خبرگزاری کار ایران

خوشرو در نشست سازمان ملل:

تمامی قطعنامه‌های شورای حکام آژانس علیه ایران باید لغو شوند

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نشست مجمع عمومی این سازمان در خصوص گزارش سالانه آژانس بین المللی انرژی اتمی، به تشریح دیدگاه‌های اصولی کشورمان در خصوص فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای پرداخت.

به گزارش ایلنا، غلامعلی خوشرو در این نشست گفت: در جهان امروز نیاز ملت‌ها به انرژی به ویژه به نیروی برق رو به فزونی گذاشته و لازم است برای تامین این نیاز بدون تاثیر سوء بر آب و هوا، از منابع انرژی پاک حداکثر استفاده را به عمل آورد.

وی گفت: در این ارتباط، انرژی هسته‌ای نقش بسیار مهمی در پیشرفت کشورهای در حال توسعه ایفا خواهد کرد.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد مسئولیت اصلی آژانس را طبق اساسنامه‌اش، کمک به کشورهای عضو در تحقیق، توسعه و کاربرد انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز دانست و اظهار داشت در ارتباط با اجرا و ارتقاء پادمان‌ها لازم است حقوق کشورهای عضو عدم اشاعه بدون هیچگونه محدودیت محترم شمرده شود.

خوشرو افزود: استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای و فناوری‌های وابسته به آن برای توسعه اقتصادی، علمی و فنی جمهوری اسلامی ایران بسیار با اهمیت است.

وی گفت: حق لاینفک دولت‌های عضو ان پی‌ تی‌ در تولید و استفاده از انرژی هسته‌ای از جمله غنی سازی باید محترم شمرده شود. متاسفانه تلاش‌های مستمری به بهانه عدم اشاعه برای محدود کردن استفاده از انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح آمیز به کار بسته شده است. ایران بر مبنای اصول دینی، راهبردی و بین المللی همواره سلاح‌های کشتار جمعی به ویژه، سلاح‌های هسته‌ای را مردود دانسته است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد ضمن اشاره به برجام که منجر به حل یک بحران غیر ضروری شده است گفت: تغییر بنیادین در رویکرد شورای امنیت در قبال برنامه هسته‌ای ایران باید با تغییر مشابهی در شورای حکام اژانس همراه شود و همه قطعنامه‌های شورای حکام در این زمینه لغو شوند.

خوشرو در خصوص همکاری بین ایران و آژانس برای حل همه مسائل باقی مانده مربوط به گذشته و حال گفت: ایران همه اقدامات داوطلبانه توافق شده طبق نقشه راه را انجام داده است و انتظار دارد بعد از ارائه گزارش نهایی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرونده همه موضوعات مربوط به گذشته و حال یکبار برای همیشه در اجلاس شورای حکام آژانس در دسامبر ۲۰۱۵ بسته شود.

کد خبر : ۳۲۲۹۶۳