خبرگزاری کار ایران

بعیدی‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایلنا مطرح کرد:

احتمال امضای سند بازطراحی راکتور اراک در حاشیه نشست وین

مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه تاکید کرد: سند بازطراحی راکتور اراک نهایی شده است و فقط امضای آن باقی مانده است. شکل امضای آن هم به این صورت است که اگر وزرای 1+5 و ایران در حاشیه اجلاس سوریه حضور داشته باشند‏ احتمال دارد این کار صورت گیرد.

حمید بعیدی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا‏، درباره آخرین اخبار در خصوص سند بازطراحی راکتور اراک گفت: براساس مذاکراتی که برای بازسازی رآکتور اراک صورت گرفت و سند آن هم تهیه شده است‏، در چارچوب متن برجام است. در برجام پیش‌بینی شده است که از قبل اجرای برجام‏، ۱+۵ و ایران سندی را امضاء کنند که در آن سند‏، کشورهای ۱+۵ تعهد جدی خود را برای بازسازی قلب رآکتور اراک مورد تاکید قرار می‌دهند و مسئولیت‌های خودشان را برای این بازطراحی تعریف خواهند.

وی ادامه داد: سندی که درباره آن مذاکره شده و نهایی شده است‏، در آن سند هم تعهد جدی کشور‌ها برای بازطراحی راکتور اراک پیش‌بینی شده و هم مسئولیت هر یک از کشورهای ۱+۵ در آن مشخص و تعیین‌شده است.

رئیس تیم کار‌شناسی هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به این سوال که آیا این قرارداد در حاشیه نشست بین‌المللی وین۳ امضا خواهد شد؟ اظهار داشت: این سند نهایی شده است و فقط امضای آن باقی مانده است. شکل امضای آن هم به این صورت است که اگر وزرای ۱+۵ و ایران در حاشیه اجلاس سوریه حضور داشته باشند‏ احتمال دارد این کار صورت گیرد. البته روش‌های دیگری نیز وجود دارد و لزومی برای جمع شدن وزرا وجود دارد.

وی با بیان اینکه در این باره مشورت‌ها در حال انجام است‏، تصریح کرد: نگرانی‌ در قبال امضای این سند وجود ندارد. تمامی اقدامات در این باره صورت گرفته و تمامی اعضای ۱+۵ نیز موافقت خود را در این‌باره اعلام کرده‌اند و فقط شکل امضا باقی مانده است.

مدیرکل سیاسی و امور بین‌الملل وزارت خارجه در پاسخ به این سوال که به غیر از چین و امریکا درباره راکتور اراک با ایران همکاری خواهند کرد؟ خاطرنشان کرد: در این سند مسئولیت‌های هر یک از اعضای ۱+۵ مشخص شده است.

بعیدی‌نژاد با یادآوری اینکه مدل‌سازی راکتور جنبه‌های مختلفی دارد، ابراز داشت: کشورهای مختلف علاقه‌مند هستند در این زمینه با ایران همکاری داشته باشند. این نمونه‌ای از همکاری‌های فنی ایران و ۱+۵ خواهد بود و کشورهای مختلف در این باره می‌توانند نقش‌های مختلفی داشته باشند. البته کشور چین نقش محوری خواهد داشت تا با ایران این پروژه را به پیش ببرند.

وی اضافه کرد: دیگر اعضای ۱+۵ نیز علاقمند هستند تا با جدیت کار را به پیش ببرند.

عضو هیات مذاکره‌کننده هسته‌ای در پاسخ به کسانی که مدعی هستند با راکتور اراک‏، این نیروگاه دیگر آب سنگین نخواهد بود‏، بیان کرد: اگر کسی اصرار داشته باشد‏، روز شب است‎ من فکر نمی‌کنم برای او بتوان دلایلی آورد. در این مسئله که این پروژه‏، پروژه آب سنگین است‏، شکلی نیست و این مسئله در برجام هم به روشنی بیان شده است.

بعیدی‌نژاد یادآور شد: در این باره دو سال مذاکره شبانه‌روزی صورت گرفته است. دوستانی که می‌گویند این پروژه آب سنگین نیست‏ یا از مسائل فنی خبر ندارند یا به دلایل سیاسی این مسئله را نفی می‌کنند.

کد خبر : ۳۲۱۵۸۲