خبرگزاری کار ایران

سفیر اسبق ایران در نروژ در گفت‌وگو با ایلنا:

سیاست‌های منطقی ایران می‌تواند منجر به تغییر روندهای منطقه شود

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان تاکید کرد: سیاست‌های منطقی ایران می‌تواند منجر به تغییر روندهای موجود در منطقه و موجب افزایش امید‌ها برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای شود.

عبدالرضا فرجی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره شرایط کنش‌گری ایران در فضای کنونی بین‌المللی و منطقه‌ای گفت: شرایط امروز منطقه، شرایط بسیار پیچیده‌ای است. از سویی، بحران‌های متعددی در حوزه پیرامونی ایران وجود دارد. از دیگر سو، شاهدیم پس از برجام، فرصت‌های قابل توجهی برای ایران در عرصه بین‌المللی فراهم شده است که باید استفاده شود.

وی یکی از راهکارهای استفاده از فرصت‌های پیش روی ایران را راهبرد گفت‌وگو دانست و اظهار داشت: دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در دولت یازدهم در استفاده از این راهبرد بسیار تاکید دارد که با استفاده از آن، شاهد به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای و گره‌گشایی از قفل پرونده اتمی بودیم. از سویی، ایران در مسئله سوریه و یمن و دیگر پرونده‌ها همچنان در استفاده از این راهبرد تاکید دارد.

این استاد ژئوپلتیک دانشگاه با اشاره به سیاست‌های ایران در سوریه تصریح کرد: در حالی که ایران در کنار دولت سوریه است و در آنجا حضور مستشاری دارد، اما شعار صلح و گفت‌وگو را می‌دهد و با تاکید بر گفت‌وگو و مذاکره توانست برای اولین بار در کنفرانسی بین‌المللی در رابطه با سوریه حاضر شود و در آنجا نیز حضوری فعال و مفید داشته باشد.

فرجی‌راد با بیان اینکه بدون حضور ایران مسائل منطقه‌ای حل نخواهد شد، خاطرنشان کرد: ایران یکی از مهم‌ترین بازیگران منطقه‌ای است و بسیاری از قدرت‌های جهانی به آن اعتراف دارند و دستیابی به برجام نیز آن را تثبیت کرد. از سوی دیگر، شعار درست ایران در حمایت از روند‌های دموکراتیک در منطقه و نقشش در مبارزه با تروریسم موجب شده کشورهای غربی از ایران برای ایجاد ثبات در خاورمیانه کمک بخواهند.

وی افزود: کشورهای غربی در سال‌های پیش تلاش داشتند دست‌نشانده‌های خود را در کشورهایی مانند سوریه بر سرکار آورند ولی موفق نشدند که نتیجه تلاش‌ آنها بروز ناامنی و بی‌ثباتی در خاورمیانه شده است. هم‌اکنون این بی‌ثباتی منجر به سرایت ناامنی و تروریسم به اروپا شده است.

فرجی‌راد در خصوص نحوه برخورد کشورهای غربی نسبت به عربستان ابراز داشت: غرب نسبت به عربستان ملاحظاتی دارند که به خاطر اتحاد و هم‌پیمانیشان است و البته باید به منافع غرب در روابطی که موجب سود چند میلیاردیشان می‌شود هم توجه کرد.

فرجی‌راد با بیان اینکه خروجی ۹ بندی نشست وین۲ مورد علاقه و تمایل عربستان نیست، عنوان کرد: منطق قوی ایران باعث شد پیش‌نویس برخی کشورهای عربی در سوریه عوض شود و ایران به خواست خود دست یابد.

سفیر اسبق ایران در نروژ و مجارستان تاکید کرد: سیاست‌های منطقی ایران می‌تواند منجر به تغییر روندهای موجود در منطقه و موجب افزایش امید‌ها برای حل و فصل بحران‌های منطقه‌ای شود.

کد خبر : ۳۱۹۷۰۸