خبرگزاری کار ایران

آملی لاریجانی در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی مازندران:

قوه قضاییه در رسیدگی پرونده‌ها چپ و راست نمی‌شناسد

رییس قوه قضاییه گفت: در بررسی رسیدگی پرونده‌های کلان به حساب اشخاص، اصلاح‌طلب یا غیر اصلاح‌طلب بودن افراد کاری ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دیدار قضات و کارکنان دستگاه قضایی مازندران گفت: الحمدالله امروز قوه قضاییه به قضاوت دوستان و دشمنان به صلابت قابل قبولی رسیده است.

وی افزود: در بررسی رسیدگی پرونده‌های کلان٬ به حساب اشخاص، اصلاح‌طلب یا غیر اصلاح‌طلب بودن افراد کاری ندارد و می‌گوید هرکسی که مرتکب تخلفی شده باید به دادگاه آمده و در مورد او عادلانه قضاوت کرد.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه پرونده‌های کلانی در این دستگاه رسیدگی شده یا در حال رسیدگی است٬ ادامه داد: در برهه‌ای این جرئت وجود نداشت که سمت برخی پرونده‌ها رفت اما اکنون صلابت دستگاه قضایی و شجاعت کارکنان دستگاه قضات باعث شده قوه قضاییه به اقتدار برسد.

وی گفت: البته رسیدن به این اقتدار هزینه‌های را نیز برای این دستگاه دارد که طبیعی است. هرچه قوه قضاییه با اقتدار و صلابت و معیارهای اسلام و انقلاب حرکت کند، تخریب و توهین‌ها بیشتر است و نباید ترسید.

آملی لاریجانی تصریح کرد: مورد توقع ما این است که ما کارخودمان را به درستی انجام دهیم و نه از حرف رسانه‌ها به سمت دیگری رفته و نه تحت تاثیر تهدید و تخریب قرار بگیریم.

وی با بیان اینکه مسئولان اجرایی خائف از این هستند که به سمت ارتکاب تخلف و جرم بروند٬ چراکه می‌دانند در این صورت قوه قضاییه به سمتشان خواهد رفت٬ اظهار داشت: ما قبلا هم گفته‌ایم که خط قرمز توهمی نداریم و خطوط قرمز ما عدم تجاوز از معیارهای دینی و عدالت است.

رییس دستگاه قضا به برخورد با مفاسد اشاره کرد وگفت: توصیه ما این است که این مسیر باید ادامه پیدا کند و امنیت مردم دست کم گرفته نشود٬ چراکه احساس امنیت مثل نان شب واجب است.

آملی لاریجانی به بحث تخریب اماکن بدون مجوز اشاره کرد و گفت: در این زمینه قوانین سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد٬ اما متاسفانه تساهل کرده‌ایم. خانه‌های میلیاردی بدون مجوز ساخته می‌شود٬ اما طبق قانون موظف به تخریب هستیم. زمانی دستگاه اجرایی و قضایی در برخورد با اماکن بدون مجوز کوتاهی‌هایی کردند که می‌طلبد در این امر حد اعتدال رعایت شود.

وی به بحث کمبود نیروی انسانی در دستگاه قضایی اشاره کرد وگفت: بحمدالله در چند سال اخیر تحول خوبی در حوزه نیروی انسانی شکل گرفته است و تا پایان امسال نیز ۴هزار قاضی در راستای برنامه پنجم جذب دستگاه قضایی خواهد شد که کار فوق‌العاده‌ای بود امیدواریم در برنامه ششم توسعه نیز این امر ادامه پیدا کند تا قوه قضاییه بتواند وظایف خود را به خوبی انجام داده و از فشار کاری بر روی کارکنان کاسته شود.

آیت‌الله آملی لاریجانی با اشاره به مشکلات معیشتی و رفاهی کارکنان این دستگاه اظهار کرد: برای رفع این مشکلات با رییس جمهور، معاون اول و برخی از وزرا صحبت کردم. دولت با مشکلات مالی متعددی مواجه است که قسمتی از آن در قوه قضاییه سرشکن شده است. محدودیت‌های شدیدی وجود دارد که حتی ما نتوانستیم از طریق بودجه خاص مشکلات را کمک کنیم اما تلاش کردیم بنیاد تعاونی را راه بیندازیم که جذب مالی از این طریق شکل بگیرد.

آیت الله آملی لاریجانی در ابتدای سخنان خود نیز با اشاره به برخی آیات قرآن کریم گفت: خداوند قضاوت حق را یک امری برای فردی قرارداده که خلافت را برعهده دارد. منصب قضاوت بسیار مهم و از آن انبیاء و اهل‌بیت(ع) بوده است.

وی با بیان اینکه در روایات و احادیث معتبری نقل شده که فصل خصومت مقام عظیمی که برای حرکت در نظر گرفته شده است که اظهار کرد: اگر بتوانیم خدمت خالصانه و صادقانه‌ای انجام دهیم، بزرگترین خدمت شامل حال ما شده است.

وی به‌ شأن دستگاه قضایی در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران قوه قضاییه استقلالی دارد که شاید در هیچ یک از قوانین اساسی سایر کشور‌ها چنین مطلبی دیده نمی‌شود. در سایر کشور‌ها دستگاه‌ها یا مربوط به قوه مجریه یا مقننه بوده و افرادی نظیر دادستان کل و رییس دادگاه عالی از طریق رییس جمهور یا مجلس انتخاب می‌شود٬ اما در ایران طبق نص اصل ۵۷ قانون اساسی قوه قضاییه از سایر قوا استقلال دارد.

وی با اشاره به اختیارات و وظایف دستگاه قضایی که در قانون اساسی به آن اشاره شده است٬ گفت: بسیاری از اختیارات و وظایف قوه قضاییه در قانون اساسی بالا‌تر از فصل خصومت میان مردم است. با وجود اینکه در یکی از اصول قانون اساسی رییس جمهور عالی‌ترین مقام اجرایی و مسوول اجرای قانون اساسی عنوان شده است اما این امر به این معنا نیست که بتواند در امور قوه قضاییه دخالت کند ما معتقدیم آن اصل را باید با سایر اصول قانونی اساسی جمع کرد تا بتوانیم به فهم صحیحی دست یافت.

وی به ابزارهای نظارتی قوه قضاییه بر دستگاه اجرایی اشاره کرد و گفت: دیوان عدالت اداری می‌تواند آیین‌نامه‌ها و مصوبات هیات دولت که خلاف قانون است را ابطال کند. اختیارات وسیعی در دستگاه قضاییه تعبیه شده و باید تلاش کنیم به خوبی از پس اجرایی آن بر بیاییم و با کم‌کاری نمی‌توان این وظایف را انجام داد.

رییس قوه قضاییه در ادامه به کثرت پرونده در محاکم دادگستری اشاره کرد و گفت: به نظر من کثرت تشکیل پرونده یک علامت اعتمادی به قوه قضاییه است چرا که اگر مردم به این دستگاه اعتماد و اطمینان نداشتند٬ برای فصل خصومت به قوه قضاییه مراجعه نمی‌کردند. ما باید این اعتماد عمومی را به بهترین شکل پاسخ دهیم. انجام این رسالت کار مجاهدانه‌ای است که با کم‌کاری نمی‌توان از پس آن برآمد.

وی گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشی که در هفته قوه قضاییه گفتند٬ بیان کردند دستگاه قضایی مهم‌ترین بخش در نظام جمهوری اسلامی که موظف به تدوین و اجرای احکام اسلامی است. ایشان در جلسات خصوصی نیز این مسایل را متذکر می‌شود و از مشکلات عدیده دستگاه نیز اطلاع دارد.

کد خبر : ۳۱۹۰۱۹