خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان حج و زیارت خبر داد:

اعلام وضعیت ۲۵مفقود ایرانی فاجعه‌منا تا ۱۰ روز آینده/ تشکیل ستاد اربعین در وزارت کشور

رئیس سازمان حج و زیارت، از اعلام وضعیت ۲۵ مفقود ایرانی فاجعه منا تا ۱۰ روز آینده خبر داد.

به گزارش ایلنا، سعید اوحدی افزود: بر اساس اطلاعات بدست آمده از دولت عربستان تعداد هزار و ۵۰۰ تن از جانباختگان این فاجعه از کشورهای مختلف در مقبره الشهدای مکه دفن شده‌اند.

وی با اشاره به پیدا شدن ۶۸ پیکر از جانباختگان در سردخانه‌های عربستان گفت: شرایط بد نگهداری این پیکرهای مطهر سبب شده جنازه این بزرگواران قابل شناسایی نباشند؛ از این رو برای بررسی بهتر «دی. ان.‌ای» بدست آمده از خانواده آن‌ها همراه با یادداشت وزارت امور خارجه را تحویل عربستان داده‌ایم. روند بررسی «دی. ان.‌ای» بدست آمده از این پیکر‌های مطهر در عربستان به مدت ۱۰ روز طول خواهد کشید.

وی ادامه داد: دولت عربستان اجازه دسترسی به پیکر این تعداد جانباخته را داده است، اما هنوز تکلیف ۲۵ تن از جانباختگان ایرانی مشخص نشده و تا زمان مشخص نشدن وضعیت «دی. ان.‌ای» نمی‌توانیم در این خصوص اظهار نظر کنیم. بر اساس بازدیدهای می‌دانی از بیمارستانهای عربستان و اطلاعات بدست آمده هیچ زائری از ایران در مراکز درمانی آن کشور بستری نیست.

رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه فاجعه خونبار منا حاصل بی‌تدبیری و سوء مدیریت عربستان است، ادامه داد: دولت جمهوری اسلامی ایران پیگیریهای حقوقی و قضایی خود را نسبت احقاق حق جانباختگان ایرانی این حادثه در دستور کار قرار داده و نشستهای متعددی را در سطح دولت، مجلس و وزارت امور خارجه برگزار کرده است.

وی در ادامه با اشاره به پیدا شدن پیکر مرحوم هادی ذاکری یکی از جانباختگان منا اهل شهرستان داورزن گفت: این بزرگوار در کشور عربستان در مقبره الشهدای مکه مکرمه دفن شده است.

اوحدی در خصوص صدور روادید برای زائران اربعین نیز افزود: پیگیری‌های بسیار در این زمینه انجام شده و تاکنون وزارت کشور و وزارت امور خارجه عراق سیاست‌های صدور ویزا و قیمت آن را اعلام نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه ستاد اربعین در وزارت کشور تشکیل شده است٬ اظهار کرد: نشستی شنبه هفته آینده با حضور اعضای این ستاد برگزار می‌شود تا آخرین وضعیت و سیاست‌ها در زمینه اعزام زائران مورد بررسی قرار گیرد. ما دخالتی در سیاست‌های کشور عراق در زمینه اعزام زائران اربعین نداریم و این سیاست‌ها باید از سوی این کشور اعلام شود.

وی اظهار کرد: هدف این سازمان افزایش رضایت زائران است که با توجه به فاصله طولانی شهر‌ها با یکدیگر، با استقرار دفا‌تر حج و زیارت تسهیلات خوبی برای اعزام زائران فراهم می‌شود.

کد خبر : ۳۱۹۶۸۰