خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار با رییس پارلمان اروپا:

ملت ایران تجربه‌ای نو در دموکراسی به جهان عرضه کرد

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان در دیدار رییس پارلمان اتحادیه اروپا بر گسترش تعامل و همکاری‌های دوجانبه در همه زمینه‌ها خصوصا مسائل حقوق بشری با رویکرد احترام متقابل تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، محمدجواد لاریجانی در دیدار مارتین شولتز و هیات همراه از پارلمان اتحادیه اروپا گفت: ملت ایران به طور تاریخی اهل تعامل وسیع با دنیا بوده‌اند و در فرهنگ و علم و ادبیات دنیا تاثیرهای زیادی گذاشته و البته تاثیر نیز پذیرفته‌اند که این بیانگر نقطه قوت فرهنگ ماست.

لاریجانی با اشاره به قانون اساسی جمهوری اسلامی و بیان اینکه ملت ایران تجربه‌ای نو در دموکراسی را به جهان عرضه کرده‌اند گفت: ما سیستم دموکراسی خود را بر پایه عقلانیت اسلامی بنا کرده‌ایم که اگرچه با سیستم دموکراسی غربی که بر پایه لیبرالیسم و سکولاریسم است تفاوت دارد، اما تجربه‌ای در خور اعتنا است که غرب نتوانسته یا نخواسته است آن را به خوبی درک کند.

دبیر ستاد حقوق بشر گفت: این دموکراسی تجربه ماست و این تجربه را البته به راحتی به دست نیاورده‌ایم و بابت آن بهای سنگینی پرداخت کرده‌ایم که تنها یک نمونه آن هشت سال جنگ تحمیلی بوده است که ملت ما سربلند از آن بیرون آمده است و اکنون ثمره آن این است که ما یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای منطقه از هر لحاظ هستیم و حتی در دموکراسی نیز گوی سبقت را از دیگران ربوده‌ایم.

لاریجانی با اشاره به شرایط منطقه خاورمیانه گفت: در حالی‌که جمهوری اسلامی ایران کشوری دموکراتیک و برخاسته از آرای مردم است، کشورهای منطقه یا گرفتار خودکامگی حکام خود هستند یا در آتش تروریسیم و افراطی‌گری می‌سوزند. از این رو به نظرم یکی از موضوعات بسیار مهم برای حقوق بشر این است که جوامع مختلف تبادل تجربیات دموکراتیک را مبنای همکاری‌ها قرار دهند و این موضوع می‌تواند محور همکاری‌ها و تعامل‌های ما و اتحادیه اروپا باشد.

لاریجانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران دموکراتیک‌ترین کشور منطقه است٬ گفت: ما در این منطقه کشورهایی را داریم که حتی یک بار در طول تاریخشان انتخابات برگزار نکرده‌اند در حالیکه در ایران تقریبا سالانه یک انتخابات برگزار می‌شود و همه مسئولان این کشور به طور مستقیم یا غیر مستقیم توسط آرای مردم انتخاب می‌شوند.

دبیر ستاد حقوق بشر با اشاره به اهمیت مردم‌سالاری و تکیه به آرای مردم گفت: البته دموکراسی خود به خود و به تنهایی همه جهات حقوق بشری را ارتقاء نمی‌بخشد ولی اجتناب‌ناپذیر است، یعنی ما نمی‌توانیم حقوق بشر را بدون دموکراسی پیش ببریم.

لاریجانی در ادامه با اشاره به گسترش افراطی‌گری و تروریسم در سراسر جهان و خصوصا در منطقه خاورمیانه گفت: تروریسم و افراطی‌گری چه به شکل اسلام هراسی آن در کشورهای غربی و چه به شکل اقدامات داعش و جریان‌های تکفیری در جوامع اسلامی محکوم هستند و هر دو دشمن حقوق بشر محسوب می‌شوند.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان با استقبال از پیشنهاد رییس پارلمان اتحادیه اروپا مبنی بر آغاز دور جدید گفت‌وگو‌ها و تعاملات حقوق بشری بر پایه اعتماد و احترام متقابل گفت: همانطور که شما نیز اشاره کردید مادام که پایه همکاری‌ها و گفت‌وگو‌ها احترام و اعتماد متقابل باشد می‌توان به آینده تعاملات امیدوار بود و قطعا می‌توانیم همکاری خوبی داشته باشیم.

در پایان این دیدار دبیر ستاد حقوق بشر در راستای اقدامی انسان دوستانه از رییس پارلمان اتحادیه اروپا درخواست کرد تمامی مساعی خود را برای جلوگیری از اجرای حکم اعدام برای شیخ نمر باقر النمر، عالم برجسته شیعی عربستان به کار ببرد.

لاریجانی گفت: شیخ نمر را سال‌ها است که می‌شناسم. او صرفا یک عالم برجسته دینی بسیار خوش طینت است که از هرگونه گرایش به اقدامات خشونت آمیز مبرا است و صرفا در جهت تقویت دموکراسی در کشور عربستان فعالیت کرده است.

در ادامه این دیدار، مارتین شولتز رئیس پارلمان اتحادیه اروپا با اظهار خوشوقتی از ملاقات‌هایی که در ایران داشته است آن‌ها را بسیار موثر و سازنده توصیف کرد و گفت: خوشحالم بگویم که از همه دیدار‌ها راضی هستم و نسبت به آینده روابط ایران و اتحادیه اروپا در همه زمینه‌ها خوش بین هستم.

شولتز که اصالتا آلمانی است با اشاره به دوران فاشیسم گفت: ما تجربیات گرانقدری در اروپا به‌دست آورده‌ایم که اصلیترین آن مربوط به شکست تفکر فاشیسم است به این معنی که نمی‌توان تمامیت خواه بود و نمی‌توان خود را ارباب همگان فرض کرد و باید برای همه تجربیات و همه فرهنگ‌ها و همه نوع بشر احترام قائل شد.

رییس پارلمان اتحادیه اروپا گفت: بر همین اساس ما به تجربه ملت شما احترام می‌گذاریم و در عین پذیرش اختلافات زیادی که میان ما و شما هست به تعامل و همکاری در همه زمینه‌ها و از جمله حقوق بشر ایمان داریم و معتقدیم که این تعامل اگر با نگاه تحمیلی که معمولا و متاسفانه در کشورهای غربی وجود دارد همراه نباشد می‌تواند ثمرات زیادی داشته باشد.

مارتین شولتز که نزدیک به سی سال در زمینه حقوق بشر در اتحادیه اروپا فعالیت داشته است٬ با بیان اینکه تصور برتری و آقایی کشوری بر کشورهای دیگر یا دیکته کردن عقاید به دیگران تصور و تلقی اشتباهی است گفت: ما به تجربه ملت ایران در نوع دموکراسی که بر اساس عقلانیت اسلامی بنا کرده‌اند احترام می‌گذاریم. این حق مسلم کشورهای اسلامی و همه فرهنگ‌های دیگر دنیا است که روش زندگی خود را انتخاب کنند. ملت‌ها باید به تجربه‌های مختلف یکدیگر در زندگی احترام بگذارند و اساسا باور داشته باشند که این تنوع نقطه مثبتی در زندگی بشریت است.

رییس پارلمان اتحادیه اروپا گفت: اگر ما سال‌ها با شما بحث کنیم نه شما می‌توانید ما را متقاعد کنید که روش شما درست است و نه ما می‌توانیم شما را متقاعد کنیم که تجربه ما در غرب درست است اما راه درست این است که تا حد ممکن به اصول اولیه و به مشترکات حقوق بشری که همه ما به آن‌ها اعتقاد داریم نزدیک شویم.

مارتین شولتز با انتقاد از روش‌های گذشته اروپا در الگو قرار دادن خود در مسائل حقوق بشری گفت: اینکه یک مجموعه‌ای خودشان را پایه حقوق بشر، فرهنگ و سبک زندگی قرار بدهند و فکر کنند همه دنیا باید از آن‌ها تبعیت کنند و یا زیر سلطه آن‌ها باشند اشتباه است و‌‌ همان تفکر فاشیستی و دیکتاتوری سابق است که ما شکست آن را شاهد بوده‌ایم و آن را برای بشریت مفید نمی‌دانیم.

وی در عین حال گفت: البته چیزهایی هم وجود دارد که باید همه ما به آن‌ها توجه کنیم و یعنی همه ما به حداقل‌هایی از اصول انسانی و حقوق بشری معتقد باشیم که قطعا این زمینه وجود دارد و ما معتقدیم به خوبی می‌توانیم بر اساس احترام متقابل این خط گفت‌وگو را با جمهوری اسلامی ایران پیش ببریم.

رییس پارلمان اتحادیه اروپا در ادامه پیشنهاد کرد که تعاملات و گفت‌وگوهای دوجانبه حقوق بشری میان ایران و اتحادیه اروپا بر اساس این خط جدید آغاز و تقویت شود.

وی همچنین قول داد ‌‌نهایت سعی خود را برای اجرای درخواست دکتر لاریجانی در خصوص جلوگیری از اجرای حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر عالم برجسته عربستانی به‌عمل آورد.

کد خبر : ۳۲۰۰۹۲