خبرگزاری کار ایران

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با ایلنا:

همگرایی کشورهای غربی با ایران برای مبارزه با تروریسم افزایش می‌یابد

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: به نظر می‌آید با حوادث پاریس همگرایی کشورهای غربی با ایران برای مبارزه با تروریسم افزایش یابد.

سیدجلال ساداتیان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایلنا‏، با اشاره حوادث تروریستی پاریس گفت: با رخ دادن حوادث تروریستی پاریس، بسیاری از کشورهای غربی به منطقی بودن و نحوه کنش درست ایران در منطقه بیشتر متوجه شده‌اند.

وی ادامه داد: وقتی کشورهای غربی در راستای منافع ملی خود وضعیت کنونی منطقه را مورد بررسی قرار می‌دهند‏، متوجه می‌شوند ایران نسبت به دیگر بازیگران موثر منطقه‌ای مانند عربستان و ترکیه رفتار منطقی‌تر و صحیح‌تر داشته است.

این دیپلمات سابق کشورمان با یادآوری ایران‌هراسی‌های صورت گرفته از سوی کشورهای غربی اظهار داشت: برخلاف فضای ایران‌هراسی جمهوری اسلامی ایران هم در دولت یازدهم و هم با دستیابی به برجام قابل اعتمادتر شده است و هم با توجه به نفوذ غیرقابل انکارش، غیر قابل اتکاتر از کسانی است که قبلا غرب به آنها در منطقه متکی بود.

ساداتیان با بیان اینکه دوستان کنونی غرب موجب بروز چنین حوادثی در غرب شده‌اند، تصریح کرد: غربی‌ها فکر می‌کردند دوستانشان در منطقه می‌تواند حافظ منافع آنها باشد٬ ولی فهمیده‌اند هم‌پیمانانش به منافع آنها ضربه‌ زده‌اند و امنیت آنها را به خطر انداخته‌اند و به همین خاطر در شوک فرو رفته‌اند.

وی افزود: هم‌اینک بسیاری از کشورهای غربی به فکر افزایش تعاملاتشان با ایران هستند تا با همکاری با ایران مانع از گسترش نفوذ و توسعه تروریسم شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره رفتارهای پیشین کشورهای غربی در مقابله با تروریسم خاطرنشان کرد: تا پیش از اتفاقات پاریس، کشورهای غربی تروریسم را جدی نگرفته بودند و برای همین مقابله جدی با آن در عراق و سوریه را نداشتند٬ ولی اکنون با این اتفاق متوجه شده‌اند و فهمیده‌اند ممکن ۱۱ سپتامبر دیگری برای آن‌ها در هم رخ بدهد به نظر می‌رسد که با این اتفاق‏، همگرایی کشورهای غربی با ایران برای مبارزه با تروریسم افزایش یابد.

کد خبر : ۳۲۳۰۲۲