خبرگزاری کار ایران

ساداتیان در غرفه ایلنا:

برای رسیدن به فرصت انتخابات در سوریه ابتدا باید تروریست‌ها را از میان برد

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: ما می‌گوییم باید انتخابات؛ آینده سوریه را مشخص کند ولی ابتدا باید شرایط برای برگزاری این انتخابات با ازبین بردن گروه‌های تروریستی مهیا شود.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا٬ در حاشیه بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات؛ با اشاره به ورود ایران در حل و فصل بحران سوریه اظهار داشت: سیاست‌های خصمانه عربستان و رژیم صهیونیستی در جهتی بود که ابتدا غربی‌ها گمان کردند منافعشان در حمایت از چنین سیاست‌هایی تامین می‌شود اما اندک اندک به این نتیجه رسیدند که منافع و حتی امنیت ملی‌شان دچار خدشه خواهد شد.

وی افزود: بنابراین غرب با محوریت  امریکا به‌ویژه در دوران دوم ریاست جمهوری آقای اوباما نوعی تغییر رویکرد را در دستور کار قرار داد که این مسئله با اتخاذ سیاست‌های نسبتا معقول‌تر ایران که در جریان مذاکرات هسته‌ای به منصه ظهور رسید؛ منجر به این شد که طرفین موثر در بحران سوریه تمایل پیدا کردند تا از نقش مثبت ایران در حل و فصل  این بحران استفاده بیشتری کنند.

این استاد روابط بین‌الملل اضافه کرد: البته عربستان به شدت از این مسئله ناراحت است و به همین دلیل بر لجبازی‌های سیاسی‌اش در یمن افزوده و حال شاید ایالت متحده امریکا و کشورهای غربی در برخی از مسائل به دنبال حفظ روابط با عربستان باشند اما واقعیت این است که بیشتر تمایل دارند با ایران همکاری کنند.

وی افزود: مواضع ایران در این خصوص کاملا روشن است و می‌گوید اگر حتی قرار بر این است که آینده سوریه بدون اسد رقم بخورد، ابتدا باید این فرصت به او داده شود تا شرایط را برای برگزاری انتخابات فراهم کند.

ساداتیان یادآور شد: غرب مدعی است که جریان‌های حامی اسد در سوریه اقلیت هستند اما به هر حال آنها به این اقلیت بودن سیاسی در بحرین بی‌توجهی کردند. با این وجود ما در زمین آنها هم حاضر به بازی شدیم. آنها مدعی دموکراسی هستند و ما می‌گوییم باید انتخابات؛ آینده سوریه را مشخص کند ولی ابتدا باید شرایط برای برگزاری این انتخابات با ازبین بردن گروه‌های تروریستی مهیا شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: بنابراین اولا باید تروریست‌ها را از سوریه خارج کنیم که در این داستان نقش روسیه بسیار حائز اهمیت است، کما اینکه ارتش روسیه کمک بسیاری در عقب‌راندن تروریست‌ها نمود و اخیرا حتی حلب را نیز از تروریست‌ها پس گرفتند و امیدواریم در روزهای آتی باقی تروریست‌ها از سوریه بیرون رانده شوند.

وی افزود: این روند نشان می‌دهد که پس از خروج کامل تروریست‌ها از سوریه نوبت به عراق هم خواهد رسید تا اولا چندپارگی و استقلال مناطق مختلف از حکومت‌های مرکزی به وجود نیاید و در ثانی حتی معارضین نیز این فرصت را داشته باشند که حرفشان را بزنند تا بتوان انتخاباتی حقیقی برگزار کرد و در آن صورت حتی اگر اسد هم رای نیاورد، اشکالی نخواهد داشت و به طور کلی می‌توان به آینده سوریه امیدوار بود.

کد خبر : ۳۲۰۶۴۲