خبرگزاری کار ایران

جلسه دهم دادگاه میلیاردر نفتی؛

حکم توقیف اموال را اجرا میکنم تا بدانند شوخی ندارم/ می‌خواستم هما را با قشم ایر ادغام کنم

دهمین جلسه رسیدگی به پرونده موسوم به فساد نفتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب از صبح امروز آغاز شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا٬ دهمین جلسه رسیدگی به پرونده بابک زنجانی موسوم به فساد نفتی به ریاست قاضی صلواتی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با ورود متهم به دادگاه آغاز شد.

خاطرنشان می‌شود در جلــــــسه اول رسیدگی به پرونده قسمتی از کیفرخواست متهم توسط نماینده دادستان قرائت شد. در جلـــــــــسه دوم رسیدگی مهم‌ترین قسمت در قرائت کیفرخواست زنجانی، رابطه او با برخی افراد در قرارگاه خاتم برای پیشبرد عناوین مجرمانه بود. درخواست استمهال زنجانی در سومین جلــــــــــسه  از سوی قاضی صلواتی قبول شد. جلــــــــسه چهـــــــــارم و جلــــــــسه پنجـــــم به قرائت دفاعیات بابک زنجانی گذشت.

در جلـــــــــسه ششــــم رسیدگی ادامه دفاعیات متهم قرائت شد که در آن متهم به بیان دفاعیات خود در رابطه بدهی‌های خود سخن گفت. در جلــــــسه هفتــــــم نیز معاون دادستان تهران به درخواست قاضی دادگاه در مورد توقیف، کار‌شناسی و ارزشیابی اموال بابک زنجانی توضیحاتی ارائه کرد. در جلـــــسه هشتــــــم وکیل شرکت HK خواست شکایت خود از بابک زنجانی را مطرح کرد. جلسه نهم رسیدگی نیز به طرح شکایت بانک مسکن٬ سازمان تامین اجتماعی و شرکت نفت گذشت.

ساعت ۸:۳۰
ورود متهم و وکلای مدافع به دادگاه

بابک زنجانی وکلای مدافع و دو خواهر وی وارد دادگاه انقلاب شدند که ورود بابک زنجانی همچون جلسات گذشته با تدابیر شدید امنیتی بود.

دفاعیات بابک زنجانی

بابک زنجانی در قسمتی از دفاعیات خود با اشاره به اینکه پس از یک سال و نیم دوندگی برای گرفتن ۶۷ میلیارد تومانی که به بانک مسکن داده بودم، به من گفتند بیا و ملک بگیر٬ اظهار داشت: حالا بعد از مدتی دوباره می‌گویند ملک هم نمی‌دهیم. ایرادی ندارد پول خودم را reject کنند. ۴ میلیارد یورو تامین اجتماعی را هم به کسی انتقال ندهید، به حساب خودم reject کنید. از بانک مسکن هیچ ملکی نمی‌خواهم اما شما از لیست آن اموالی که به من معرفی کرده‌اید برخی را فروخته اید. این املاک را نمی‌توانید سند بزنید که اگر می‌توانستید در این سه سال سند می‌زدید. اگر بانک مسکن در موعد مقرر اقدام نکند٬ تامین اجتماعی با شکایت خود ۴ میلیارد یورو را وصول خواهد کرد. یک میلیارد sct bankers را هم باید پرداخت کنید.

زنجانی با بیان اینکه آقایان تعدادی ملک به من معرفی کردند و صاحب ملک هم نامه‌ای داد که حاضر است بابت ۶۷ میلیارد، املاک را به من بدهد. دوباره بانک دست دست کرد تا جاییکه فهمیدم یکی از ملک‌ها را در شهرک غرب به شخصی به نام آقای (ث) واگذار کردند. آقایان عدم انتقال اموال را نامه بازپرس پرونده می‌دانند در حالیکه نامه ۵ ماه بعد از بازداشت من نوشته شد و این در صورتی است که آقایان ۴ سال وقت داشتند پول من را بدهند. من اصلاً از شما هیچ ملکی نمی‌خواهم چرا که از آن املاک، ملک شهرک غرب را به آقای (ث) داده‌اید، یکی را یکی از ارگان‌ها گرفته و یکی را آقای (ل) در آن نشسته، مگر من می‌توانم دنبال این‌ها بروم؟ شما هم نمی‌توانید سند بزنید.

وی گفت: می‌گویند حکم یک میلیارد یورویی علیه بانک مسکن نداری. بابک زنجانی در این لحظه با اشاره به وکیل مدافع خود گفت: آقای کوهپایه‌زاده حکم را به بانک مسکن ابلاغ کنید. ۱۵ روز از تاریخ حکم مانده است.

وی گفت: می گویند بابت دو دستگاه کامپیو‌تر ۱۶ میلیون گرفته‌ام. هر کاری ابزاری می‌خواهد اگر کامپیوترهای E ONE را نمی‌خواهید آن را پس بدهید ۱۶ میلیون تومانتان را بگیرید.

زنجانی خطاب به وکلای باک مسکن: جلسه گذشته اعتراف کردید ۶۷ میلیارد به من بدهکارید

وی گفـت: من مبلغ ۶۵.۵ میلیون یورو معادل ۶۷ میلیارد تومان را به صورت دستی و چند روزه به بانک مسکن پرداخت کردم و قرار شد آن‌ها ظرف چند روز بعد پول را برگردانند. اما آقایان بانک مسکن معتقدند که چنین پولی را از من نگرفته‌اند در حالیکه کاملاً مشخص است که من ساعت ۴ بعد از ظهر از شعبه کیش برای آن‌ها پول فرستادم، اصلاً فرض را بر این می‌گذاریم که شما هر چه می‌گویید درست است، خوشبختانه در جلسه روز گذشته اعتراف کردید که ۶۷ میلیارد به من بدهکار هستید. قبل از پرداخت ۶۷ میلیارد تومان در سال‌های گذشته بابت فروش گازوئیل چند سفته مدت‌دار به مبلغ ۴۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان داشتم، آن موقع هیچ کدام از بانک مسکنی‌ها را نمی‌شناختم، رفتم و گفتم می‌خواهم این سفته‌ها را تنزیل کنید و آن‌ها نیز ۲۷ یا ۲۸ میلیارد پول پرداخت می‌کنند و این تنزیل برای ۶ ماه بوده است.

حکم توقیف اموال را اجرا می‌کنم تا بفهمند با کسی شوخی ندارم

بابک زنجانی در خصوص صحبت‌های وکیل بانک مسکن مبنی بر اینکه حکم توقیف اموال را تکذیب کرده، گفت: ایشان در راستای صحبت من مبنی بر گرفتن حکم توقیف اموال گفته‌اند که من تشویش اذهان عمومی کرده‌ام، به همین خاطر من از وکیلم می‌خواهم حکم را اجرا کنند که آنها فکر نکنند که بازی می‌کنم و شوخی دارم.

دنبال ضرر رساندن به بانک مسکن نیستم

متهم پرونده فساد نفتی با بیان اینکه دنبال ضرر رساندن به بانک مسکن نیستم٬ اظهار داشت: بار‌ها اعلام کرده‌ام لازم نیست یک میلیارد یورو من را به کسی بدهید یا جایی بفرستید، فقط آن را reject کنید.

زنجانی در مورد مشکلات با بانک مسکن و تامین اجتماعی گفت: باید با مدیران بانک مسکن و تامین اجتماعی تفاهمنامه ۳ جانبه‌ای را امضا کنیم. ۴ بار به تامین اجتماعی نامه زدم بیایید ۴ میلیارد یورو را بدهید و چک‌هایتان را پس بگیرید. همین الان هم از تامین اجتماعی و بانک مسکن خواهش می‌کنم بیایند توافق کنیم تا من پول خودم را از بانک مسکن بگیرم و چک‌های تامین اجتماعی هم عودت داده شود.

بانک مسکن دنبال بهانه برای فرار از دین FCT و تامین اجتماعی است

بابک زنجانی گفت: بانک مسکن دستور داده بود ۲۱ فروردین ماه سال ۹۲ پولی پرداخت شود٬ چون سوئیفت قطع بود از طریق ایمیل گفته بود که این وجه را به بانک میتسوبیشی ژاپن ارسال کنید. آن زمان حساب بانک مسکن در میتسوبیشی قابل استفاده نبود. در حالیکه این درخواست‌ها فقط یک نمایش بود. بانک مسکن این روزها دست پیش را گرفته و می‌خواهد از زیر دین شرکت FCT  و تامین اجتماعی بیرون بیاید. اگر بانک مسکن در موعد مقرر اقدام نکند سازمان تامین اجتماعی هم می‌تواند با شکایت خود ۴ میلیارد را از بانک مسکن وصول کند ضمن اینکه یک میلیارد هم باید از سوی این بانک به شرکت اف‌سی‌تی پرداخت شود.

می‌خواستم هواپیمایی جمهوری اسلامی را با قشم ایر ادغام کنم

زنجانی در قسمتی از حرف‌هایش گفت: می‌خواستم هواپیمایی جمهوری اسلامی را با قشم ایر ادغام کنم. در تجارت، آدم‌هایی به اعتبار با هم کار می‌کنند چراکه اگر این اتفاق نبود٬ وزارت نفت هم یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو از حسابش را به حساب من واریز نمی‌کرد.

شیخ حشر قید پولش را می‌زند٬ اما وارد حاشیه نمی‌شود

وی با بیان اینکه شیخ حشر آدم بزرگی است، گفت: من نمی‌توانم به او بگویم به دادگاه ایران بیا و حرف بزن، او شاید قید پولش را بزند٬ ولی وارد این حاشیه‌ها نمی‌شود. دادگاه می‌تواند هماهنگ کند شخصی که مورد اطمینان دادگاه است با شیخ در امارات ملاقات کرده و جلسه‌ای بگذارد، اگر نه از طریق ویدئو کنفرانس به صورت غیرعلنی خودتان با او حرف بزنید و سوال‌هایتان را بپرسید. دیگر کار بیشتری نمی‌توانم انجام دهم.

بابک زنجانی در واکنش به این صحبت که می‌گویند پول‌هایش فاقد منشأ است، گفت: من سوالم این است که اگر آدم بی‌منشأیی هستم چگونه شرکت H.K ۱.۵ میلیارد یورو به من داد؟ حتی اگر من آدم بی‌پشتوانه‌ای هم باشم٬ امروز در دو مرحله ۴ هزار میلیارد تومان از اموال من را به نفت داده‌اید، اگر من منشأ نداشتم چگونه این کار را انجام داده‌اید؟

بانک مسکن برای شروع همکاری با ما از بانک مرکزی استعلام گرفت

وی در پاسخ به وکلای بانک مسکن گفت: اینکه چون ۶۰ درصد سهام بانک ملت در مالزی بوده، بانک مسکن هم حاضر به همکاری با ما شده دروغ است٬ چون زمانی که بانک مسکن تصمیم گرفت همکاری خود را با ما آغاز کند از بانک مرکزی استعلام گرفت و آنها اجازه کار محدود دادند و ریسک مربوط به بانک را به خودشان تثبیت کردند. بانک مسکن یک میلیارد یورو پول را از من به صورت سپرده گرفته و روی حساب سپرده من برگه مسدودی داده بودند و اعلام کرده بودند یک میلیارد یورو از حساب من نزد این بانک مسدود است و من در روزهای آخر خودم این برگه را از بانک ملت گرفتم و به شما دادم.

اگر می‌خواستم کلاه بانک مسکن را بردارم به جای ۶۵ میلیون یورو٬ همه ۱۰۰ میلیون را برمی‌داشتم

بابک زنجانی با اشاره به اینکه مسئولان بانک مسکن در حساب لیر ترکیه، یوان چینو یوروی خود حدود ۱۰۰ میلیون یورو پول در بانک مالزی من واریز کردند، گفت: از آنجایی که من ۶۵.۵ میلیون یورو طلبکار بودم به بانکم دستور دادم تا سقف ۶۵.۵ میلیون یورو از این مبلغ به بانک مسکن پرداخت کنند من اگر می‌خواستم کلاهشان را بردارم که همه ۱۰۰ میلیون یورو را بر می‌داشتم.

اگر مسئولان بانک مسکن ناراضی بودند چرا پول را قبول کرده‌اند

وی خطاب به وکیل بانک مسکن، گفت: اگر دقت کنید می‌بینید ما هیچ حسابی با هم نداریم، من ۶۵.۵ میلیون یورو از شما طلبکار بودم و همین رقم در حساب بانک ملت در مالزی وجود دارد. مسئولان بانک مسکن مدعی شده‌اند علیرغم واریز ۴۴۲ میلیارد ین ژاپن بابت تامین اجتماعی به حساب این بانک، آنها حساب ین نداشتند، باید بگویم اولاً بانک مسکن به صورت پیام ۹۹۹ درخواست گشایش حساب کرد و حساب هم افتتاح و ابلاغ شد که نامه‌اش موجود است؛ دوم اینکه مگر می‌شود پول را بدون حساب به کسی بدهند؟ حال اگر مسئولان بانک مسکن ناراضی بودند باید وجه را عودت می‌دادند٬ اما وقتی قبول کرده‌اند خودشان باید پاسخگوی مشتری باشند، نمی‌توانید بگویید چون تحریم هستید، پول نمی‌دهید.

نگفتم آی‌وان زیرمجموعه سوئیفت است

وی در مورد سوال بازپرس درخصوص سوئیفت توضیح داد: ما نگفته بودیم سوئیفت یک بانک است بلکه یک شرکتی است که نرم‌افزار‌ها را به بانک‌ها می‌فروشد من هیچ وقت هم نگفتم آی‌وان زیرمجموعه سوئیفت است بلکه یکی از آپشن‌های به روز شده سیستم سوئیفت محسوب می‌شود. سوئیفت منابع مالی بزرگی دارد و اینکه بگویم کار مالی انجام نمی‌دهد٬ اشتباه است.

قاضی صلواتی خطاب به زنجانی تذکر داد: لطفا نسبت عملکرد خودت در سوئیفت توضیح بدهید که زنجانی گفت: گفته‌اند که شرکت SCT بنکرز به عنوان یک شرکت سوئیفتی ثبت نشده در حالی که این حرف صحیح نیست چون ما به عنوان یک شرکت سوئیفتی ثبت شدیم و خود شرکت سوئیفت هم این موضوع را تائید کرده است.

توضیح کارشناس بانک مرکزی در مورد سوئیفت

کارشناس بانک مرکزی که با اجازه قاضی صلواتی حاضر شده بود تا در مورد نحوه استفاده بابک زنجانی از سویفت صحبت کند٬ اظهار داشت: موسسه سوئیفت یک ابزار استاندار برای تبادل پیام‌های بین بانکی است و مقایسه‌اش با ایمیل یا فکس یک قیاس نادرست است و اساساً اتصال مستقیم به سوئیفت مخصوص نهادهای مالی است و شرکت‌ها نمی‌توانند به صورت مستقیم به آن وصل شوند.

این کار‌شناس بانک مرکزی گفت: اتصال به سیستم سوئیفت به دو شکل انجام می‌شو؛ عمده پیام‌هایی که بانک‌ها و موسسات مالی و شرکت SCT از آن استفاده کرده است پیام‌های گروه یک یعنی درخواست پرداخت است.

وی در خصوص شرکت AEG گفت: ‌ این شرکت لبنانی که ریاست آن را آقای «ق» بر عهده دارد مکاتبات لازم را برای الحاق سورینت به شرکت سوئیفت در سال ۸۷ انجام می‌دهد و بانک‌ها را ترغیب می‌کند که گروهی درست کنند و شرکت سورینت را به آن دعوت کنند.

این کار‌شناس ادامه داد: ‌ آقای «ق» برای اینکار ابتدا به سراغ دو بانک سامان و توسعه صادرات می‌رود٬ اما وقتی این دو بانک امتناع می‌کنند بانک انصار این پیشنهاد را می‌پذیرد و گروه را تشکیل می‌دهد.

فقط بانک سامان و صادرات از تشکیل گروه امتناع کرد

در این لحظه بابک زنجانی خطاب به کار‌شناس بانک مرکزی می‌گوید تنها بانکی که از تشکیل گروه امتناع کرد بانک سامان بود و بانک توسعه صادرات و ما بیش از ۵۰ یا ۱۰۰ مورد پیام به بانک توسعه صادرات ارسال کردیم.

کار‌شناس بانک مرکزی گفت: اما برای ما خلاف این را نوشته‌اند و بررسی‌ها نشان داده که هیچ پیامی ارسال نشده است.

بابک زنجانی گفت: شما شعبه میرداماد این بانک را چک کنید.

۱۰۰ میلیون یورو به سپاه قرض دادم

وی در مورد ارتباطش با بانک ملت گفت: من قبل از مشارکت با بانک ملت بیش از ۳۰۰ میلیون یورو در شعبه ارزی بانک ملت کیش در سال ۸۷ داشتم که ۱۰۰ میلیون یورو به مجموعه سپاه قرض دادم و ۲۰۰ میلیون یورو برایم ماند. بانک ملت به دلیل اینکه من سپرده‌ام در آن شعبه حفظ کند با من وارد مذاکره شد و من اینگونه با بانک ملت وارد معامله شدم.

زنجانی خطاب به نماینده دادستان: مدام وسط صحبت‌ها نیایید

درآن لحظه نماینده دادستان خواست حرفی بزند که بابک زنجانی واکنش نشان داد و گفت شما اجازه بدهید من حرفم را بزنم و مدام وسط صحبت‌ها نیایید.

متهم پرونده فساد نفتی ادامه داد: بانک ملت نیامد که من سرمایه‌ام را بالا ببرم بلکه این من بودم که باعث رشد این بانک شدم.

بابک زنجانی ادامه داد: ‌ آقای «م» می‌خواست در شهرک بهارستان کارخانه‌ای را برای ساخت لوله‌های نفتی احداث کند و دستگاهی از هلند و دانمارک بیاورد اما چون تحریم بود نمی‌توانست.

وی خطاب به نماینده دادستان گفت: ‌ همین شرکت SCT بنکرز که آن را مسخره می‌کنید٬ ال‌سی‌های این آقا را هلند باز کرد و من تمام دستگاه‌های آن‌ها را ۱۰ میلیون یورو خریدم و الان در کارخانه آن‌ها است نمونه این‌ها ۱۰۰ تا بوده است. ما در پست بانک سیستم آی‌وان تو آی‌وان را نصب کردیم اما از سیستم‌های نظارتی به من اعلام کردند که به این‌ها خدمات ندهید. شرکت پست بانک کارت می‌خواست اما چون به من اعلام کرده بودند به آن‌ها کارت نمی‌دادم و آن‌ها از بانک‌های دیگر کارت می‌گرفتند خب من باید چه کار می‌کردم؟

ساعت 12
پایان جلسه دهم دادگاه

کد خبر : ۳۲۲۵۸۸