خبرگزاری کار ایران

بیانیه انجمن اسلامی دانشجویان علوم پزشکی قزوین:

دانشگاه محل تسویه حساب‌های سیاسی نیست

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حمایت از انجمن دانشجویان ترقی خواه دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) بیانیه ای صادر کرد.

به گزارش ایلنا؛ انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده‌های بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در حمایت از انجمن دانشجویان ترقی‌خواه دانشگاه بین الملل امام خمینی (ره) بیانیه‌ای صادر کرد.

در بخشی از این بیانیه با اشاره به جوسازی‌های رسانه‌های جریان تندرو در قزوین علیه این تشکل تازه تاسیس دانشجویی آمده است: بیان این موضع که دانشگاه نهادی مستقل است و نباید محلی برای تسویه حساب‌های سیاسی و حذف رقبای سیاسی از صحنه باشد امیدواریم مسئولان دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) از دخالت نیروهای خارج دانشگاهی در داخل دانشگاه جلوگیری نموده و با سلایق سیاسی گوناگون در دانشگاه مدارا و ترتیبی اتخاذ کنند تا فرایند عضوگیری تشکل انجمن دانشجویان ترقی خواه ایران اسلامی با رعایت موازین حقوقی و قانونی بدون در نظر گرفتن فضا سازی‌های اخیر از سر گرفته شود.

در این بین بیانیه آمده است:

اسلام دین مستند به برهان و متکی به حق است و از آزادی بیان و قلم نمی‌ترسد
صحیفه امام خمینی (ره) ج ۱۰ ص ۷۸ تا ۸۱

یکی از اصلی‌ترین مواردی که در شمار فلسفهٔ اصلی نظام جمهوری اسلامی توسط امام خمینی (ره) مطرح می‌شود براندازی طاغوت و بنیانگذاری جمهوری اسلامی با تأکید بر «جمهوریت» نظام و «اسلام» است.

اگر همین اندیشهٔ امام را به عنوان پارادایم اصلی نظام به درون دانشگاه جاری سازیم نتیجه این می‌شود که در دانشگاه باید آزادی اندیشه و بیان، خردورزی، اخلاق و عقلانیت و فضای غیر امنیتی باشد تا سلیقه‌های مختلف در آن به مباحثه بپردازند.

دانشگاه همواره باید عاری از هرگونه افراط، تفریط، تحجر، تعصب، دگم اندیشی، و قانون گریزی در راستای کمال سیاسی فرهنگی اجتماعی و علمی دانشجویان گام بردارد و این مهم تحقق نمی‌پذیرد مگر با حرکت در چارچوب قانون. به طوری که قانون باید فصل‌الخطاب دانشجو و دانشگاه باشد البته لازمهٔ پایبندی به قانون و رفع تنش عبارت است از باز شدن فضای سیاسی و تبدیل فضای امنیتی به فضای باز سیاسی طبق همین اصول و در چارچوب قانون تا احزاب و تشکل‌ها بتواننند آزادانه فعالیت کنند و تعامل را جایگزین تقابل کرده و به دور از اعمال شیوه‌های پلیسی، تحمیل فضای پادگانی بر دانشگاه، تحقیر استاد و دانشجو، مداخله‌های افراطی خارج از دانشگاه بر امور و فعالیت‌های دانشجویی و تبدیل دانشگاه به فضایی برای تسویه حساب سیاسی به سوی عقلانیت و دانشگاهی پویا گام برداریم

متاسفانه بعضا نگاه‌های انقباضی و حراستی می‌خواهند باعث ایجاد محدودیت شوند و نگران جنب و جوش و حضور و تنوع در دانشگاه هستند که این محدود کردن تضارب آرا علاوه بر اینکه آفت توسعهٔ علمی کشور است٬ با اندیشه‌های امام (ره) نیز منافات دارد

این دیدگاه نسبت به دانشگاه موجب می‌شود افرادی به خود اجازه دهند تا خلاف قانون در امور دانشگاه دخالت کرده و با متشنج نمودن فضا و گل آلود کردن آب و ماهیگیری از آن، دانشگاه را به محل تسویه حساب‌های سیاسی خودشان تبدیل کنند.

وقتی نهاد دانشگاه استقلال خودش را از دست بدهد طبیعتا زیرمجموعه‌ها نیز استقلال نخواهند داشت یعنی دیگر نهادهای دانشجویی هم مستقل نخواهند بود؛ به این معنا که تابعی از یارگیری‌های سیاسی خواهند شد.

بلاشک ثمرهٔ این برهم خوردن آرامش در شرایط فعلی کشور که نیازمند توسعهٔ علمی هستیم به ضرر دانشگاهیان است و بنا بر فرمودهٔ حضرت امام خمینی (ره): اگر آرامش در دانشگاه و در محیط‌های تعلیمی نباشد، چطور امکان دارد که متفکران افکار خودشان را به جوانان صادر کنند و مغزهای آنان را متفکر و متخصص بار بیاورند؟

در این میان فضای حاکم بر دانشگاه باید فضای تساهل و تسامح بوده و با دانشجو طبقشان و منزلت دانشجویی رفتار شود. به عبارتی باید اخلاق در زمینه رفتار فردی و روابط با یکدیگر مورد توجه قرار گیرد چرا که یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های مولای متقیان رعایت اخلاق با موافق و مخالف بود و آنچه مسلم است تحت فشار قراردادن دانشجو و ایجاد رعب و وحشت و عدم اجازه برای بیان نطرات و دیدگاه‌های خود در میان دانشجویان با هیچیک از مبانی اخلاقی و اسلامی سازگار نیست

ما ضمن دعوت همگان به آرامش و بیان این موضع که دانشگاه نهادی مستقل است و نباید محلی برای تسویه حسابهای سیاسی و حذف رقبای سیاسی از صحنه باشد امیدواریم مسئولان دانشگاه بین‌الملل امام خمینی (ره) از دخالت نیروهای خارج دانشگاهی در داخل دانشگاه جلوگیری نموده و با سلایق سیاسی گوناگون در دانشگاه مدارا و ترتیبی اتخاذ کنند تا فرایند عضوگیری تشکل انجمن دانشجویان ترقیخواه ایران اسلامی با رعایت موازین حقوقی و قانونی بدون در نظر گرفتن فضا سازی‌های اخیر از سر گرفته شود.

باشد که با برخوردی معقول و منطقی، محیطی به دور از تقابل برای ادامهٔ تعاملات دانشجویان و دانشگاه فراهم شود.

چندی پیش با تایید اعضای موسس انجمن دانشجویان ترقیخواه ایران اسلامی دانشحویان دانشگاه بین‌المللی امام خمینی، این دانشجویان اقدام به عضوگیری کردند که برخی جریان‌های تندرو در قزوین به‌خاطر حمایت آنها از سیدمحمد خاتمی به این دانشجویان و روسای دانشگاه شد.

کد خبر : ۳۲۱۹۴۲