده بود و همین وضعیت درباره یمن هم رخ داده بود. ما را در مذاکرات بین‌المللی در خصوص سوریه مشارکت نمی‌دادند٬ اما برجام فضای روانی مثبتی داشته و اگر برجام نبود ایران مشارکت داده نمی‌شد و باید دانست در آینده‌ای نزدیک فضای برجام موجب تغییر معادلات خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی با اشاره به واکنش برخی از کشورهای عربی و اسرائیل نسبت به دستیابی برجام  عنوان کرد: این واکنش‌ها یعنی احتمال دارد برجام تاثیری منفی بر منافع آنها داشته باشد با این حال باید دانست مهمترین اثر برجام پذیرش قدرت منطقه‌ای ایران است. امری که قبلا مورد پذیرش نبود و باید بدانیم برجام یک فرصت است.

کد خبر : ۳۱۸۹۱۸