خبرگزاری کار ایران

رئیس ستاد اربعین حسینی در جمع خبرنگاران تاکید کرد؛

لزوم همراه داشتن روادید و انجام بیمه حوادث توسط زائران

ذوالفقاری با تاکید بر لزوم همراه داشتن روادید توسط زائرین و انجام بیمه حوادث گفت : به طور قطع مقام های عراقی با ورود افراد بدون ویزا مخالف هستند و تمام زائران حتما باید با ویزا عازم عتبات عالیات شوند.

به گزارش ایلنا، حسین ذولفقاری معاون امنیتی و انتظامی و رئیس ستاد اربعین حسینی در حاشیه نشست ستاد مرکزی اربعین حسینی٬ در جمع با خبرنگاران به نقش مهم رسانه‌ها برای هماهنگ سازی مراسم و کاهش مشکلاتی که در طول سفر ممکن است وجود داشته باشد تأکید کرد و گفت: مقامات عراقی تأکید دارند که به هیچ وجه اجازه ورود زائرین بدون ویزا را به کشورشان نخواهند داد و از ما درخواست شده که در این خصوص اطلاع رسانی لازم در کشور انجام شود.

وی با اشاره به تأکید دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر انجام تهمیدات و پیش بینی‌های امنیتی لازم در محورهای مواصلاتی به مرز عراق و همچنین تحویل افرادی که مدت اقامت آن‌ها به اتمام رسیده و توسط کادر اداری عراق دستگیر شده ند، به مرزبانان ایرانی گفت: دولت عراق اعلام کرده است که تمام تلاش خود را برای انجام تمهیدات امنیتی لازم در کشورش بعمل می‌آورد و پیش بینی‌های لازم را از طریق پوشش هوایی طراحی و کنترل‌های متعدی را در محور‌های موصلاتی مختلف انجام خواهد داد.

ذوالفقاری ادامه داد: ما نقش مستشاری و هماهنگی تبادل اطلاعات را در کشور عراق بر عهده داریم ولی مسئولیت امنیت زائرین کاملاً بر عهده دولت عراق است.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به کاهش پرداخت عوارض تردد کامیون‌های حمل مواد غذایی زائرین به کشور عراق از ۱۰۰ به ۵۰ دلار و همچنین اعلام آمادگی جمهوری اسلامی ایران بر انجام عملیات امداد و نجات هوایی در شرایط خاص مانند تصادفات جاده‌ای و یا مسمومیت‌های غذایی در آن کشور گفت: مسوولین طرف عراقی اعلام کرده‌اند که در صورت نیاز، درخواست خود از ایران را برای کمک رسانی ارسال می‌کنند.

معاون امنیتی وزیر کشور با بیان اینکه ما در نظر داریم کسی بدون ویزا از کشور خارج نشود و لازمه این مسئله، سرعت صدور ویزا در ایران است، تصریح کرد: در سال گذشته ۴ نقطه کنسولی برای صدور ویزا فعالیت می‌کردند که ما امسال ۱۱ نقطه به آن اضافه کردیم، اما از مجموع ۱۵ نقطه موجود، تنها ۵ نقطه به خوبی خدمات می‌دهند و روزانه ۳۰۰ ویزا صادر می‌کنند.

وی تاکید کرد: این مقدار ظرفیت صدور ویزا با نیاز ما همخوانی ندارد که قرار شد سفیر ما در عراق این مسئله را با مسئولان عراقی در میان بگذارد تا سرعت صدور ویزا در ایران افزایش یابد، بتوانیم بستر ورود قانونی مردم به عراق را فراهم و از مشکلات احتمالی جلوگیری کنیم.

ذوالفقاری با اشاره به پیش بینی تشکیل کمیته ستاد مرکزی و تدوین وظایف آن گفت: کمیته‌های امنیتی، حمل و نقل و زیر ساخت، اعزام، اسکان، تغذیه، کنسولی، اطلاع رسانی و برنامه ریزی، فرهنگی، بهداشت درمان، مشارکت مردمی، اطلاعات، امداد و نجات و نظارت و ارزیابی از زیر مجموعه‌های این ستاد می‌باشند.

معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور ادامه داد: امسال شعبه بانک پاسارگاد در کشور عراق فعال شده و زائرین مشکلی در خصوص تأمین وجه نقد نخواهند داشت.

رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی همچنین از زائرین اربعین حسینی خواست حتما عوارض خروج از کشور را طبق مقررات پرداخت کنند.

ذوالفقاری گفت: زائرین باید بیمه حوادث شوند اگر بیمه نباشند به طور قطع خسارتی به آن‌ها پرداخت نخواهد شد و ستاد اربعین حسینی در تلاش هستند با یکی از بیمه‌ها هماهنگ شوند تا زائرین را در مقابل حوادث بیمه کنند.

وی همچنین به زائرین اربعین حسینی توصیه کرد که خود را بیمه درمانی کنند، چرا که در صورت مراجعه به مراکز درمانی در عراق باید هزینه درمان پرداخت کنند، در صورتی که بیمه زائرین باعث می‌شود نمایندگان بیمه مستقر در این مراکز درمانی بتوانند خدمات مورد نیاز را ارایه کنند.

وی در ادامه در خصوص زائرین گمشده گفت: جلساتی با مقامات عراقی برگزار شده که قرار بر این است گمشدگان به مقامات قضائی آن کشور تحویل داده نشوند، بلکه زائرین را به مرزبانان و مسئولان ایرانی ارجاع دهند.

رئیس ستاد اربعین به استقرار ۴۰ پایگاه بین نجف تا کربلا اشاره کرد و گفت: ایستگاه‌هایی برای گمشدگان راه اندازی شده که مفقودان را می‌توانند به این مراکز منتقل کنند. همچنین فضایی با گنجایش ۴۰۰ نفر تعریف شده که به مفقودان اسکان داده شود.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: وظایف در ستاد مرکزی اربعین تقسیم‌بندی شده و کمیته‌های مختلفی پیش‌بینی شده است که علاوه بر این دو ستاد ویژه استانی در ایلام و خوزستان نیز وجود دارند. همچنین ستاد مرکزی با ریاست سفیرمان در عراق ایجاد شده است تا کار‌ها و هماهنگی‌ها انجام شود.

ذوالفقاری با بیان اینکه در کربلا و نجف ظرفیت لازم برای استقرار زائران در دو یا سه روز وجود ندارد خاطرنشان کرد: اگر ظرفیت همه اماکن بسیج شوند پاسخگو نیست بنابراین از زائران می‌خواهیم تا برنامه‌ریزی لازم را داشته باشند وبا توجه به اینکه هوا‌شناسی کشور عراق اعلام کرده است که ایام اربعین با بارندگی همراه خواهد بود، مردم باید به این امر توجه داشته باشند تا پیش‌بینی‌های لازم را برای همراه داشتن وسایل گرمایشی انجام دهند.

وی با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر ایران روز گذشته ۱۰۰ تن اقلام دارویی وارد بغداد کرده است تا به کربلا و نجف منتقل شوند تصریح کرد: هماهنگی‌های لازم صورت گرفته است تا مشکلی برای زائرین به وجود نیاید.

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه تاکنون ۹۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند تصریح کرد: افرادی نیز از طریق دفا‌تر مراجعه کردند که ما پیش‌بینی می‌کنیم ظرفیت به حدود ۲ میلیون نفر برسد.

ذوالفقاری درباره تمهیدات لازم برای امنیت جان زائران خاطرنشان کرد: اقدامات اطلاعاتی، انتظامی و پوشش هوایی را دولت عراق طراحی کرده است و ما نقش مستشاری و تبادل اطلاعات را برعهده داریم اما مسئولیت امنیت جان زائران با دولت عراق است که تدابیر لازمه و کنترل‌ها پیش‌بینی شده است تا مشکلی از این منظر برای زائرین به وجود نیاید.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه تدابیر لازمه برای حمل و نقل زائران به صورت مستقیم برای ورود به عراق به چه صورتی است خاطرنشان کرد: زیرساخت‌های لازم در این زمینه مهیا نیست و به دلیل وجود مشکلات و مهیا نبودن زیرساخت‌ها و آماده نبودن امکانات کشور عراق فعلا نمی‌توان این کار را انجام داد.

ذوالفقاری با بیان اینکه با توجه به اینکه مسئولان عراقی اعلام کردند که برای امنیت محورهای مواصلاتی به سامرا اطمینان لازم را ندارند، رفتن به سامرا را توصیه نمی‌کنیم، ‌خاطر نشان ساخت: اما برای رفتن به کاظمین پیش‌بینی‌های لازم امنیتی انجام شده است.

وی در پاسخ به سوال دیگری برای تدابیر اندیشیده شده برای بازگشت مردم که پس از مراسم اربعین خاطرنشان کرد: دست‌اندرکاران داخل و بیرون کشور بر این امر اتفاق نظر دارند که انتقال دو میلیون نفر در بازه زمانی کم و در صورتی که همه امکانات بسیج شود با ایرادات و اشکالاتی روبروست و اساسا به دنبال آن نیستیم که توقعاتی را ایجاد کنیم که در صحنه عمل و اجرا امکان تحقق آن را نداشته باشیم. بنابراین تدابیر لازمه اندیشیده شده است و نسبت به سال گذشته هماهنگی‌های بیشتری صورت گرفته، اما از زائران می‌خواهیم با برنامه‌ریزی درست و مدیریت به ما در این زمینه کمک کنند.

دوالفقاری خاطرنشان کرد: کمیته حمل و نقل و سازمان حمل و نقل مسئولیت نظارت بر کنترل و حمل و نقل را برعهده دارد و اتوبوس‌هایی که بخواهند در حق مردم اجحاف کنند از مردم می‌خواهیم که شماره خودرو و مشخصات آن را به سازمان حمل و نقل بدهند و بر این امر تاکید داریم که برخورد شدیدی را با کسانی که در این زمینه در حق مردم اجحاف کنند خواهیم داشت.

کد خبر : ۳۲۳۰۲۷