خبرگزاری کار ایران

پزشکیان در گفت‌وگو با ایلنا:

سوال از ظریف٬ بهانه‌ای برای فشار بر دولت است/ کمیسیون برجام دیگر وجود ندارد

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی گفت: آقایان کاری کردند که همه دنیا را علیه کشورمان بسیج کردند. حالا می‌گویند چرا همه قطعنامه‌های علیه ایران برداشته نمی‌شود.

مسعود پزشکیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در مورد سوال مجلس از ظریف٬ عنوان کرد: این آقایان دست‌بردار نیستند٬ البته برخی سوالات از گذشته باقی مانده است ولی یک عده‌ای می‌خواهند به هر بهانه‌ای٬ دولت را اذیت کنند.

از هر ابزاری برای اذیت دولت استفاده می‌کنند

وی افزود: آنها از هر ابزاری استفاده می‌کنند تا دستاورد دولت را در موضوع برجام ضعیف و بد جلوه دهند و دولت را اذیت کنند و تحت فشار بگذارند. همه اینها در حالی است که کاری که دولت روحانی در زمینه هسته‌ای انجام داد، کارستان بود. همین آقایان هرکاری می‌کردند باز هم نمی‌توانستند وحدت جهانی علیه نظام جمهوری اسلامی را برهم بزنند.

آقایان همه دنیا را علیه کشورمان بسیج کردند

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس نهم ادامه داد: این سیاست خارجی دولت یازدهم بود که باعث شد وحدت جهانی علیه ایران به هم بخورد؛ در حالی که همین آقایان کاری کردند که همه دنیا را علیه کشورمان بسیج کردند. حالا می‌گویند چرا همه قطعنامه‌های علیه ایران برداشته نمی‌شود! سوال من از آنها این است شما که خودتان اعتقاد داشتید این قطعنامه‌ها کاغذپاره است؛ از چه چیزی ناراحت هستید. درست است ما در توافق نتوانستیم همه چیز را بگیریم٬ خب طرف مقابل هم نتوانست این کار را انجام دهد لذا معتقدیم این مذاکرات بیشتر به سربلندی ما منجر شد تا طرف مقابل.

از نظر مجلس کمیسیون برجام دیگر وجود ندارد

وی در واکنش به اظهارات زاکانی در مورد اینکه فعالیت کمیسیون ویژه بررسی برجام ادامه دارد٬ تاکید کرد: کمیسیون برجام دیگر فعال نیست. البته یک نماینده می‌تواند بر اجرای برجام نظارت داشته باشد اما از نظر مجلس دیگر کمیسیونی برای این کار وجود ندارد.

جمع‌بندی کمیسیون برجام را قبول نداشتیم

نماینده مردم تبریز در پاسخ به این سوال که چرا در جلسات کمیسیون برجام مثل برخی نماینده‌ها پاسخ افراطیون را نمی‌دادید، عنوان کرد: در جمع‌بندی برجام اولین کسی که نسبت به گزارش جمع‌بندی اعتراض کرد و از کمیسیون بیرون آمد، بنده بودم. بعد با چند نفر دیگر نامه نوشتیم و به آنچه که جمع‌بندی شده بود، اعتراض کردیم. قرار نبود ما با یکدیگر دعوا کنیم ما تاکید داشتیم که جمع‌بندی کمیسیون از نظر ما قابل قبول نیست.

روش جمع‌بندی اطلاعات و ارائه آنها در کمیسیون برجام معلوم نبود

پزشکیان در مورد نامه توکلی که در آن عنوان شده بود نامه پنج نماینده باعث تخطئه کمیسیون برجام شد، یادآور شد: نامه ما به معنی تخطئه کمیسیون برجام نبود. از نظر علمی معنی گزارش این است که اگر ۱۰۰ نفر دیگر هم آن را جمع‌بندی کنند، باید به‌‌ همان نتیجه برسند. اما وقتی گزارشی با سوءگیری و عینک خاصی برای جامعه ارائه داده می‌شود و گروه دیگری به نتیجه متفاوت‌تری می‌رسند و روش جمع‌بندی اطلاعات و ارائه آن‌ها معلوم نیست.

این نماینده اصلاح طلب مجلس تصریح کرد: ممکن است برخی سیاهی‌های مطلق و برخی سفیدی‌های مطلق را ببینند بنابراین ما باید طوری بررسی می‌کردیم که اگر ۱۰۰ نفر دیگر هم به موضوع رسیدگی می‌کردند به‌‌ همان نتیجه می‌رسیدند. بررسی که در آن نظرات و جمع‌بندی‌ها با افراد مختلف تفاوت می‌کند، بررسی درستی نیست بلکه جهت‌گیری است و این جهت‌گری در مورد برجام قابل قبول نیست.

کد خبر : ۳۲۱۶۸۲