خبرگزاری کار ایران

آملی لاریجانی در دیدار نخبگان استان مازندران:

حمایتمان از سوریه و لبنان را پرده‌پوشی نمی‌کنیم

رییس قوه قضاییه اظهار داشت: ما از سوریه و لبنان حمایت می‌کنیم و این مسئله را پرده‌پوشی هم نمی‌کنیم چراکه از کسی نمی‌ترسیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ آیت‌الله صادق آملی لاریجانی در دیدار با نخبگان و اعضای هیات علمی دانشگاه مازندران به بحث مدرنیته اشاره کرد و گفت: ما با تبلت، موبایل و فیلم مشکلی نداریم٬ بلکه آنچه که برای ما و انسان‌های متدین مهم است، بنیان‌های فکری و فلسفی تجدد است.

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه بخش مدرنیته و آثار آن بحثی اساسی است که مظاهر خاصی دارد که از مغرب زمین آغاز شده است٬ اظهار کرد: این مظاهر و آثار در همه تولیدات غرب و تمدن آنها قابل رویت است. اینها یک نحوه حیات برای زندگی غربی است تعیین کرده‌اند که با نحوه حیات اسلامی متفاوت است.

وی با طرح این پرسش که چه چیزی بحث تجدد را دامن زده و باعث شده این همه گسترده شود٬ گفت: مسئله تجدد دارای سه مولفه است که یکی از آنها فردگرایی است و اینکه به فرد استقلال ببخشیم. البته شاید در ظاهر ایرادی نداشته باشد٬ اما وقتی موضوع تعمیق بخشیده می‌شود به آن نقطه می‌رسیم که فرد را اصل قرار داده و انسان به انزوا می‌رود.

رییس قوه قضاییه ادامه داد: در این جامعه همسایه از همسایه بی‌خبر است٬ زیرا زندگی فردی اصالت بخشیده می‌شود.

وی از دیگر مولفه‌های مدرنیته را تصمیم‌گیری فرد برای آینده خود عنوان کرد و گفت: در این جامعه حتی یک نوجوان ۱۰ تا ۱۵ ساله با پرخاش به والدین خود می‌گوید به من چه کاری دارید؛ من می‌خواهم آینده خودم را انتخاب کنم.

رییس دستگاه قضا سومین مولفه مدرنیته را عقل ابزاری عنوان کرد و گفت: عقل ابزاری از دیگر مولفه‌های مدرنیته است که فرد مورد ابزار‌ها فکر می‌کند و کاری به این ندارد که تولیدات آن به چه دردی می‌خورد. آیا تولید کنندگان موبایل و تبلت به این فکر می‌کنند که این کثرت تولیدات چه اثری در زندگی بشر دارد؟ در حال حاضر فرزندان ما حتی وقتی سر سفره حاضر می‌شوند؛ موبایل را در دست گرفته یا پیام می‌فرستند یا پیام می‌خوانند. تولیدکنندگان این ابزار‌ها فقط به فکر جذب مشتری بوده و به فروش بیشتر فکر می‌کنند٬ اما به اینکه چه بلایی بر سر جوامع بشری می‌‌آید کاری ندارد.

وی گفت: فردگرایی مدرنیته موجب انزوایی در عالم سیاسی شده است و انزوایی سیاسی فرد موجب می‌شود یک جمعی حتی در جوامع لیبرال دموکراسی قدرت را در دست گرفته و یک استبداد نرم ایجاد کند.

آملی لاریجانی با بیان اینکه غرب یک واحد شخصی نیست که بتوان به صورت فردی در مورد آن صحبت کرد بلکه یک رویه کلی است٬ گفت: آنان می‌خواهند افکار خود را به سایر کشور‌ها ابلاغ کنند ما باید آگاهانه برخورد کنیم و با تفکر پاسخ دهیم.

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه غرب نحوه حیاتی برای خود انتخاب کرده که با حیات ایرانی ما متفاوت است٬ گفت: آنچه که قرآن به ما عرضه می‌کند؛ نحوه حیاتی دیگری است که اگر آگاهانه به سمت آن برویم می‌توانیم به درستی تفاوت نحوه حیات خود با غرب را متوجه شویم در قرآن به تعابیر متعدد به این مسئله شده است. به‌طور نمونه خداوند متعال در قرآن می‌فرماید اگر انسان عمل صالح انجام دهد و مومن باشد او را به حیات طیبه زنده می‌کنیم. نحوه حیاتی که مطلوب قرآن و ائمه اطهار است حیات طیبه است.

وی طریق وصول به حیات قرآنی را ایمان دانست و به بررسی ریشه‌های حیات طیبه پرداخت٬ گفت: نگاه ما به توحید در واقع ریشه تمام اینهاست. ما می‌گوییم به خدا ایمان داریم٬ اما به واقع چقدر به تاثیر و اهمیت خدا در زندگی ایمان داریم؟

رییس قوه قضاییه با بیان اینکه در مقابلِ نحوه حیاتی که مغرب زمین به ما عرضه می‌کند٬ ما باید به دنبال کشف حقیقت قرآنی باشیم٬ اظهار کرد: در آیه شریفه حق تعالی به حضرت موسی (ع) می‌گوید ای موسی نترس؛ نزد من نباید بترسی. در روایتی دیگر از امام صادق(ع) آمده کسی از ایشان می‌پرسد حق یقین چیست که ایشان پاسخ می‌دهد با خدا از هیچ چیز نباید ترسید.

رییس قوه قضاییه به سخن امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند اشاره کرد و گفت: ریشه اینکه آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند این است که امام راحل(ره) می‌گفت مگر این قدرت‌ها در نزد خدا چه کسی هستند. در مورد مبارزه با استکبار اگر حیات قرآنی را بپذیریم، در سیاست خارجی‌مان تاثیر می‌گذارد و ما دیگر از تهدید‌ها نمی‌ترسیم٬ چراکه به حق ایمان داریم.

عضو شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حمایت ایران از جبهه مقاومت تاکید کرد: ما از سوریه و لبنان حمایت می‌کنیم و این مسئله را پرده‌پوشی هم نمی‌کنیم چراکه از کسی نمی‌ترسیم. توصیه رهبری نیز این است که از هیچ قدرتی نترسید.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان با تاکید بر اینکه مومن را نمی‌توان ترساند٬ ادامه داد: امام حسین(ع) در کربلا می‌گوید من به دست خودم تسلیم نمی‌شوم. شیعیان هم اگر به حق و به ایمان عمل کنند٬ مطمئنم هستم کسی نمی‌تواند آنها را تسیلم کند. نحوه حیات بسیار مهم است و برای متدینین ترسیم حیات قرآنی یک اصل است که در صورت اجرا اثرات خود را نشان خواهد داد.

کد خبر : ۳۱۹۳۷۹