خبرگزاری کار ایران

رییسی در مراسم ۱۳ آبان:

دستگاه‌های امنیتی اجازه هیچ نفوذی را به غرب نخواهند داد

دادستان کل کشور با بیان اینکه مصداق مستکبر در قرآن کریم، شیطان و فرعون و دیگر طاغیان معرفی شده‌اند گفت: شیطنت و تفرعن می‌تواند در هر فرد یا اجتماعی وجود داشته باشد و امروز مصداق اتم و کامل استکبار و شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی دادستان کل کشور طی سخنانی در مراسم راهپیمایی ۱۳ آبان در تهران با اشاره به حضور پرشکوه و عظیم دانش‌آموزان، دانشجویان و اقشار مختلف مردم در راهپمیایی امسال به منظور گرامیداشت ۱۳‌ آبان روز ملی مبارزه با استکبار جهانی اظهار داشت: استکبار در فرهنگ قرآنی و دینی ما به معنای امتناع از قبول حق از روی معاندت و تکبر است.

وی با اشاره به علت پیدایش استکبار از منظر قرآن کریم گفت: قرآن کریم خود بزرگ‌بینی را به عنوان علت پیدایش استکبار معرفی می‌کند و بیان می‌دارد که کفر و ظلم آثار و نتایج استکبار است.

دادستان کل کشور رفاه‌زدگی و تعارض حق با منافع شخصی و گروهی را، سطح اجتماعی استکبار دانست و بیان داشت: استکبار در یک کلمه به معنای مخالفت در برابر آیات روشن و براهین حضرت حق است.

رئیسی با بیان اینکه مصداق مستکبر در قرآن کریم، شیطان و فرعون و دیگر طاغیان معرفی شده‌اند٬ گفت: شیطنت و تفرعن می‌تواند در هر فرد یا اجتماعی وجود داشته باشد و امروز مصداق اتم و کامل استکبار و شیطان بزرگ آمریکای جنایتکار است.

وی ۱۳ آبان را نماد و حقیقت چند نکته اساسی دانست و تصریح کرد: اولین حقیقتی که در ۱۳ آبان برای ما درس‌آموز است طمع‌ورزی آمریکایی‌ها است که در قانون کاپیتولاسیون و مصونیت قضایی و حقوقی مستشاران آمریکایی دربرابر دستگاه قضایی ایران در دوران طاغوت نمود داشت.

 رئیسی به جنایات مختلف آمریکا در مقاطع مختلف تاریخی اشاره کرد و گفت: ظلم اول آمریکا کاپیتالاسیون بود و ظلم دوم آمریکا وقتی بود که در ۱۳ آبان یک سید را به خاطر اینکه حق‌گویی می‌کرد تبعید کردند. ظلم سوم آمریکا کشتار دانش‌آموزان در ۱۳ آبان سال ۵۷ بود. جنایات آمریکا با خون دانش‌آموزان در کف خیابان امضا شد و بصیرت آن دانش‌آموزان و دشمن‌شناسی آنها ارزشمند برای ماست.

وی افزود: ظلم چهارم آمریکا در ۱۳ آبان ۵۸ و خروج هزاران دانش‌آموز و دانشجو علیه استعمار آمریکا بود و آمریکا که به دنبال بازگرداندن هویت سابق نظام بود در این برنامه نیز شکست خورد.

رییسی این چهار ظلم را نمادی برای شعار استکبارستیزی در روز سیزده آبان خواند که هویت استکبار را برملا کرده است.

دادستان کل کشور با اشاره به بیانیه رهبر انقلاب درباره برجام گفت: «در این مقدمه ایشان نوشته بود اگر بخواهیم جنایات آمریکا را بیان کنیم٬ کیفرخواست بلندی می‌شود.» من به خاطر مسئولیتی که دارم کیفرخواستی علیه برخی جنایات نظام آمریکا بیان می‌کنم.

رئیسی اخراج و قتل عام سرخپوست‌های آمریکا، ظلم بیش از حد به سیاه پوستان و تبعیض علیه آنها با توجه به جمعیت ۱۱ درصدی و زندانیان ۵۰ درصدی سیاه پوست در آمریکا نقض اشکار حریم خصوصی از کشورهای آمریکای لاتین گرفته تا کشورهای اروپایی، ملحق نشدن آمریکا به کنوانسیون‌های بین‌المللی یا زیر پا گذاشتن مفاد آنها و ۳۵۰ پایگاه نظامی در سراسر جهان که موجب اعتراض و ناراحتی مردم جهان شده است را از جمله نمودهای جنایت‌های آمریکا خواند.

دادستان کل کشور ثبت آمار ۳۰۰ هزار کشته در عراق و شکنجه زندانیان از ابوغریب تا کالیفرنیا را که موجب اعتصاب ۳۰ هزار زندانی شده، حمایت ۷۰ ساله رژیم اسرائیل و کشتار زنان و کودکان بی‌گناه و حمایت چند ماه اخیر از رژیم سعودی را از دیگر نمودهای جنایات آمریکا عنوان کرد و گفت: از نظر نقض حقوق بشر امروز آمریکا بیشترین نقض حقوق بشر را در جهان انجام می‌دهد و این تنفری که علیه آمریکا وجود دارد٬ ناشی از همین جنایات است.

وی در ادامه به جنایات آمریکا در ایران اشاره کرد و گفت: حمایت از کودتای ۲۸ مرداد و حمایت از رژیم پهلوی و تبدیل سفارتخانه به جاسوس‌خانه از نمونه‌های این جنایات است و صحبت‌های رهبری درباره مطالعه اسناد به جا مانده از سفارت آمریکا باید مورد توجه قشر فرهیخته به خصوص دانش‌آموزان و دانشجویان قرار گیرد.

رئیسی شهادت ۱۷ هزار مردم به دست منافقین را نمونه‌ای دیگر از جنایات آمریکا خواند و گفت: نباید فضا به شکلی شود که اجازه تغییر فرهنگ و پوشش و ذائقه مردم در دوران پس از تحریم داده شود.

وی به شناسایی و بازداشت چند نفر از روزنامه‌نگاران اشاره کرد و گفت: دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما اجازه هیچ نفوذی را به کشورهای غربی نخواهند داد.

دادستان کل کشور با اشاره به صحبت‌های هیلاری کلینتون وزیر خارجه سابق آمریکا گفت: او می‌گوید هر جایی که رفتم نام ایران را می‌شنیدم و این پیام انقلاب ماست که پس از تثبیت انقلاب در سراسر جهان طنین‌انداز شده است و انقلاب‌های امروز مصر و تونس و... ناشی از پیام انقلاب است و ان‌شاءالله روزی اتحادیه جماهیر اسلامی را در مقابل نظام سلطه علم خواهیم کرد.

کد خبر : ۳۱۹۱۳۷