خبرگزاری کار ایران

روحانی در دیدار معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی:

همکاری های تهران - پرتوریا باید ارتقا یابد

رییس جمهوری، گسترش همکاری با کشورهای آفریقایی را از اصول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد که تهران در چارچوب این سیاست اصولی، همواره از گسترش روابط با آفریقای جنوبی در همه زمینه‌های مورد علاقه، استقبال می‌کند.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز دو‌شنبه در دیدار «رامافوزا» معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی، به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های گسترده موجود در ایران و آفریقای جنوبی اشاره کرد و بر ضرورت بهره‌گیری از این توانمندی‌ها در مسیر توسعه مناسبات و همکاری‌های همه‌جانبه دو کشور، تأکید کرد.

روحانی با بیان اینکه آفریقای جنوبی و مردم این منطقه همواره جایگاه خاصی نزد ملت ایران داشته‌اند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از مواضع روشن و انقلابی ملت ایران دفاع از استقلال و حقوق ملت آفریقای جنوبی بوده است، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره آفریقای جنوبی را به عنوان کشور دوست و همراه خود دانسته و از مواضع انقلابی و استقلال‌طلبانه مردم این کشور حمایت کرده است.

رییس جمهوری، گسترش همکاری‌ها و مراودات فرهنگی و دانشگاهی و تسهیل رفت و آمد مردم دو کشور را ضروری دانست و اظهار داشت: مراکز علمی و تحقیقاتی ایران به روی نسل جوان و دانشگاهی آفریقای جنوبی باز است و می‌توانیم همکاری‌های خوبی را در این بخش شاهد باشیم.

روحانی با بیان اینکه امروز زمینه‌های گسترده‌ای برای توسعه روابط اقتصادی - تجاری و همکاری‌های مشترک در بخش‌های صنعت، معدن، کشاورزی و فناوری‌های نو میان دو کشور وجود دارد که باید به بهترین شکل از آن‌ها استفاده کرد، اظهار داشت: در فرصت جدید بوجود آمده پس از توافق هسته‌ای ایران با ۱+۵ و رفع تحریم‌ها، باید بتوانیم مناسبات ایران و آفریقای جنوبی را بیش از پیش توسعه و ارتقا دهیم.

رییس شورای عالی امنیت ملی افزود: جمهوری اسلامی ایران از لحاظ راهبردی جایگاه منحصر به فردی در منطقه داشته و سواحل و بنادر جنوبی ایران می‌تواند نقطه پیوند مناطق آسیای مرکزی و حتی شرق اروپا با آفریقای جنوبی باشد و دو کشور را تبدیل به پل ارتباطی میان این دو منطقه کند.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به ضرورت همکاری تهران – پرتوریا در زمینه مبارزه با تروریسم به عنوان معضلی جهانی، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با خشونت و افراطی‌گری در سطح جهان جدیت دارد و معتقد است که همگان باید در این مسیر مشارکت و تلاش کنند.

روحانی همچنین ضرورت توجه به همه ابعاد تروریسم در روند مبارزه با این پدیده را یادآور شد و اظهارداشت: مبارزه با این معضل جهانی نیاز به یک برنامه جامع فرهنگی - اطلاعاتی و مشارکت همه جانبه کشور‌ها دارد که ایران و آفریقای جنوبی در زمینه این معضل مهم منطقه‌ای و بین‌المللی نیز می‌توانند رایزنی، برنامه‌ریزی و همکاری‌های گسترده‌ای داشته باشند.

رییس جمهوری در ادامه به اشتراک نظر ایران و آفریقای جنوبی در بسیاری از مسایل مهم بین‌المللی اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران با یکجانبه‌گرایی مخالف است و معتقدیم کشورهای در حال توسعه می‌بایست همکاری‌های نزدیک‌تری با هم داشته باشند.

 «رامافوزا» معاون رییس جمهور آفریقای جنوبی نیز در این دیدار با اشاره به روابط دوستانه و صمیمی ایران و‌آفریقای جنوبی و حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مبارزات مردم آفریقا در برابر آپارتاید گفت: ملت آفریقای جنوبی هیچگاه کمک‌ها، حمایت‌ها و مواضع ایران در دوران مبارزه با نژادپرستی را فراموش نمی‌کند.

معاون رییس جمهوری آفریقای جنوبی با اشاره به رویکردهای یکسان دو کشور در مسایل گوناگون دوجانبه و بین‌المللی، این مواضع مشترک را موجب تحکیم مناسبات دانست و خاطرنشان کرد: با برداشته شدن تحریم‌ها فرصت‌ جدیدی برای توسعه بیشتر مناسبات با ایران فراهم شده و ما خواستار ارتقاء همکاری‌های مشترک و روابط بر اساس منافع مشترک با جمهوری اسلامی ایران هستیم.

رامافوزا با بیان اینکه میزان کنونی مبادلات تجاری ایران و آفریقای جنوبی در سطح قابل قبولی نیست و باید آن را بیش از گذشته ارتقا دهیم، افزود: توانایی و قابلیت‌ زیادی در بخش‌های مختلف بین دو کشور وجود دارد که می‌توانیم از این ظرفیت‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم.

معاون رییس جمهوری آفریقای جنوبی همچنین در اشتراک نظر دو کشور در خصوص مبارزه با معضلات بین‌المللی از جمله تروریسم و استفاده از تجارب مشترک در این خصوص تأکید کرد.

کد خبر : ۳۲۰۴۱۷