خبرگزاری کار ایران

بلومبرگ گزارش داد؛

احتمال لغو تحریم‌های ایران تا اواسط ژانویه ۲۰۱۶

شبکه خبری بلومبرگ گزارش داد که با توجه به سرعت روند جمع‌آوری سانتریفیوژهای ایران، تحریم‌های نفتی و بانکی علیه این کشور احتمالا تا اواسط ژانویه آینده لغو خواهد شد.

به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، باتوجه به روند و سرعتی که کار‌شناسان فنی ایران سانتریفیوژها را جمع‌آوری می‌کنند، احتمالا تا اواسط ماه ژانویه سال ۲۰۱۶، تحریم‌های نفتی و بانکی علیه این کشور لغو خواهد شد.

باتوجه به گزارش منتشر شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای، ایران چهار هزار و ۵۳۰ سانتریفیوژ را طی ۲۸ روز- ۱۶۲ سانتریفیوژ‌ در هر روز- از رده خارج کرده است.

اگر ایران با همین روند به از کار انداختن سانتریفیوژ‌های خود ادامه دهد، می‌تواند تا ۱۲ ژانویه ۲۰۱۶ به تعهداتی که در برجام پذیرفته است، عمل کند.

 «رابرت کلی» مهندس هسته‌ای و سرپرست سابق تیم بازرسان آژانس در این رابطه گفت: «زمانی که این کار رو روال قرار بگیرد، سخت‌تر از تعویض چرخ‌های یک خودرو نیست. دلیلی برای اینکه ایران نتواند با همین سرعت به کار خود ادامه دهد، وجود ندارد.»

بنا بر این گزارش، آژانس شماره سریال هر ماشینی را که برچیده می‌شود، ثبت می‌کند تا اطمینان یابد که آن‌ها از نظارت خارج نمی‌شوند. 

در این گزارش به نقل از دو دیپلمات ارشد آمده است که ناظران آژانس در تمام مراحل جمع‌آوری سانتریفیوژها حضور داشته‌اند. 

بر اساس تواق ۱۴ جولای میان ایران و گروه ۱+۵، این کشور همچنین متعهد به کاهش هشت هزار تنی ذخایر اورانیوم خود شده است.

کد خبر : ۳۲۳۵۲۱