خبرگزاری کار ایران

ابوترابی فرد:

نهاد خانواده ارزشمند ترین سرمایه در نظام اسلامی است

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی با تاکید بر جایگاه و نقش نهاد خانواده در سلامت جامعه گفت: در نظام اسلامی نهاد خانواده بالا‌ترین و ارزشمند‌ترین سرمایه محسوب می‌شود و در جهان غرب به دلیل نابودی نهاد خانواده جامعه در حال فروپاشی است.

به گزارش ایلنا به نقل از خانه ملت، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن ابوترابی فرد صبح امروز در اولین کنگره ملی مشاوره، خانواده و توانمندسازی اقشار آسیب‌پذیر جامعه که در مجتمع ولایت کمیته امداد امام خمینی (ره) تهران برگزار گردید، گفت: برخی قرآن‌پژوهان می‌گویند قرآن توصیف انسان و توصیف پیامبر است و انسان براساس برنامه قرآنی خلق شده و با توجه به نحوه آفرینش او برایش برنامه تعریف شده است. دغدغه دین و دنیای ما باید نهاد خانواده باشد و اگر جامعه‌ای دارای نهاد خانواده سالم باشد به طور قطع استحکام می‌یابد و در غیر این صورت فرو می‌ریزد.

نائب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد که یکی از علل فروپاشی فرهنگی و اخلاقی نظام غرب فروپاشی نظام خانواده است، اما در نظام اسلامی نهاد خانواده بالا‌ترین سرمایه محسوب می‌شود که در سایه آموزه‌های دینی حفظ می‌شود.

وی با بیان اینکه نظام خانواده نقطه مقابل شهوت رانی بی‌بندو باری و بی‌اخلاقی است، اظهارداشت: نظام خانواده یعنی روابط انسانی سالم زن و مرد و علاقمندی دینی میان آن‌ها و نظام خانواده براین اساس استوار است.

ابوترابی‌فرد با تاکید براینکه غرب اراده کرده که اخلاق را فرو بریزد و دین و شالوده بشری را زیر پابگذارد یادآورشد که رسالت روان‌شناسی کشور آن است که مقوله نهاد خانواده را استحکام ببخشد و اول خود را از نظر دینی، علمی و آموزه‌های اخلاقی توانمند سازد.

ابوترابی‌فرد گفت: روان‌شناسی مبین ذات اقدس حق است که مخاطب خود را خوب می‌شناسد و برای مخاطب خود برنامه ریزی دقیقی دارد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: در سایه سلوک برنامه‌های معنوی انسان به کمال، آرامش مطلوب و انسانیت خود می‌رسد و قابلیت انطباق با شرایط مختلف را به دست می‌آورد، یعنی در هر شرایطی تمام تهدید‌ها را به فرصت تبدیل می‌کند، این انسان تربیت شده برنامه الهی است.

ابوترابی فرد در ادامه با طرح این سوال که چرا در زندان‌های آمریکا و اروپا با وجود بهترین امکانات و برخورداری روان‌شناسان و پزشکان مجرب اما ناهنجاری‌های روانی و خودکشی بسیار دیده می‌شود، گفت: اسرای ایرانی در زندان‌های رژیم بعثی صدام بیماری روانی وجود نداشت و این موضوع باعث تعجب کار‌شناسان صلیب سرخ شده بود.

ابوترابی فرد اظهار داشت: این دین، ایمان و اخلاق است که انسان را توانمند می‌کند و آنچه برای انسان آرامش به همراه می‌آورد، یاد خداست و یاد خدا، انسان را قدرتمند می‌کند. این آموزه‌ها هم در ادبیات غرب جایی ندارد.

نائب رییس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: علم روان‌شناسی کشور، دین و علم را به هم گره زده است؛ یعنی آموزه‌های دینی دقیقا آموزه‌های علمی است و این دو را همراه هم می‌بینیم و البته به این دو مقوله با هم نگاه کرد.

وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم یک عنصر موفق برای توانمندسازی دیگران باشیم، اول باید خود را از نظر علمی، دینی و ایمانی توانمند کنیم و نمی‌شود با دیگران در حالی سخن گفت که اتکا به خدا وجود نداشته باشد و انسانی که خدا در زندگی او نقش نداشته باشد، نمی‌تواند زمینه توانمندسازی ما را فراهم کند.

وی ادامه داد: کسی که با ما سخن می‌گوید باید خدا محور باشد، باید نقش دین، خدا و اخلاق را در نقش خانواده برجسته کرد.

کد خبر : ۳۱۹۴۸۰