خبرگزاری کار ایران

پایان جلسه نهم دادگاه میلیاردر نفتی؛

جوری حرف می‌زنید انگار جان‌ کری هستم و تحریم‌ها دست من است

نهمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی دقایقی پیش در دادگاه انقلاب آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نهمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی صبح امروز در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی به صورت علنی آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نهمین جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی با حضور متهم و وکلای مدافع وی در حالی آغاز شد که در جلــــــسه اول رسیدگی به پرونده فساد نفتی٬ حدود صفحه از کیفرخواست متهم توسط نماینده دادستان قرائت شد که حکم افساد فی الارض برای متهم درخواست شد. در جلـــــــــسه دوم رسیدگی با احتساب جلسه اول، حدود ۱۳۷ صفحه از کیفرخواست قرائت شد که مهمترین قسمت در قرائت اتهام‌های زنجانی، رابطه او با برخی افراد در قرارگاه خاتم برای پیشبرد عناوین مجرمانه بود.

در سومین جلــــــــــسه درخواست استمهال وکلای مدافع بابک زنجانی از سوی قاضی صلواتی٬ قاضی پرونده قبول شد. جلــــــــسه چهـــــــــارم به قرائت دفاعیات بابک زنجانی گذشت و در جلــــــــسه پنجـــــم ادامه دفاعیات متهم قرائت شد که در آن متهم از برخی اتفاقات در مورد بانک مسکن و همچنین فرار وی از بازداشت در امارات سخن گفت.

در جلـــــــــسه ششــــم رسیدگی ادامه دفاعیات متهم قرائت شد که در آن متهم به بیان دفاعیات خود در رابطه بدهی‌های خود سخن گفت. در جلــــــسه هفتــــــم نیز معاون دادستان تهران به درخواست قاضی دادگاه در مورد توقیف، کار‌شناسی و ارزشیابی اموال بابک زنجانی توضیحاتی ارائه کرد و در جلـــــسه هشتــــــم قاضی صلواتی از وکیل شرکت HK خواست شکایت خود از بابک زنجانی را مطرح کند که در آن صادقی قهاره وکیل این شرکت از جعل ۱میلیارد و ۲۰۰میلیون یورو پیام سویفت توسط زنجانی سخن گفت.

ساعت: ۹:۳۰
ادامه طرح شکایت بانک مسکن

وکیل بانک مسکن در جلسه نهم گفت: بابک زنجانی گفته است علیه بانک مسکن حکم گرفته و این بانک یک میلیارد دلار جریمه شده است٬ در حالی که اظهارات وی کذب محض و ادعایی بیش نیست و بانک محکومیتی ندارد. متهم نفتی برای نصب دستگاه I ONE TO I ONE شانزده میلیون و پانصد هزار تومان از بانک مسکن گرفته است اما آنطور که به من گفته‌اند نصب این دستگاه مانند قرار دادن یک دستگاه لب تاپ روی میز و زدن فیش آن به برق است.

جواد احمدی‌پور گفت: متهم، بابک زنجانی در اظهارات جلسات قبل مسائلی را مطرح کرده و مسائلی را به بانک مسکن نسبت داده که پاسخ می‌دهم: متهم زمان دفاع از خود اظهار کرده روز پنجشنبه شرکت تعطیل بوده، هیأت‌ مدیره بانک مسکن به او گفته‌اند به شرکتی تسهیلات داده‌اند بدون اینکه وثیقه‌ای دریافت کرده باشند و حالا اگر آن تسهیلات واریز نشود، دستگیر می‌شوند. ایشان هم با هواپیما به کیش رفته، ۶۵ میلیون یورو را تبدیل به ریال کرده، به تهران برگشته و ۶۷ میلیون را به شعبه ونوس بانک مسکن واریز کرده است.

وکیل بانک مسکن افزود: یک هفته پس از واریز پول خود را مطالبه کرده که مسئولان بانک مسکن هم گفته‌اند به جای پول به او ملک می‌دهند که به نامش سند نخورده است. متهم هم گفته هر طور شده پولش را مطالبه می‌کند و اگر موفق نشود، میز و صندلی‌های بانک را به حراج می‌گذارد.

وی تصریح کرد: شرکتی با مدیریت آقای (الف. ر) تسهیلاتی را از بانک مسکن گرفته بود که معوق شده بود، از آنجایی که در قبال این تسهیلات وثائق ارزشمندی نزد بانک داشت، زنجانی با (الف . ر) و مدیران بانک توافق می‌کند کل معوقات این تسهیلات را بپردازد و در مقابل کل وثائق در رهن بانک، به ایشان داده شود. این موافقت‌نامه مکتوب نمی‌شود، اما زنجانی بر روی سربرگ SCT بنکرز عنوان می‌کند که پیرو مذاکرات حضوری و توافقات به عمل آمده، درمورد آن شرکت ۶۷ میلیون یورو را جهت پرداخت بدهی به بانک می‌دهد و خواستار انتقال مالکیت اموال مذکور به نام SCT بنکرز می‌شود. متعاقب این نامه (الف. ر) در نامه‌ای فاقد شماره به مدیرعامل وقت بانک مسکن اعلام می‌دارد املاک مربوط به اینجانب هم‌چون ملک خیابان امیرآباد، ملک خیابان پاسداران، ملک خیابان مرزداران و ملک کیش را که در رهن بانک است، با توجه به اینکه زنجانی ۶۷ میلیون یورو بدهی را می‌دهد، به او بدهند.

وی افزود: بابک زنجانی در تاریخ ۲۰۱۲/۱۲/۲۷ نامه‌ای را به مدیرعامل وقت بانک مسکن و ضمیمه به نامه (الف. ر) با این مضمون ارسال می‌کند که نظر به نامه پیوست از سوی آقای (الف . ر) دستور فرمائید نسبت به تحویل املاک اقدام لازم به عمل آید، با توجه به این ۶ ماه از پرداخت پول گذشته، اما بانک مسکن نسبت به انتقال سند رسمی اقدامی نکرده که من تقاضای فک‌ ّ رهن و انتقال رسمی را دارم.

وی تأکید کرد: من علت عدم انتقال رسمی اسناد را از مدیران قبلی و فعلی حضوراً سؤال کردم و آن‌ها اظهار داشتند که چون پرداخت‌های ریالی (رقم ۶۷ میلیارد) تکاپوی بدهی را نمی‌داده، این اموال منتقل نشده است. در واقع بانک مسکن قصد انتقال اسناد را به‌طور رسمی نداشته است که امیدوارم با توضیحات ارائه‌شده بابک زنجانی از حراج میز و صندلی‌های بانک مسکن منصرف شود.

وی به ادعای بابک زنجانی مبنی براینکه بانک مسکن را محکوم به پرداخت یک میلیارد تومان کرده اشاره داشت و گفت: مشخص شده اظهارات ایشان کذب محض بوده و ادعایی واهی بیش نیست و چون صحبت‌های ایشان باعث تشویش اذهان و مصداق نشر اکاذیب است در اولین فرصت از وی به اتهام نشر اکاذیب شکایت می‌کنم تا بداند این‌گونه اظهارات برایش مالیات کیفری سنگینی دارد که باید پرداخت کند.

ساعت ۱۰:۱۵
طرح شکایت سازمان تامین اجتماعی

نماینده حقوقی سازمان تامین اجتماعی نیز در این جلسه شکایات خود از بابک زنجانی را مطرح کرد که در قسمتی از آن اظهار داشت: مطابق توافقنامه، ۱۳۸ شرکت تامین اجتماعی مورد معامله بین تامین اجتماعی و بابک زنجانی قرار گرفته بود. شرکت خریدار، شرکت سورینت قشم بوده است.

ساعت ۱۰:۳۰
پایان قرائت شکایت‌نامه‌ها از زنجانی

قرائت شکایت‌نامه‌های سازمان تامین اجتماعی و بانک مسکن علیه بابک زنجانی تمام شد و زنجانی برای ایراد ادامه دفاعیات خود پشت تریبون قرار گرفت.

وکیل بانک مسکن موجب هتک حرمت من شد

بابک زنجانی پس از قرائت شکایت‌نامه‌ها علیه خودش خطاب به وکیل شرکت نفت گفت: موضوع کرسنت، جهاد سازندگی، فروش نفت به هند و بانک آسیا را باز کنم معلوم می‌شود داشتن سه کپی شناسنامه خیانت است یا خسارت ۲۰ الی ۳۰ میلیارد تومانی به کشور.

وی همچنین گفت: هماهنگی‌های لازم برای شکایت از وکیل شرکت نفت به عمل آمده است.

متهم ردیف اول پرونده نفتی نسبت به اظهارات وکیل بانک مسکن گفت: این فرد موجب هتک حرمت من شد و پرونده‌هایی را نبش قبر کرده که دارای حکم قضایی قطعی بوده و مختومه شده است و وقتی پرونده‌ای مختومه می‌شود٬ دوباره به آن باز نمی‌گردند و اگر دادستان از آن صحبت می‌کند به دلیل شناخت بیشتر برای قاضی است.

وی اظهار داشت‌: وکیل شرکت نفت به جای دفاع، کیفرخواست ارائه داده اما او در جایگاهی نیست که برای من کیفرخواست بدهد و در مورد زندگی شخصی و رفتار اجتماعی من صحبت کند، اگر هم لایحه دفاعیه تنظیم کرده که وای به حال موکل ایشان چون با این ترفند آمد ابرویی بردارد، چشمی را هم کور کرد. در مورد اظهارات جلسه گذشته وکیل شرکت HK  هم باید بگویم آن را اعتراف‌نامه و معجزه الهی در این روزهای سخت می‌دانم.

زنجانی همچنین در مورد سابقه خود و بستن قرارداد با وزارت نفت تصریح کرد: حراست وزارت نفت می‌دانسته است من چه سوابقی در پرونده‌ام داشته‌ام. همچنین وکیل شرکت نفت در شکایت خود عنوان کرد بابک زنجانی تعدادی نامه به وزارت نفت ارسال کرده است.

درگیری لفظی بابک زنجانی با وکیل شرکت نفت

بابک زنجانی در ادامه اظهار داشت: معاون یک وزارتخانه با هماهنگی وزیر نامه‌ای را به آقای «ش» ارسال کرد که این نامه از طریق ایمیل امن به من ارسال شد که در آن نامه عنوان شده بود چون SCT تنها روزنه نظام است هیچ یک از اسنادش در جایی ثبت نشود.

وی خطاب به وکیل شرکت نفت گفت: شما پیش‌پرداخت پول را گرفته بودید و زمانی که بارنامه را تحویل نمی‌دادید چه انتظاری داشتید که من هم کار شما را به سرعت انجام دهم؟ آن‌ها می‌گویند بانک مالزی یک وسیله بود و طرف حسابشان بابک زنجانی سوال من این است که آیا درست است هر جا به نفع شما می‌شود بانک مالزی جنبه قانونی پیدا کند و هر جا که پای منافعتان در میان نباشد این بانک به یک ابزار تبدیل شود؟

متهم پرونده فساد نفتی افزود: اینکه بانک مالزی قانونی است یا خیر و اینکه از آن به عنوان ابزار استفاده شده را چه کسی تشخیص می‌دهد شما در مقامی نیستید که مدیران کشور را زیر سوال ببرید در این لحظه قاضی صلواتی اولین تذکر را به متهم پرونده داد و گفت توهین نکنید.

بابک زنجانی خطاب به وکیل شرکت اچ‌کی گفت: شما در اصل در این ماجرا خانوم «م-م» پرونده هستید که صحبت کار‌شناسی می‌کند اما از هیچ چیزی اطلاع ندارد که در این لحظه قاضی صلواتی تذکر دوم را به بابک زنجانی داد که توهین نکند.

 بابک زنجانی در جریان دفاعیات خود چندین بار با وکیل شرکت نفت درگیری لفظی داشت که با تذکرهای پیاپی قاضی صلواتی به متهم و اینکه خطاب متهم باید به دادگاه باشد٬ مسئله خاتمه یافت.

زنجانی: ارتش چین برایم از آمریکا دکل نفتی خرید

بابک زنجانی گفت: تا سال ۸۸، ۲ دکل مربوط به زمان هیتلر در پارس جنوبی فعال بود، من در سال ۸۸ با وزیر وقت نفت به چین رفتم و با کمک ارتش چین ۷ دکل حفاری را از یک شرکت آمریکایی خریداری کردم و پیش پرداخت آن را هم دادم. کسانی که کار تجاری بزرگ انجام می‌دهند مثل کارمندان نیستند بلکه در تجارت بزرگ اعتبار مهم است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۰، ۳ دکل حفاری به کشور فروخته شد و در حال حاضر هم یک دکل از طریق شرکت ISO فروخته شده، آوردن دکل به کشور آن هم در شرایط تحریم، کار آسانی نیست٬ گفت: در مورد ۱۵ میلیارد یورو نمی‌توانیم به قانون و ماده اشاره کنیم و بگوییم چرا سند ندارد.

زنجانی ادامه داد: ‌ وکیل شرکت نفت می‌گوید ۱۱ فقره قرارداد فروش نفت با من منعقد کردند، در صورتی که در هر قرارداد باید خریدار و فروشنده مشخص باشد و دو طرف قرارداد را امضا کنند. وزارت نفت و شرکت H.K که چنین ادعایی دارند٬ نمی‌توانند حتی یک قرارداد را نشان دهند که من آن را امضا کرده باشم.

وی خطاب به وکیل شرکت HK گفت: در جلسه قبل گفتید باید از بابک زنجانی به دلیل اینکه شیوه‌های نوینی را وارد ایران کرده، تشکر کنید، شما به باز کردن حساب ال‌سی می‌گویید کار نوین؟ حتی یک پسربچه ۶ ساله هم می‌داند حساب باز کردن چیست.

زنجانی گفت: به شرکت نفت کمک کردم محموله‌های نفتی در انبار مالزی تخلیه شود و سپس آن را به انبار شرکت Fall انتقال دادم. البته هیچگاه مدارکی به من داده نشد اما مطابق با قانون ترانزیت این کار را انجام دادم.

 

متهم ردیف اول خطاب به وکیل شرکت نفت گفت: از کل بارهای ارسالی تنها ۲ بارنامه به من دادید که من امضا کردم و این ۲ بارنامه مربوط به کسی بود که به خواسته شما به شرکت العقیلی دادم و شرکت HK به میزان ۴۰ میلیون دلار از العقیلی دریافت کرد و ۱۰۰ میلیون دلار طلبکار ماند.

وی تصریح کرد: در واقع العقیلی‌‌ همان م. س معروف و آقای سیدی است که وزارت نفت از آن ۵ میلیارد مطالبه دارد و می‌گوید جایم امن است بنابراین ۱۰۰ میلیارد هم به ۵ میلیاردی اضافه کنید که جای امن دارد.

مگر رییس بانک مرکزی آیینه‌بین و پیش‌گو است؟

زمانی که من گفتم ۲۲ میلیارد یورو پول نقد دارم رئیس بانک مرکزی گفت چنین چیزی نیست در حالیکه ایشان نه آئینه بین است نه پیشگو به همین جهت صحبتش دخالت در کار دادگاه تلقی می‌شود.

زنجانی خطاب به وکیل شرکت نفت: اگر وکیل من بودید همین امروز از وکالت عزلت می‌کردم

متهم نفتی خطاب به وکیل شرکت نفت گفت: اگر شما وکیل من بودید قطعاً همین امروز شما را از وکالت خود عزل می‌کردم چرا که خودزنی می‌کنید؛ در این لحظه وکیل شرکت نفت نسبت به این صحبت بابک زنجانی واکنش نشان داد و گفت: شما حق ندارید هر دری‌وری بگویید که قاضی صلواتی هم تذکر سوم را به بابک زنجانی داد و گفت شما حق توهین به هیچکس را ندارید.

 

 

زنجانی گفت: آقایان شرکت نفت یک روز می‌گویند پول‌های من حاصل فروش مواد مخدر و اسلحه است و روز دیگر از یقه سفید‌ها حرف می‌زنند. در واقع وکیل شرکت نفت مثال «من نبودم٬ دستم بود» را عملی کرد.

وی در ادامه با اشاره به مصاحبه اخیر وکیل شرکت نفت مبنی بر اینکه این وزارتخانه یک پسورد داشت و با مراجعه به سایتی وجود را در آن می‌دیده در حالیکه وجوهی نبوده، گفت: چرا شما مردم را مثل خودتان می‌دانید؟ آیا وزارت نفت ۱۸ کشتی و ۱. ۵ میلیارد را با یک حساب اینترنتی به حساب من واریز کرده است؟

 

خزانه‌داری وزارت نفت به دلیل بدهی سپاه دنبال من بود

اداره خزانه‌داری وزارت نفت به دلیل بدهی سپاه به دنبال من بود و به همین خاطر با آقای (د) به سوئیس سفر کردم، من از سپاه طلبکار بودم و به همین خاطر هم به من حواله داده بودند.

زنجانی خطاب به وکیل شرکت نفت: انگار من جان‌کری هستم و تحریم‌ها دست من است

 

متهم نفتی با بیان اینکه بیش از ۴ سال بود که وزارت نفت پول پیمانکاران خود را نداده بود، گفت: در دستور کار پرداخت‌های شرکت HK به من ۲ پیمانکار وجود داشتند که در پارس جنوبی فعالیت می‌کردند و هرکس نداند شما می‌دانید که پول هرکسی را نداده باشم، پول این دو را دادم.

زنجانی خطاب به وکیل شرکت HK گفت: من که وظیفه نداشتم پارس جنوبی را برایتان حفظ کنم، شما طوری حرف می‌زنید که انگار من جان‌کری هستم و تحریم‌ها دست من است.

 

 

 

ساعت ۱۱:۴۰
پایان جلسه نهم دادگاه

کد خبر : ۳۲۲۲۲۷