خبرگزاری کار ایران

سفیر ایران در سازمان ملل در گفت‌وگو با ایلنا:

اجرای خوب برجام٬ آمریکا را به حمایت از توافق هسته‌ای وادار می‌کند

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرد: اگر موفق شویم برجام را به خوبی اجرا کنیم و ارتباطات‌مان را با کشورهای مختلف دنیا چه آسیایی و چه اروپایی گسترش بدهیم و مناسبات‌مان را با آنها مستحکم کنیم، طبیعتا رئیس جمهور امریکا از هر حزبی که باشد، جز آنکه همراه این توافق باشد چاره دیگری نخواهد داشت.

غلامعلی خوشرو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا‏، در پاسخ به این سوال که چه تضمینی وجود دارد که در دولت احتمالی آتی جمهوری‌خواه، آمریکا‏ به توافق هسته‌ای پایبند باشد؟ گفت: هم‌اینک شرایط حاکم بر جامعه آمریکا‏، شرایطی است که نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری حرف‌هایی غیرمنطقی‏، افراط‌گونه و هیجانی را بیان می‌کنند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون فضای انتخاباتی بر فضای سیاسی آمریکا حاکم است٬ اما به تدریج فضا در آینده متفاوت از شرایط امروز خواهد شد، اظهار داشت: زمانی که کاندیداهای اصلی انتخابات ریاست جمهوری در آمریکا مشخص شوند، با توجه به مقتضیات زمان، آنها به شرایط منطقه‌ای و جایگاه ایران بیش از پیش توجه خواهند کرد.

این دیپلمات عالی‌رتبه کشورمان با اشاره به برجام تصریح کرد: اعتقاد دارم اگر موفق شویم برجام را به خوبی اجرا کنیم و ارتباطاتمان را با کشورهای مختلف دنیا چه آسیایی و چه اروپایی گسترش بدهیم و مناسباتمان را با آنها مستحکم کنیم، طبیعتا رئیس جمهور آمریکا از هر حزبی که باشد، جز آنکه همراه این توافق باشد٬ چاره دیگری نخواهد داشت.

خوشرو ادامه داد: امیدوار هستم در آینده شاهد افراطی‌گری‌، خشونت و بی‌ثباتی که ثمره عملکرد دولت‌های قبلی آمریکا بوده است، از سیاست‌های این کشور رخت بربندد. حداقل آنکه تجربه آنها در افغانستان، سوریه و عراق باید به آنها بفهماند که راه حل نظامی به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

وی در خصوص شر ایط خاورمیانه و احتمال همکاری برای حل‌وفصل مسائل منطقه‌ای خاطرنشان کرد: تمام بازیگران موثر در منطقه باید توجه داشته باشند که خاورمیانه، منطقه‌ای بسیار بی‌ثبات و حساس است. 

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد افزود: حل مسائل منطقه‌ای نیازمند همراهی و همکاری تمام بازیگران است و در صورتی که هر کدام از بازیگران بخواهند فقط به منافع خویش توجه داشته باشند، شاهد ناامن‌تر شدن خاورمیانه در آینده خواهیم بود.

کد خبر : ۳۲۳۶۶۸