خبرگزاری کار ایران

فرهنگی در گفت‌وگو با ایلنا:

بعضی نمایندگان هنوز گزارش تحقیق‌ و تفحص از بنیاد شهید را نخوانده‌اند

عضو هیات رئیسه مجلس گفت: در جلسه‌ای هیات رئیسه برای قرائت گزارش تحقیق و تفحص از بنیاد شهید در صحن تشکیل داد، برخی از اعضای کمیته تحقیق و تفحص از جزئیات گزارش اظهار بی‌اطلاعی کردند.

محمدحسین فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی ایلنا، در توضیح علت طولانی‌شدن روند بررسی تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید، اظهار داشت: از چندی پیش متوجه شدیم برخی از گزارش‌هایی که از کمیسیون‌ها می‌آیند آرای لازم را ندارد و بعضاً به‌صورت تفاهمی تحویل هیات‌رئیسه می‌شود. 

وی افزود: بر این اساس اعلام شد که همراه با گزارش‌های خود تعداد اعضای حاضر در جلسه که باید حداقل دو سوم از مجموع از اعضای کمیسیون مربوطه باشد و همچنین اکثریت آرای موافق را همراه با گزارش به ما اعلام کنند و هیات‌رئیسه گزارش‌هایی که صرفاً با امضای تعدادی نماینده و مسائلی از این دست تحویل شود، نمی‌پذیرد. در چند روز گذشته نیز نمونه‌هایی از این دست داشتیم که بازگشت داده شد.

برخی نمایندگان هنوز گزارش تحقیق‌وتفحص از بنیاد شهید را نخوانده‌اند!

عضو هیات رئیسه مجلس اضافه کرد: درخصوص تحقیق‌وتفحص بنیاد شهید نیز اعضای کمیته اعلام کردند که به گزارش نهایی رای نداده‌اند، لذا جلسه‌ای در هیات‌رئیسه گذاشتیم و اکثریت اعضا را هم دعوت کردیم و اعلام کردیم که درصورتی که رای موافق بدهید، این گزارش به کمیسیون برود که بحث‌هایی انجام گرفت و برخی از اعضا از جزئیات گزاش اعلام بی‌اطلاعی کردند و زمان بیشتری برای مطالعه جزئیات درخواست کردند.

فرهنگی خاطرنشان کرد: درصورتی که این گزارش به تایید کمیته تحقیق‌وتفحص رسید و بعد از آن نیز کمیسیون مربوطه گزارش را با بیش از نیمی از اعضای حاضر تصویب کرد، می‌توانیم گزارش را در صحن مطرح کنیم.

دلیل مطرح‌نشدن لایحه دوفوریتی شفاف‌سازی منابع مالی انتخابات تا امروز

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص مطرح نشدن لایحه دوفورتی شفاف‌سازی منابع مالی تبلیغات انتخاباتی، اعلام کرد: درخواست فوریت اعلام وصول نمی‌شود، بلکه به صورت اعلام فوریت مطرح می‌شود. طی یکی دو روز گذشته و در پی تاکید برخی نمایندگان در این خصوص، اعلام کردیم و پیش از آن ۱۴ طرح و لایحه دوفوریتی و ۹ طرح و لایحه یک‌فوریتی در نوبت هستند و این لایحه در نوبت بیست و دوم قرار دارد و یک مورد هم پس از این لایحه مطرح شده و درمجموع هم‌اکنون ۲۳ طرح و لایحه با قید فوریت در اختیار هیات رئیسه قرار دارد.

نماینده مردم تبریز در مجلس اضافه کرد: البته هیات‌رئیسه یا طراحان می‌توانند درصورتی که نیاز باشد، جابجایی‌هایی را نیز در ترتیب بررسی طرح‌ها و لایحه‌های ارائه شده انجام دهد.

فرهنگی گفت: درصورتی هم که به‌صورت عادی اعلام وصول شود، دیگر منتظر تصمیم هیات‌رئیسه نمی‌ماند و در اولین فرصت اعلام وصول می‌شود. نکته دیگر این است که امکان این‌که ابتدا به‌صورت عادی مطرح بعداً درخواست فوریت شود هم وجود دارد.

کد خبر : ۳۲۳۰۷۹