خبرگزاری کار ایران

معاون وزیر کشور دولت خاتمی در گفت‌وگو با ایلنا:

تندروها با پشتوانه برخی نهادها٬ قانون‌شکنی می‌کنند

معاون سابق موسوی لاری گفت: متاسفانه اینقدر دولت را ضعیف کردند که یک عده تندرو به پشتوانه برخی نهادها٬ قانون را می‌شکنند و برنامه‌ها را به هم می‌زنند و دستگاه‌های نظارتی هم فقط نظاره‌گرند.

محمدعلی مشفق در گفت و گو با خبرنگار ایلنا٬ درباره اقدام غیرقانونی تندروها در قرچک اظهار داشت: به لحاظ شکلی و قانونی، وزارت کشور و استاندار و فرماندار به عنوان رئیس شورای امنیت و رئیس شورای تامین استان و رئیس شورای تامین شهرستان مسئولیت دارند و رئیس شورای امنیت ملی هم که رئیس جمهور است و لذا دولت است که تامین امنیت کلیه سخنرانی‌ها و تجمع‌ها را بر عهده دارد.

معاون وزیر کشور دولت خاتمی با اشاره به اینکه در فضاهای سرپوشیده حتی اجازه هم برای برگزاری نیازی ندارند٬ گفت: برای انجام این مسئولیت، دولت یک ابزارهایی نیاز دارد٬ اما متاسفانه اینقدر دولت را ضعیف کردند که یک عده تندرو به پشتوانه برخی نهادها٬ قانون را می‌شکنند و برنامه‌ها را به هم می‌زنند و دستگاه‌های نظارتی هم فقط نظاره‌گرند.

وی ضمن درخواست از دادستانی برای ورود به این رفتارهای غیر قانونی٬ گفت: دادستانی باید با آنها برخورد جدی کند.

مشفق با اشاره به اینکه ساختار نیروی انتظامی به صورت مطلق در اختیار وزارت کشور نیست٬ تاکید کرد: در بسیاری از کشورهای پیشرفته نیروی انتظامی زیر نظر شهردار است٬ اما در ایران به نهادهای دیگر نیز وابسته است٬ لذا معتقدم آنارشیسمی که امروز در کشور وجود دارد، با وجود دستور وزیر کشور رفع نخواهد شد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه در تمام دنیا وظیفه نمایندگان اول پاسداری از قانون اساسی است و دوم دفاع از حقوق آحاد مردم٬ گفت: فرض کنید نماینده ورامین از آقای موسوی لاری خوشش نیاید اما حق ندارد به عنوان یک نماینده مانع سخنرانی یک فردی شود و اتفاقا نماینده‌ها باید برای عدم اجرای قانون اعتراض کنند.

مشفق تصریح کرد: این نمایندگان می‌توانند قانون را تغییر کنند و اتفاقا این سخنرانی بر اساس قانونی بوده که همین نماینده‌ها تصویب کردند و از نظر شرعی و قانون اساسی هم تایید شده است.

وی افزود: دو دیدگاه در کشور وجود دارد؛ یکی اینکه در کشور قانون اجرا شود و یک رویکرد اینکه افرادی خود را مجری اسلام بداند و در جایگاه مجتهد به انجام وظایفی بپردازد و متاسفانه طرفداران نظریه دوم این مشکلات را ایجاد می‌کنند.

وی با اشاره به عدم پیگیری حادثه حمله به لاریجانی در قم و حوادث مشابه گفت: مسئولان در شرایطی که برای رئیس مجلس و رئیس جمهور سابقش امنیت سخنرانی نباشد و وزیر کشور سابق قبل از سخن گفتن محکوم باشد٬ باید به این نقاط ضعف توجه بیشتری نشان دهد.

مشفق تاکید کرد:  جریان رقیب نیز هیچگاه واکنشی نسبت به این رفتارهای غیرقانونی نشان نمی‌دهد چراکه این برخوردها ابزاری است برای عدم نقد جریان اصولگرا و همچنین سرکوب اصلاح‌طلبان چراکه تندروها تلاش می‌کنند به اشکال مختلف صدای دیگران را خاموش کند و تنها صدای خودشان شنیده شود.

کد خبر : ۳۲۳۷۴۲