خبرگزاری کار ایران

یادداشتی از آذر منصوری:

برای مقابله با خشونت و افراط‌گرایی صدایی واحد از ایران شنیده شود

آذر منصوری‏، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در یادداشتی به تحلیلی پس از کشتار اخیر تروریست‌های موسوم به داعش در قلب اروپا پرداخت.

به گزارش ایلنا٬ متن یادداشت آذر منصوری به شرح زیر است:

موج جدید کشتار وحشیانه و غیرانسانی گروه موسوم به داعش، در روز‌ها و هفته‌های اخیر در لبنان و به خصوص باز شدن پای این گروه تروریستی و خشونت‌طلب به اروپا، بر نگرانی‌های ناشی از گسترش شعاع خشونت و افراط‌گرایی افزود.

گروهی که با کمال تاسف و شوربختانه خود را اسلام‌گرا معرفی کرده و توانسته است پیوندی شوم و نامیمون که سال‌هاست مخالفان اسلام رحمانی و صد البته دشمنان استراتژیک ایران درصدد تولید الگو و نمادی خشن و بی‌رحم و ناقض حقوق بشر از آن بوده‌اند را با پرچم اسلام و اسلام‌گرایی به دنیا عرضه کند.

اما فاجعه غم‌بار اقدام این گروه در قاره اروپا که نقطه آغازش را نیز پایتخت فرانسه -کشوری که هم‌اکنون اتحادیه اروپا را مدیریت می‌کند- انتخاب کرده، زوایای دیگری از خشونت رو به تزاید افراطیون را به نمایش می‌گذارد.

توحشی که به ظاهر کور می‌نماید اما در پس پرده و با توجه به گسترش نفوذ افراط‌گرایی از برنامه بلندمدت و استراتژیک داعش رمزگشایی می‌کند. کشتار اخیر داعش در فرانسه را شاید بتوان یک اقدام تروریستی مشابه دیگر خشونت‌های این گروه در منطقه خاورمیانه قلمداد کرد که تاکنون نیز جان صد‌ها انسان بی‌گناه را گرفته است.

اما حضور آشکار این گروه افراطی در اروپا و درست در مرکز یکی از قدرت‌های این منطقه، خود می‌تواند نشانی از دامنه‌دار شدن و قدرت گرفتن آنان باشد چراکه اولین تاثیر این خشونت ناامن شدن منطقه برای مردم اروپا و به خصوص مسلمانانی است که در پی یک زیست انسانی، مسالمت‌آمیز و روادارانه با پیروان دیگر ادیان الهی در نقاط مختلف اروپا هستند.

موضوع مهمی که به‌ویژه از یک طرف ضرورت اتحاد کشورهای مسلمان را برای مقابله جدی با این دشمن اسلام و اسلام‌گرایی دوچندان می‌کند و از طرف دیگر بیم آن می‌رود کنترل موج افراط‌گرایی در آینده‌ای نه چندان دور٬ از دست کشورهای مسلمان خارج شود.

اما در گام اول نقش و موقعیت استراتژیک ایران در منطقه ایجاب می‌کند، صدایی واحد از درون مرزهای ایران برای مقابله با هر نوع خشونت و افراط‌گرایی شنیده شود. به طور قطع، مقابله با این موج و نیز تاکید و تصریح همه گروه‌های مدافع منافع ملی فارغ از جناح‌بندی‌های مرسوم و موجود، بر تقویت نقش موثر ایران و دستگاه دیپلماسی قدرتمند جمهوری اسلامی باید مد نظر قرار گیرد.

پیام روشن و به موقع رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه ایران و نیز احزاب و شخصیت‌های موثر نظیر سیدمحمد خاتمی منادی گفت‌وگوی تمدن‌ها و اقدام سریع دولت ایران برای مداخله و تاثیرگذاری بر عزم و اتحاد جامعه جهانی، هشیاری و دقت نظر ایران را به رخ جهانیان کشید دولتی که دو سال قبل پیشنهاد جهان عاری از خشونت را در نشست عمومی سازمان ملل مطرح کرد و در سال ۲۰۰۵ نیز رئیس دولت اصلاحات نامش به عنوان معمار گفت‌وگوی تمدن‌ها در دنیا ثبت گردید.

به‌طور قطع ظرفیت بی‌بدیل ایران به عنوان اصلی‌ترین بازیگر منطقه خاورمیانه در موقعیت کنونی و به خصوص پس از موفقیت دولت در مذاکرات هسته‌ای بر هیچکس پوشیده نیست. این نقش‌آفرینی حاصل پیوندی بود که دولت روحانی توانست بین مطالبه‌های مردم و دیگر ارکان قدرت در کشور برقرار نماید و نتیجه آن انعکاس صدایی واحد و قدرتمند از جانب مردم و حکومت ایران در مذاکرات ژنو شد.

بدیهی است برای مقابله با این موج خشونت هم در منطقه و هم در جامعه جهانی اولین گام، یک‌صدایی و هم‌نوایی مردم و دولت و ارکان حکومت ایران در مقابله با تروریسم و همه اشکال خشونت است. صدای واحدی که نه تنها هر نوع افراط و تروریسم را از مرزهای ایران دور می‌کند، بلکه مقوم وحدت و آشتی ملی و تضمین‌کننده منافع و امنیت ملی نیز است.

حال که خشونت و ترور داعش، مرزهای اروپا را نیز در نوردیده است، باید بیش از پیش ندای واحد صلح‌خواهی دولت و ملت ایران در منطقه و جامعه جهانی طنین‌انداز شود تا این انسجام و اتحاد به اتحاد یکپارچه جامعه جهانی در برابر ترور و خشونت بیانجامد.

از سوی دیگر‏ این اتفاقات شوم و گسترش دایره افراطی‌گری و خشونت و جنایت‌ها به قلب اروپا همزمان با اینکه سیل پناهجویان در حال گریز از همین توحش و جنایت‌ها به دل اروپا جاری است، می‌تواند بهانه‌ای باشد برای اعمال برخوردهای تلخ و سختگیرانه علیه پناهجویان بی‌پناهی که قرار است به‌نام ورود آن‌ها، آثار این اتفاقات شوم گریبانگیر آن‌ها هم بشود و بی‌پناه‌تر از پیش شوند.

از این‌رو ضرورت تدبیر جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی برای یک اقدام فراگیر و جدی برای این گروه و گروه‌های مشابه افراطی‌گرای ضداسلام و متظاهر به نام اسلام و صرفا فعال در زمینه جنایت علیه بشریت، مطرح و لازم است با اقداماتی فراگیر و جهانشمول و متحد، با همراهی تمام کشورهای صلح‌طلب جهان برای خلع سلاح این گروه‌ها و نیز برای زدودن لکه ننگ جنایات علیه بشریت بیاندیشند.

تدابیر ملی و بین‌المللی و راهبردی ایران در سیاست خارجی با محوریت محو هرگونه خشونت علیه بشریت، در این موقعیت ویژه که این اتفاقات پی در پی، جامعه جهانی را متاثر از یک جنایت دیگر علیه بشریت بزرگ کرده و تلنگری نیز بر تمام این جنایات جاری از سوی این افراط‌گران در سراسر جهان است، می‌تواند نقش موثری در فراخوانی بین‌المللی در راستای پیگیری طرح گفت‌وگوی تمدن‌ها از جانب ایران در ۲۰۰۵ و طرح جهان عاری از خشونت دولت تدبیر و امید، با هدف ریشه کنی این جنایات علنی و ضدانسانی و توحش‌گرایانه افراطی باشد.

کد خبر : ۳۲۱۹۵۶