خبرگزاری کار ایران

سخنگوی اسبق وزارت خارجه در گفت‌وگو با ایلنا:

دیپلماسی فعال‌ ایران، عربستان را به تعدیل سیاست‌ منطقه‌ای وادار می‌کند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تاکید کرد: دیپلماسی فعال‌ تهران در مبارزه با تروریسم و پیگیری اصولی که در وین در خصوص مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات به دست آمده است، موجب خواهد شد عربستان احساس تنهایی کند

محمود محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا، با اشاره به مشارکت ایران در حل و فصل بحران سوریه در نشست بین‌المللی وین۲ گفت: شرایط پس از برجام هم در سطح جهانی و هم در سطح منطقه‌ای برای نقش‌آفرینی ایران بهتر از گذشته شده است.

وی با یادآوری موانعی که موجب نقش‌آفرینی بیش از پیش ایران در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای وجود دارد، اظهار داشت: نخستین مسئله، بدبینی است که نسبت به ایران در سطح منطقه وجود دارد که توسط برخی از کشورهای عربی به رهبری عربستان در دامن زده می‌شود و مدعی هستند ایران نقش بی‌ثبات‌کننده‌ای در عرصه منطقه‌ای دارد. دومین مسئله نیز مربط به بدبینی‌ها و بی‌اعتمادی است که میان ایران با برخی از کشور‌ها در سطح بین‌المللی وجود دارد که البته برجام موجب کاهش این بی‌اعتمادی شده است.

سفیر اسبق ایران در تونس و الجزایر با تاکید بر اینکه برای از بین بردن موانع این چنینی نیازمند دیپلماسی چندجانبه و فعال هستیم، تصریح کرد: منطقه نیازمند ثبات، امنیت و مبارزه با عناصر ضد ثبات و ناامن‌کننده مانند داعش است و تمامی بازیگران بین‌المللی بر این اصل توافق نظر دارند. اگر ایران این اصل را در روابط چندجانبه خویش در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی دنبال کند، می‌تواند در گسترش روابط ایران گشایش ایجاد کند و عرصه‌ها و فرصت‌های جدیدی برای کنشگری برای ایران فراهم کند.

محمدی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه عربستان چه زمانی سیاست‌های منطقه‌ای‌اش را تعدیل خواهد کرد؟ یادآور شد: راهبرد عربستان در شرایط کنونی به جای تمرکز بر مبارزه با تروریسم در منطقه، در همسویی با داعش قرار دارد و سیاست خود را بر تغییر نظام در سوریه و یمن و دیگر کشورهای منطقه متمرکز کرده است.

وی ادامه داد: ایران باید راهبردی را دنبال کند که موجب ترغیب جامعه جهانی برای ایجاد ایجاد ثبات در منطقه و مبارزه با به مبارزه با تروریسم و هر نوع اقدام بی‌ثبات‌کننده شود که در این صورت جامعه جهانی با اقدامات عربستان واکنش نشان خواهند داد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم با یادآوری سیاست‌های منطقه‌ای عربستان نسبت به ایران خاطرنشان کرد: سعودی در مدت پس از دستیابی به برجام نشان داد حتی به حرف هم‌پیمان خویش یعنی آمریکا توجه نمی‌کند در حالی که برجام برای ثبات منطقه‌ای لازم بود و فصل جدیدی از همکاری‌های بین‌المللی و منطقه‌ای را فراهم می‌کند.

محمدی با بیان اینکه باید این واقعیت را بپذیریم که رفتار منطقه‌ای ریاض نسبت به تهران، یک رفتار خصمانه است که در ادامه سیاست‌های عربستان پس از انقلاب نسبت به جمهوری اسلامی ایران است، ابراز داشت: آنها قبلا از نقش‌آفرینی دیگر بازیگران علیه ایران حمایت می‌کردند که نمونه آن حمایتشان از صدام در حمله به ایران است اما هم‌اکنون خود، نقشه‌هایشان را علیه ایران انجام می‌دهند.

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با بیان اینکه سیاست انعطاف و صبر تهران نسبت به ریاض موجب اشتباه محاسباتی عربستان شده است، عنوان کرد: دیپلماسی فعال‌تر تهران و پیگیری اصولی که در وین در خصوص مبارزه با تروریسم و ایجاد ثبات به دست آمده است، موجب خواهد شد عربستان احساس تنهایی کند و این خود منجر به تعدیل سیاست‌های سعودی نسبت به مسائل منطقه و ایران خواهد شد.

کد خبر : ۳۱۹۷۰۹