خبرگزاری کار ایران

معاونت حقوقی ریاست جمهوری:

شرکت‌های بیمه‌گر از نگاه کاسب‌کارانه بپرهیزند

معاونت حقوقی ریاست جمهوری گفت: تلاش داریم؛ گفتمان وکلا و مردم را از حالت غیرشفاف و نامانوس به یک گفتمان آشنا تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، الهام امین‌زاده در نشست وکلا و حقوقدانان نیکوکار با بیان اینکه در معاونت حقوقی ریاست جمهوری با اذعان به اینکه خدمات وکالت و مشاوره حقوقی برای همه اقشار جامعه و به خصوص اقشار نیازمند و متوسط فراهم نیست، اظهار کرد: وکلا مورد اطمینان مردم هستند و مردم از تخصص آنها برای احقاق حقوق خود استفاده می‌کنند.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری با اشاره به ضرورت حضور وکیل خانواده در خانواده‌ها بیان کرد: اگر وکیل با موضوع پرونده و خانواده موضوع پرونده آشنایی نداشته باشد٬ رسیدگی به کار آنها مدتی طول می‌کشد٬ اما اگر وکیل خانواده قبل از ایجاد پرونده با خانواده آشنایی داشته باشد می‌تواند در تسریع حل پرونده کمک کند.

وی با تاکید براینکه وجود وکیل خانواده نوعی پیشگیری است اظهار کرد: باید قبول کنیم امروزه امور اجتماعی چنان تخصصی شده‌اند که همه افراد نمی‌توانند در همه امور از خود دفاع کنند٬ لذا نیاز به وکیل در همه موارد احساس می‌شود.

امین‌زاده با بیان اینکه در خصوص وکیل خانواده آنچه مدنظر است هزینه داشتن وکیل و عدم توانایی پرداخت این هزینه‌ها در خانواده‌های ضعیف ومتوسط است٬ ادامه داد: به همین دلیل طرح بیمه وکالت مطرح شده است که باید در خصوص استفاده مردم از وکلا در امور حقوقیشان فرهنگ‌سازی شود.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: انتظار ما آن است که بیمه وکالت برای مردم آرامش و امنیت بیاورد، زیرا عدم استفاده از وکیل در پرونده‌های قضایی باعث وجود حجم انبوه پرونده‌ها در دستگاه‌های قضایی می‌شود.

امین‌زاده همچنین در خصوص طرح وکالت اجباری گفت: ما وکالت اجباری را در برخی امور حاد کیفری داریم٬ اما این نهاد برای همه امور وجود ندارد.

این عضو کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه تمامی طرح‌های مذکور باید با توجه به اقشار نیازمند در نظر گرفته شود٬ عنوان کرد: نباید این طرح‌ها را تنها برای ایجاد اشتغال وکلا تلقی کنیم.

وی با بیان اینکه تلاش داریم گفتمان وکلا و مردم را از حالت غیرشفاف و نامانوس به یک گفتمان آشنا تبدیل کنیم اظهار کرد: شرکت‌های بیمه‌گر نیز باید هدفشان رفع نیاز اقشار ضعیف و متوسط باشد و باید از نگاه کاسب‌کارانه بپرهیزند.

امین‌زاده در خصوص بیمه وکالت با بیان اینکه گاهی اشخاص می‌خواهند برای هر موضوعی که خود می‌توانند در خصوص آن فکر کنند از وکیل استفاده کنند٬ گفت: این موضوع می‌تواند هزینه بیمه‌گر را افزایش دهد لذا می‌توان برای این موضوع فرانشیزی در نظر گرفت که توسط فرد پرداخت شود.

معاونت حقوقی ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: وظیفه وکیل در کلان اجرای عدالت و امنیت اجتماعی است و وکیل می‌تواند در پیشگیری از جرم تاثیر داشته باشد٬ لذا زبان میان خانواده و وکلا باید مانوس باشد و باید روش‌های سازش را پیگیری و نهادینه کنند.

امین‌زاده همچنین بر لزوم تعامل میان قوه مقننه و مجریه تاکید کرد و گفت: طرح‌هایی را با وزارتخانه‌های رفاه، کشور داریم که امیدوارم به نتیجه برسد.

کد خبر : ۳۲۳۸۴۲