خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور در جمع مدیران حراست نفت:

بخش مهم پرونده‌های اخیر در دادگاه مربوط به مجموعه نفت است

دادستان کل کشور با بیان اینکه در نظام اداری و سازمانی کارآمد‌ترین کنترل خودکنترلی است٬ اظهار داشت: هر فرد سازمانی در هر جای سازمان قبل از هر چیز خود را موظف می‌داند قانونمند باشد

به گزارش خبرنگار ایلنا، ابراهیم رئیسی دادستان کل کشور در همایش سالانه سراسری مدیران و مسئولان ارشد سازمان حراست صنعت نفت گفت: حفظ سلامت در مجموعه اداری کشور به‌ویژه سازمان‌هایی که نقش کلیدی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند اهمیت ویژه‌ای دارد.

وی با بیان اینکه تضمین سلامت کار در ادارات مربوط به آحاد و اعضای سازمان است٬ تصریح کرد: سلامت در نوع نیروی انسانی، روابط اداری و سازمانی، نوع داد و ستد و قرارداد‌ها و مجموعه اداری سالم یک سرمایه‌ بزرگ است که می‌تواند کار با سلامت را به دنبال داشته باشد.

رییسی با بیان اینکه در نظام اداری و سازمانی کارآمد‌ترین کنترل خودکنترلی است٬ اظهار داشت: هر فرد سازمانی در هر جای سازمان قبل از هر چیز خود را موظف می‌داند قانونمند باشد و کار توام با اخلاق عمومی و حرفه‌ای داشته باشد و این مدیریت در اعمال مدیریت و کار بازرسان را سهل می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: اولین نکته در شرط سلامت اداری عبارت از این است که هر فردسازمانی موظف باشد اخلاق فردی، عمومی و حرفه‌ای در ارتباط با آن شغل را رعایت کند٬ چراکه اخلاق سازمانی در سلامت و کارآمدی مجموعه نقش دارد.

رئیسی خاطرنشان کرد: دومین نکته نظارت همگانی در سازمان است٬ یعنی همه افراد سازمان باید حساس بوده و احساس مسئولیت داشته باشند.

وی ادامه داد: امروزه علاوه بر جایگاه فردی و خانوادگی شرایط اجتماعی وجود دارد که آبروی سازمان است و اگر کوچک‌ترین کاستی و ناهنجاری بوجود آید مجموعه این خانواده اجتماعی در آن سهیم است.

وی تاکید کرد: این احساس مسئولیت نقش مهمی دارد به نحوی که اگر فردی ببیند که معروفی ترک می‌شود و یا به قانون عمل نمی‌شود٬ باید نسبت به آن حساس بوده و به نحوی و از طرق مربوطه موضوع را پیگیری کند چراکه او هم جزئی از آن سازمان است که باید نسبت به سلامت کار در آن حساس باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: شرط سوم حفظ سلامت مسئولیت سازمان‌هایی است که نظارت در آن‌ها نهادینه شده٬ به‌ویژه بازرسی‌ها و حراست که نقش درون سازمانی را دارند٬ یعنی چشم مدیر هستند و برای اینکه مدیر خوب نظارت کند. نقش حراست برای حفظ نیروهای سازمانی، اسناد سازمانی و داشته‌های سازمانی اهمیت دارد که البته تمامی اینها در نفت با توجه به حساسیت ویژه‌ای که دارد باید مهم انگاشته شود.

دادستان کل کشور با اشاره به اینکه کاستی یا نقص در نظارت‌های حراست‌ها قابل جبران نیست٬ تصریح کرد: این نظارت می‌تواند نقش نظارت درون‌سازمانی یا سلسله مراتب سازمانی داشته باشد.

رئیسی با اشاره به تفاوت نظام مدیریتی کشور ما با مغرب زمین اظهار داشت: نوع پاسخگویی ما با این کشور‌ها متفاوت است؛ به نحوی که ما ابتدا در مقابل خدا و بعد در مقابل ارباب‌رجوع، همه مردم و سپس سلسله‌ مراتب اداری و مجموعه نظارتی باید پاسخگو باشیم.

وی با بیان اینکه امروز بالا‌ترین سخن در نظام مدیریتی مشتری مداری است٬ اظهار داشت: سخن نظام مدیریتی در فرهنگ دینی ما عشق به مردم است که با مشتری‌مداری متفاوت است.

دادستان کل کشور همچنین گفت: در باب حفظ سلامت برخورد مناسب با کاستی‌ها و تخلفات جرائم اجتماعی نیز مد نظر قرار دارد.

این مقام عالی قضایی خاطرنشان کرد: ۴ اصل یادشده می‌تواند سلامت را در یک مجموعه اداری و سازمانی تضمین کند.

وی با بیان اینکه نفت به لحاظ اینکه ما ذخایر و درآمد‌هایمان را از آن حاصل می‌کنیم نقش مهمی دارد٬ اظهار داشت: نقش نفت در گردش اقتصادی ویژه است. البته باید به سمتی برویم که نقش نفت را کاهش داده به نحوی که در بودجه تعیین‌کننده نباشد.

دادستان کل کشور با بیان اینکه حفظ ذخایر و نیروی انسانی در نفت از اهمیت بالایی برخوردار است ادامه داد: در این صنعت نظارت برقرارداد‌ها نقشی مهم و تعیین کننده دارد.

وی با اشاره به اینکه بخش مهمی از پرونده‌های اخیر در دادگاه مربوط به مجموعه نفت است٬ تصریح کرد: غفلت و بی‌توجهی باعث شده که فردی با زرنگی و زد و بند و شیطنت دنبال این باشد که به منافع ملی آسیب وارد کند٬ لذا بررسی این پرونده می‌تواند برای ما عبرت باشد.

رئیسی با بیان اینکه جامعه ظرفیت شنیدن اخبار فسادهای این چنینی را ندارد٬ خاطر نشان کرد: این گونه اخبار برای مردم با وجود همه مجموعه‌های نظارتی غیرقابل تحمل است٬ لذا باید دست‌اندرکاران مراقبت کنند شاهد این گونه پرونده‌ها نباشیم.

دادستان کل کشور با تاکید براینکه سمت و سوی نفت با شعار امنیت اقتصادی، ‌جذب سرمایه و مبارزه با فساد است٬ ادامه داد: این شعاری مبنا و اساسی است که تحقق آن در جهت برنامه‌ریزی برای جذب سرمایه و پیشگیری از فساد باید به‌گونه‌ای باشد که اگر کسی هم خواست فسادی داشته باشد نتواند واجازه ارتکاب جرم داده نشود و ساز و کار‌ها به گونه‌ای اصلاح شود که از فساد احتمالی جلوگیری شود.

کد خبر : ۳۲۰۰۵۹