خبرگزاری کار ایران

دبیر شورای عالی امنیت ملی:

عاملان تیراندازی دزفول از سرویس امنیتی سعودی حقوق می‌گرفتند

دبیر شورای عالی امنیت ملی با اشاره به حقوق گرفتن عاملان تیراندازی دزفول از سرویس امنیتی سعودی تأکید کرد، اگر سعودی‌ها بخواهند مشکلات میان دو کشور حل شود، باید از شرارت علیه ایران دست بردارند.

به گزارش ایلنا، علی شمخانی در گفت‌وگو با برنامه «من طهران» شبکه خبری «العالم»، درباره روابط ایران و عربستان و افق موجود برای حل مشکلات بین دو کشور گفت: اگر سعودی‌ها بخواهند، مشکلات میان دو کشور حل خواهد شد؛ آنها باید دست از شرارت علیه ایران بردارند.

او با بیان اینکه عربستان در محیط داخل ایران دست به اقدامات ناخوشایندی می‌زنند، افزود: تیمی که اخیرا در دزفول علیه یک هیات مذهبی تیراندازی و دو نفر را شهید کرد، از سرویس امنیتی سعودی حقوق می‌گرفت.

وی تأکید کرد: در منطقه امروز ریال سعودی نقش تعیین کننده‌ای در سوریه دارد؛ این کشور مردم بی‌دفاع یمن را بمباران می‌کند.

شمخانی اظهار کرد: عربستان در هر محفلی به دنبال بسیج بی‌دلیل اعراب علیه ایران است، در حالی که نیازی به این کار نیست؛ ما رابطه تاریخی خوبی با عرب‌ها داریم، باید شکاف در جهان اسلام را کم کرد؛ به نظر می‌آید دوستان سعودی باید به کارنامه عملشان بهتر بنگرند و در صورت تغییر این رویه اگر اراده کنند به طور قطع موضوع از طرف ایران قابل حل است.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد که باید در گفت‌وگوهای وین ۲ نکته رعایت شود، ۱- با تروریسم باید به طور جدی مقابله کرد و ۲- مردم سوریه باید بستر انتخابات خود را خودشان فراهم کنند؛ در صورت رعایت این دو مسئله این نوع گفت‌وگو‌ها می‌تواند سرانجام مناسبی داشته باشد.

او در پاسخ به سوالی درباره سرنوشت بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه و دیدگاه آمریکا و متحدان آن درباره کناره‌گیری وی و اینکه موضع ایران در این خصوص چیست، و آیا بین موضع ایران و روسیه در این خصوص اختلاف وجود دارد گفت: جمهوری اسلامی ایران از موضع مردم سوریه هر چیزی که باشد حمایت می‌کند و موضع مردم سوریه بقا، انتخاب و تعیین تکلیف در صندوق انتخابات است.

شمخانی با بیان اینکه غربی‌ها از سه سال و نیم قبل دنبال سرنگون کردن بشار اسد بودند ولی موفق نشدند، گفت: غربی‌ها آنچه را که در میدان نتوانستند به دست بیاورند، اکنون به دنبال این هستند که از طریق سیاسی به دست بیاورند.

وی ادامه داد: آن‌ها یک روزی می‌گفتند فقط بشار اسد مشکل است و امروز می‌گویند بخشی از راه‌حل هم هست. در حقیقت این امر به علت پیروز نشدن در می‌دان، واقعیت‌هایی به آن‌ها تحمیل شده است.

دبیرشورای عالی امنیت ملی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره معتقد بوده است باید اجازه داد مردم سوریه انتخاب کنند، و بدون هیچ محدودیتی این کار با حضور شکوهمند مردم سوریه در زمان و موعد مقرر، و در چارچوب یک قانون اساسی قابل قبول صورت می‌گیرد که آنچه را می‌خواهند انتخاب کنند.

شمخانی تأکید کرد: در این رابطه، مسکو هیچ تباین فکری با ایران ندارد. بالطبع، آن چیزی که تغییر کرده است نظر غربی‌هاست. آنها تاکنون همراهی بشار اسد را در این فرایند و انتقال قبول نداشتند، اما امروز قبول کرده‌اند که چاره‌ای جز این نیست و به نظرم یک گام دیگر هم باید عقب‌نشینی کنند، و به این معنا که باید مردم سوریه انتخاب کنند نه دستور و دلار آمریکا و نه ریال سعودی.

او درباره اینکه چرا شمار شهدای ایرانی در سوریه افزایش یافته است و آیا ایران در فکر اعزام نیروی زمینی به سوریه در صورتی مداخله نظامی طرف‌های دیگر در سوریه است٬ گفت: در سوریه موضوع کمبود نیروی انسانی نیست. سوری‌ها از سرزمین خود دفاع می‌کنند و مشکلی ندارند. جمهوری اسلامی ایران خواهان اعزام نیروی زمینی نبوده و نیست، چرا که نیازی به این امر نیست.

شمخانی خاطرنشان کرد: علت شهادت تعدادی از نیروهای ایرانی- که رقم آن البته زیر پنجاه شهید است - بالا رفتن میزان درگیری‌هاست. طبیعتا با توجه به وسعت گسترده درگیری‌های امروز در مقایسه با سابق که ساکن بود، مستشاران بیشتری از ایران حضور دارند.

دبیرشورای عالی امنیت ملی در پاسخ به این سوال که آیا گفت‌وگوهای بین‌المللی برای حل بحران سوریه موفق می‌شود، گفت: به نظر می‌رسد این تنها راه‌حل است، و هر زمان که همه به این راه‌حل اعتماد و اعتقاد پیدا کنند و مبارزه جدی با تروریسم انجام دهند این موضوع قابل تحقق است؛ اما اگر بخواهند از تروریسم به عنوان ابزاری برای پیشبرد راهبردشان در منطقه استفاده کنند و با تردید تحت تاثیر بعضی از نظرات افراطی بعضی از کشورهای منطقه و با عینک شماری از کشورهای منطقه بخواهند به موضوع نگاه کنند، متاسفانه این دشواری تداوم پیدا خواهد کرد.

شمخانی درباره تلاش‌های بین‌المللی درباره سوریه و اینکه راهبرد ایران برای حل بحران این کشور چیست؟ گفت: بحران سوریه، بحرانی غیربومی و تحمیل شده و مبتنی بر یک برنامه به منظور شکستن محور مقاومت در منطقه خاورمیانه است.

وی افزود: متاسفانه در طول این چهار سال گذشته آنچه دستاورد این اقدامات بود، در بیان روشن و واضح افسران عالی‌رتبه امنیتی رژیم صهیونیستی کاملا گویا است. آنها اشاره می‌کنند در طول ۶۰ سال گذشته هرگز به میزانی که امروز رژیم صهیونیستی احساس امنیت می‌کرد – البته تا قبل از انتقاضه اخیر - چنین احساسی وجود نداشت؛ به این دلیل که درگیری بین ملت‌ها را سامان دادند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی تأکید کرد: از‌‌ همان ابتدا جمهوری اسلامی ایران بحران سوریه را نوعی انحراف می‌دانست، و از روز اول راه‌حل را راه‌حل سیاسی و گفت‌وگوی سوری-سوری می‌دانست و در این موضوع معتقد بود نقش محوری را باید مردم سوریه ایفا کنند.

شمخانی خاطرنشان کرد: بعد از انهدام زیرساخت‌های سوریه و بعد از کلی تلفات نیروی انسانی، هجرت و آوارگی که متاسفانه دستاورد این وضعیت نابسامان بود؛ ‌امروز وقتی غرب احساس کرد مرز‌هایش دچار بحران می‌شود و آوارگان فراوانی به سمت آن پیش می‌روند، فهمید بحران چیست و داعش کیست، وارد عمل شد تا به حرف چهار سال و نیم پیش جمهوری اسلامی ایران نگاه جدیدی بکند.

شمخانی درباره روابط ایران و دولت‌های عربی به ویژه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس و برگزاری نشست با کشورهای عضو شورای همکاری برای حل مشکلات گفت: ما با عرب‌ها بحرانی نداریم. ما با کویت، عمان و قطر رابطه خوبی داریم، و با کشورهای عربی دیگر در منطقه آفریقا رابطه مناسبی داریم.

شمخانی افزود: آرمان عمده اعراب مسئله فلسطین است؛ ما در دفاع از فلسطین خون دادیم؛ زمان صرف کردیم و محرومیت کشیدیم، بنابراین با عرب‌ها مشکلی نداریم که بخواهد گفت‌وگوی عربی - ایرانی برگزار شود؛ اصلا این (مشکل ایران و اعراب) یک چیز غیرموجودی است و بستر ذهنی ندارد، ما با برخی از کشورهای عربی به خاطر وابستگی‌شان به اجرای بعضی از دستورالعمل‌های خارج از منطقه با دشواری مواجهه شدیم؛ و این مربوط به همه کشورهای عربی نیست. ما با کشورهای عربی به عنوان یک اساس و با کشورهای همسایه به عنوان یک باور و اعتقاد و اعتقاد دینی تا به حال روابط خوبی داشتیم، و به همین شکل هم ادامه خواهیم داد و امیدوار هستیم که سوء تفاهم‌هایی که بعضی‌ها مایل هستند آن را توسعه دهند٬ حذف کنیم.

شمخانی درباره زمان تحویل سامانه دفاع موشکی اس - ۳۰۰ گفت: موضوع این موشک‌ها یک مسئله قدیمی است و طبیعتا در حال طی کردن مراحل فنی است و ان‌شاءالله در پایان مراحل فنی موضوع انتقال اس - ۳۰۰ به ایران حل خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی درباره فاجعه منا و مساله مفقودان و عدم همکاری عربستان گفت: این یک موضوع انسانی است و سعودی‌ها باید همکاری کنند، باید کمیته حقیقت‌یاب شکل گیرد.

او خاطرنشان کرد: وقتی مسوولان سعودی می‌گویند «یرحم الله من اهدانی عیوبی» ما هم همین را بیان می‌کنیم؛ به آنها می‌گوییم که مشکلات شما اینها بوده است، بیایید کمیته حقیقت‌یاب درست کنید تا مشخص شود چرا این حادثه رخ داد.

شمخانی افزود: باید تضمین شود چگونه می‌توان جلوی تکرار چنین حوادثی را گرفت، موضوع مفقودان یک موضوع جدی است که نمی‌شود آن را به فراموشی سپرد.

کد خبر : ۳۲۱۱۲۸