خبرگزاری کار ایران

آیت‌الله هاشمی در اختتامیه همایش سفرا:

مخالفت‌ برخی‌ها با برجام فقط برای اهداف سیاسی بود

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برای شرکت در مراسم اختتامیه دومین همایش گردهمایی سفرا و نمایندگان ایران در خارج از کشور، به محل برگزاری این مراسم در مرکز مطالعات وزارت امور خارجه رفت و مورد استقبال وزیر خارجه و معاونان قرار گرفت.

به گزارش ایلنا٬ آیت‌الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در سخنانی، حضور در همایش و دیدار با سفرای ایران در خارج از کشور را به‌ویژه در شرایط پس‌ازبرجام، به فال نیک گرفت و گفت: همه شما بزرگواران که در خارج از ایران از منافع و سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران دفاع و حفاظت می‌کنید، می‌دانید و مطمناً حس می‌کنید که فضای جهانی به نفع جمهوری اسلامی تغییر یافته است.

وی با تاکید بر این نکته که «دکتر روحانی گروهی باتجربه را به مدیریت دکتر ظریف انتخاب کرد»، گفت: تیم مذاکره کننده ایران هم در جهادی سیاسی وارد میدانی شده بودند که نه تنها هیات سیاسی ۶ کشور بزرگ آمریکا و اروپا، بلکه اتحادیه اروپا هم آمده بودند که در مذاکرات ایران را مجاب کنند، که سرانجام خود مجاب شدند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با یادآوری شرایط مذاکرات سیاسی در مجامع بین المللی، به سختی کار تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران تاکید کرد و گفت: فرزندان ایران اسلامی کاری کردند که به عنوان افتخار ایرانیان در تاریخ دیپلماسی دنیا جاودان شده است.

آیت الله هاشمی رفسنجانی فهم سیاسی مردم برای درک شرایط سخت را نقطه آغاز حرکت اصلاحی انقلاب اسلامی از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ دانست و گفت: یک‌بار دیگر حقانیت ایران و فرهنگ اسلامی مردم آن به جهانیان ثابت شد که برخلاف تبلیغات رسانه‌های معاند، جمهوری اسلامی ایران به دنبال تعامل سازنده با دنیاست.

ایشان اسلام را اساس فکری و فرهنگی مردم ایران خواند و با اشاره به انبوهی از آیات و روایات، مخصوصا آیات ۳۰ و ۳۱ سوره فصلت، اسلام را دین صلح و برادری توصیف کرد و با نگاه تفسیری به تعبیر «خلق عظیم» برای پیامبر اکرم (ص)، گفت: پیامبری که آن همه نامهربانی از مشرکان و حتی از مدعیان مسلمانی می‌دیدند، در برخورد‌ها مهربان بودند و خداوند نیز ایشان را صاحب اخلاق حسنه و والایی دانستند و این توصیف تا روز قیامت برای پیامبر رحمت می‌ماند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، در ادامه سخنان خویش با تشریح اتفاقات مقطع صلح حدیبیه تا فتح مکه، به بهانه گیری‌های مشرکان در چگونگی تدوین متن صلح نامه و انعطاف‌های پیامبر اسلام (ص) پرداخت و گفت: نتیجه آن انعطاف‌ها تداوم پیروزی‌های درخشان اسلام است که نهایتاً به فتح مکه رسید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با تاکید بر این نکته که «بعضی‌ها فکر می‌کنند سوره فتح و تعبیر «فتحاً مبینا» برای فتح مکه است، اما براساس اسناد متقن تفسیری در شأن صلح حدیبیه و سیاست بسیار روشن پیامبر اکرم (ص) است»، گفت: در‌‌ همان مقطع بعضی از مدعیان مسلمانی، بر اقدامات پیامبر اکرم (ص) خرده می‌گرفتند، اما آن شخصیت بزرگوار مصلحت اسلام و مسلمانان را بیشتر از همه می‌خواستند و حاصل آن سیاست ایشان، فتح بدون خونریزی مکه است که در حرم الهی برای مردم سخن گفتند و تاکید کردند که به جز ۶ نفر همه مردم مکه آزادند و این مکمل فتوحات دیگر بود، چون عشایر عرب پشت سر هم مسلمان می‌شدند.

ایشان پس از مقایسه برخی ایرادهای آن روزهای مدعیان مسلمانی به پیامبر با اعتراض‌ها و تخریب‌هایی که این روز‌ها در حق فرزندان مسلمان ایران انجام می‌دهند، گفت: اگر بنا باشد برای منافع کشور و نجات مردم از خطر جنگ و تهدید، مذاکره کنیم، باید به قرآن مراجعه کنیم که بهترین آیات را درباره صلح‌خواهی دارد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنان خویش به تشریح و تحلیل شرایط کشور برای مسایل هسته‌ای پرداختند و با اشاره به عزم جزم رهبری نظام، دولت و ملت، گفت: تایید برجام در مجلس هم نشان می‌دهد که اقدامات تیم مذاکره براساس منافع نظام، و مخالفت‌های برخی‌ها فقط برای اهداف سیاسی بوده است.

 آیت الله هاشمی رفسنجانی با یادآوری و ویژگی‌های جغرافیایی، منافع مردم ایران و مهم‌تر از همه مکتب اهل بیت، گفت: جای تعجب است که چرا نمی‌خواهند با این همه امتیازها٬ از ایران اسلامی الگویی در جهان اسلام بسازند٬ در حالی که می‌توانیم با اخلاق و رفتار اسلامی با دیگران مواجهه شویم و از حقانیت ایران دفاع کنیم.

ایشان با ابراز تاسف از اوضاع و شرایطی که جهان اسلام گرفتار آن است، گفت: وضع منطقه خوب نیست و ما مسلمانیم و براساس فرامان‌های صریح قرآن برای حفظ وحدت جهان اسلام در حد امکان نه تنها نباید شروع کننده جنگ نباشیم بلکه نباید مسلمانان باهم بجنگنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با یادآوری فاجعه مکه در زمان امام (ره) که منجر به تیره شدن روابط ایران و عربستان شده بود، گفت: امام در جلسه‌ای مسئولان نظام را خواستند و گفتند صلاح نیست در نظام ما حج مردم مسلمان تعطیل شود٬ بروید مسئله عربستان را حل کنید.

آیت الله هاشمی رفسنجانی با بیان این نکته که «در زمان حضرت امام (ره) فرصتی نشده بود» به سیاست نظام پس از ریاست جمهوری خویش اشاره کرد و گفت: در شرایطی که روابط تیره ایران و عربستان به ضرر دو کشور و جهان اسلام بود، برآن شدیم که یخ‌ها را آب کنیم که از اجلاس کنفرانس اسلامی از سنگال شروع کردیم.

ایشان با یادآوری مذاکراتی که با امیر عبدالله به عنوان ولیعهد عربستان در سنگال و سپس پاکستان داشت، گفت: با یک رفتار اسلامی که حاضر شدیم به دیدار آن‌ها برویم، چنان اوضاع تلطیف شد که بعد‌ها بزرگ‌ترین کار‌ها مانند برگزاری اجلاس سران کشورهای اسلامی در تهران و اصلاح قیمت نفت را انجام دادیم.

آیت الله هاشمی رفسنجانی افزود: بعد‌ها هم روابط به همین روال در سفرهای بعدی دو طرفه از جمله زیارت فدک، خیبر و سایر مناطق سیاسی و حتی نظامی این کشور تقویت شد.

در آغاز این مراسم، آقای دکتر ظریف، با ابراز خرسندی از حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی در جمع سفرا و نمایندگی‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور، گفت: در تمام این مدت همیشه از راهنمایی‌ها، حمایت‌ها و تجارب ارزنده رئیس مجمع تشخیص مص

کد خبر : ۳۱۹۶۵۱