خبرگزاری کار ایران

معاون سازمان انرژی اتمی:

ایران پس از برجام به دور جدید فعالیت‌های‏ هسته‌ای وارد می‌شود

معاون سازمان انرژی اتمی گفت: پس از برجام، ایران وارد دور جدیدی از فعالیت‌‏های هسته‌‏ای با چشم‌‏انداز روشن و رو به رشد خواهد شد.

به گزارش ایلنا، جمعی از سفرا و رؤسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور به اتفاق رضا نجفی سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس بین‌‏المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه- ۲۱ آبان‌ماه- از سایت غنی‏‌سازی شهید احمدی‌روشن (نطنز) بازدید کردند و از نزدیک با نحوه فعالیت‌‏‌ها و دستاوردهای این سایت هسته‏‌ای آشنا شدند. 

اصغر زارعان معاون سازمان و دبیر کمیته امنیت فناوری هسته‌‏ای در این بازدید با اشاره به دستاوردهای ارزشمند برجام در عرصه‏ ملی، منطقه‌‏ای و بین‏‌المللی بیان داشت: توافق هسته‌‏ای سبب ارتقاء جایگاه کشور و عزت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران در صحنه‏‌های علمی و بین‏‌المللی شده است، بطوری‌که پس از برجام ایران وارد دور جدیدی از فعالیت‏ه‌ای هسته‌‏ای با چشم‌‏انداز روشن و رو به رشد خواهد شد. 

معاون سازمان انرژی اتمی افزود: هدف از نشست‌‏های طولانی ایران با گروه ۱+۵ مذاکره برای مذاکره نبوده بلکه با نقش‌‏آفرینی و بکارگیری تاکتیک‏‌های هوشمندانه در ابعاد حقوقی، فنی و سیاسی تلاش شد به چارچوبی اصولی و توافقی سازنده مطابق با مصلحت نظام مقدس جمهوری اسلامی دست یابیم. 

زارعان با تشریح برخی از نکات سند برجام ضمن ارائه توضیحاتی درباره نحوه غنی‏‌سازی توسط ماشین‏‌های سانتریفیوژ، به تحلیل شرایط موجود مبنی بر ضرورت گذر از ماشین‏‌های IR1 با هدف رفع نیازمندی کشور جهت تأمین سوخت راکتورهای قدرت پرداخت. 

وی افزود: فعالیت‏‌های صنعت هسته‏‌ای در عرصه‏‌های گوناگون هیچ زمانی متوقف نخواهد شد و براساس برنامه‏‌ریزی‏‌های صورت گرفته توسط مسئولان و همچنین تلاش متخصصان صنعت و همکاری‏‌های بین‏‌المللی شاهد دستاوردهای نوینی در عرصه علمی و فناوری در این حوزه خواهیم بود. 

دبیر کمیته امنیت فناوری هسته‌‏ای تصریح کرد: در توافق هسته‌‏ای حقوق غنی‏‌سازی ما به رسمیت شناخته شده و سایر فعالیت‏‌های سازمان در زمینه تحقیق و توسعه با حرکت پرشتاب و برنامه‌‏ریزی همراه با اعتماد به نفس و حس افتخار ملی در مجموعه سازمان در حال انجام است. 

زارعان با اشاره به شکست پروژه‏‌های ایران هراسی و تهدیدسازی جمهوری اسلامی در سطح بین‏‌الملل و همچنین ناکامی لابی صهیونیسم در کنگره آمریکا عنوان داشت: حساسیت‏‌های دشمن به صنعت هسته‌‏ای صرفا در موضوع غنی‏‌سازی نیست بلکه به خاطر خودباوری ایجاد شده و اثرگذاری مثبت این صنعت در سایر صنایع زیرساختی کشور مانند حوزه سلامت، انرژی، کشاورزی و... است لذا خصومت دشمنان با پیشرفت‌‏های حاصله جمهوری اسلامی ایران پایان نیافته و همواره با روش‏‌های متفاوتی ادامه خواهد داشت. 

معاون سازمان انرژی اتمی از هدایت‏‌ها و رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب، مسئولان نظام و مقاومت فعالانه مردم که این صنعت را مورد حمایت همه‏‌جانبه قرار داده‏اند قدردانی کرد. 

وی با اشاره به ظرفیت‏‌ها و پتانسیل‏‌های علوم و فناوری هسته‌ای، همچنین نیروی انسانی متخصص و کارآمد بیان داشت: با همکاری سفرا و توسعه و تقویت تجاری‌‏سازی صنعت هسته‌‏ای بر اساس همکاری کشورهای مختلف، صدور فناوری‏‌های گوناگون انرژی صلح‌‏آمیز هسته‌‏ای، در دستور کار سازمان قرار گرفته که امیدواریم با اجرای هوشمندانه برجام ان‌شاءالله شاهد پیشرفت چشم‌گیری در عرصه‏‌های گوناگون باشیم.

کد خبر : ۳۲۱۸۰۱