خبرگزاری کار ایران

مطهری در سوال از وزیر ارشاد:

وقتی در شهر قدم می‌زنیم٬ انگار در یک کشور اروپایی هستیم

یک نماینده اصولگرای مجلس نهم اظهار داشت: مسئله استفاده از زبان انگلیسی یا زبان‌های غیرفارسی آنقدر گسترش پیدا کرده که وقتی در شهر قدم می‌زنیم٬ تصور می‌کنیم در یک کشور اروپایی هستیم.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایلنا٬ علی مطهری نماینده مجلس شورای اسلامی در سوال خود از علی جنتی با اشاره به قانون استفاده از اسامی فارسی به جای اسامی بیگانه که در سال ۷۵ مصوب شده گفت: متاسفانه امروز شاهد هستیم در فروشگاه‌ها و اماکن تجاری و فرهنگی به جای استفاده از واژگان فارسی از معادل‌های انگلیسی یا زبان‌های غیرفارسی استفاده می‌شود و این مسئله آنقدر گسترش پیدا کرده که وقتی در شهر قدم می‌زنیم٬ تصور می‌کنیم در یک کشور اروپایی هستیم.

وی این مسئله رابسیار خطرناک دانست و افزود: با نگاهی به کشورهای اطراف متوجه می‌شویم که کشورهایی همچون ترکیه، مالزی، پاکستان که در آنها استفاده از زبان انگلیسی زیاد شده است باعث شده آن‌ها با فرهنگ اسلامی و بومی خود فاصله بگیرند و بیگانه شوند.

مطهری متولی اصلی برخورد با استفاده از واژگان غیرفارسی را وزارت ارشاد دانست و افزود: اینکه وزارت ارشاد می‌گوید جلسه‌ای تشکیل داده و به دستگاه‌های دیگر وظایفشان را اعلام کرده کافی نیست٬ بلکه این وزارتخانه باید یک واحد اجرایی درباره این مسئله تشکیل دهد و جلسات منظمی تشکیل بدهد.

در ادامه مطهری با اشاره به استفاده واحدهای تجاری از عناوین انگلیسی و لاتین اعلام کرد: در چند سال گذشته شاهد گسترش روز افزون استفاده از عناوین انگلیسی و لاتین هستیم و بسیاری از مغازه‌ها از واژه‌های بیگانه در تابلوهای تجاری خود استفاده می‌کنند که هیچ نظارتی در این خصوص صورت نمی‌گیرد.

این نماینده مجلس نهم در بخشی از صحبت‌هایش تصاویری نیز از این دست تابلوهای تجاری در صحن علنی مجلس نمایش داد.

ادامه دارد ...

 

کد خبر : ۳۲۲۶۳۰