خبرگزاری کار ایران

معاون اول رییس جمهور خبر داد:

احداث بزرگترین تونل جاده‌ای کشور در آزادراه تهران – شمال

معاون رئیس جمهور، وزیر راه و شهرسازی، رئیس بنیاد مستضعفان، استاندار تهران و تعداد دیگری از مسئولان با حضور در یکی از کارگاه های آزادراه تهران-شمال، در جریان روند پیشرفت کار قرار گرفتند.

به گزارش ایلنا٬ اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی امروز چهارشنبه (۱۳ آبان) با حضور در قطعه یک آزادراه تهران شمال از این قطعه بازدید کردند و در جریان آخرین وضعیت پیشرفت عملیات اجرایی آن قرار گرفتند که اسحاق جهانگیری در این بازدید از احداث بزرگترین تونل جاده‌ای کشور در قطعه دو آزادراه تهران – شمال خبر داد و گفت: مسئولان پروژه قول داده‌اند تا آخر سال ۹۵ از قطعه یک آزادراه بهره برداری شود

در این بازدید محمد سعیدی‌کیا رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، احمدی نوری معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، سید حسین هاشمی استاندار تهران، احمدی لاشکی نماینده مردم چالوس و نوشهر، محمد سقایی نماینده مردم استهبان و نیریز در مجلس شورای اسلامی٬ ابوالفضل باقرنیا مدیرکل راه و شهرسازی البرز و اعتمادی مدیرعامل شرکت آزادراه تهران شمال٬ معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی را همراهی کردند.

مهران اعتمادی مدیرعامل شرکت آزادراه تهران - شمال در ابتدای این بازدید، توضیحاتی درباره روند پیشرفت قطعات چهارگانه تهران- شمال به معاون اول رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی ارائه کرد.

بزرگراه ۱۲۱ کیلومتری تهران - شمال که از سال ۱۳۵۳ تصمیم به ساخت آن گرفته شد و ۱۷ سال است که از آغاز عملیات احداث آن می‌گذرد، به چهار قطعه تقسیم شده که تاکنون تنها قطعه چهارم آن در دولت قبل راه اندازی و به بهره برداری رسیده است. قطعه نخست نیز نیمی از مراحل احداث را پشت سرگذاشته و قرار است دولت فعلی در پایان سال ۹۵ آن را کامل کند. اما عملیات اجرایی در قطعه‌های میانی، یعنی قطعه دوم و سوم بطور کامل انجام نمی‌شود.

قطعه یک:

این قطعه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت در تهران شروع شده و با عبور از کن، سولقان، امام‌زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می‌رسد. این بخش از بزرگراه ۳۲ کیلومتر است که حدود نیمی از آن را تونل‌ها تشکیل می‌دهند.

قطعه دو:

این منطقه از دو آب شهرستانک تا پل زنگوله را شامل می‌شود و ۲۵ کیلومتر طول دارد. تونل‌ البرز که با ۶ هزار و ۳۵۰ متر طول، بزرگ‌ترین تونل این آزادراه محسوب می‌شوند، در این قطعه قرار دارد و قرار است تا پایان ۹۵ کار ساخت این تونل تمام شود.

قطعه سه:

این قطعه از پل زنگوله تا سه راهى دشت نظیر و مرزن آباد است و ۴۶ کیلومتر طول دارد. در این قطعه فعلا عملیات ساخت و ساز انجام نمی‌شود.

قطعه چهار:

این قطعه از سه راه دشت نظیر و مرزن آباد تا سه راه کنیس و چالوس را در بر می‌گیرد و ۲۰ کیلومتر است که در دولت دهم به بهره برداری رسید و هم اکنون تردد در آن انجام می‌شود.

کد خبر : ۳۱۹۳۶۴