خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

انتظار داریم آمریکا و اتحادیه اروپا در چارچوب توافق عمل کنند

معاون اول رییس جمهور با بیان اینکه سطح روابط اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و بوسنی و هرزگوین نسبت به ظرفیت های موجود در دو کشور رضایت بخش نیست، گفت: اراده ی مسئولین عالی رتبه ی دو کشور بر توسعه ی روابط اقتصادی و گسترش همکاری های فیمابین است و تهران هیچ محدودیتی برای گسترش مناسبات با سارایوو قائل نیست.

به گزارش ایلنا، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (دوشنبه) در دیدار میرکو شاروویج وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین، با اشاره به روابط دیرینه و صمیمانه دو کشور و نیز وجود پیوندهای عمیق دوستی میان دو ملت، گفت: منطقه ی بالکان و به خصوص بوسنی و هرزگوین از جایگاه واهمیت بالایی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران برخوردار است.

جهانگیری همچنین با یادآوری مشترکات فراوان تاریخی، فرهنگی و دینی میان دو کشور خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای استقلال و در دوران بازسازی بوسنی و هرزگوین، حمایت و پشتیبانی‌های لازم را نسبت به این کشور انجام داده و برای تداوم و گسترش این همکاری‌ها آمادگی دارد.

معاون اول رییس جمهور گفت: چند قومیتی و چند فرهنگی بودن بوسنی و هرزگوین، بیانگر غنای فرهنگی و فرصتی برای شکوفایی استعدادهای اقوام مختلف این کشور است.

وی همچنین با ابراز خرسندی از برگزاری دومین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست می‌تواند گامی مهم در تحرک بخشیدن به روابط فیمابین و به عنوان چارچوبی مناسب برای توسعه مناسبات اقتصادی باشد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ها و امکانات ویژه‌ای به لحاظ جمعیت، منابع طبیعی و موقعیت جغرافیایی برخوردار است، افزود: پس از توافق هسته‌ای ایران با کشورهای 1+5، رفت و آمد هیئت‌های بزرگ تجاری و اقتصادی به ایران به شدت افزایش یافته و رقابت زیادی برای ورود به بازار بزرگ 80 میلیونی ایران شکل گرفته است که امیدواریم بوسنی و هرزگوین نیز با استفاده از فرصت فراهم شده، برای تقویت مناسبات تجاری و اقتصادی خود با جمهوری اسلامی ایران تلاش کنند.

معاون اول رییس جمهور همچنین با تاکید بر لزوم فراهم شدن بسترهای مناسب برای فعالیت هرچه بیشتر بخش خصوصی و تجار دو کشور گفت: لازم است کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور موانع پیش روی توسعه همکاری‌های اقتصادی را شناسایی و در جهت برطرف کردن این موانع اقدام کند تا بخش خصوصی دو کشور بتوانند سهم و نقش بیشتری در پیشبرد اهداف اقتصادی مشترک ایفا کنند.

جهانگیری با اشاره به نزدیک شدن به زمان اجرای توافق هسته‌ای میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5 گفت: تهران نسبت به اجرای دقیق این توافق مصمم است و انتظار داریم آمریکا و اتحادیه اروپا نیز دقیقا در چارچوب توافق صورت گرفته عمل کنند.

وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین نیز در این دیدار با ابراز خرسندی و تبریک به خاطر توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای 1+5 گفت: اطمینان داریم این توافق برای همه طرف‌ها آثار مثبت و سازنده‌ای در بر خواهد داشت.

میرکو شاروویج افزود: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت‌ها و امکانات فراوانی در بخش‌های مختلف برخوردار است و امیدوارم که توافق هسته‌ای، محرکی قوی برای توسعه فعالیت‌ها و همکاری‌های اقتصادی ایران در سطح منطقه و بین‌الملل باشد.

وی با اشاره به منابع و ظرفیت‌های بیشمار و پیشرفت‌های ایران در بخش‌های مختلف صنعتی و تولیدی خاطرنشان کرد: ایران می‌تواند به موتور محرک توسعه اقتصادی منطقه تبدیل شود.

وزیر تجارت خارجی و روابط اقتصادی بوسنی و هرزگوین همچنین با اشاره به همراهی شمار زیادی از تجار در سفرش به ایران، گفت: سارایوو علاقمند است روابط اقتصادی و سطح همکاری های خود را بصورت پیوسته با تهران ارتقاء دهد.

وی سطح روابط اقتصادی فعلی میان دو کشور را بسیار پایین‌تر از سطح انتظارات ارزیابی کرد و گفت: بر این باورم که فرصت‌ها و امکانات زیادی برای ارتقاء سطح روابط اقتصادی و گسترش همکاری‌های فیمابین وجود دارد.

میرکو شاروویج همچنین از حمایت‌ها و پشتیبانی‌های جمهوری اسلامی ایران نسبت به بوسنی و هرزگوین قدردانی کرد و افزود: ایران همواره یک کشور دوست برای بوسنی و هرزگوین بوده و علاقه‌مند هستیم روابط و همکاری‌های خود را در بالاترین سطح ادامه دهیم.

کد خبر : ۳۲۰۴۱۵