خبرگزاری کار ایران

در دیدار وزرای خارجه ایران و نیجریه مطرح کرد:

علاقه‌مندی تهران و ابوجا برای گسترش مناسبات تجاری و اقتصادی با یکدیگر

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و نیجریه راه‌های گسترش مناسبات و همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای را بحث و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایلنا، محمدجواد ظریف بـا اشاره بـه ظرفیت‌های بالفعل دو کشور بـرای گسترش مناسبات فیمابین در زمینه‌های اقتصادی و علوم و تکنولوژی‌های نوین اظهار داشت: ایران و نیجریه در چهارچوب همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای می‌توانند ظرفیت‌های اقتصادی و علمی و فن‌آوری‌های خود را روز به روز ارتقاء بخشند.

وزیر امور خارجه کشورمان با تبیین زمینه‌های جدید همکاری‌های دو کشور اظهار داشت: تهران و ابوجا فرصت‌های خوبی در زمینه‌های همکاری‌های اقتصادی و دانش‌بنیان در ارتباط با تبادل تکنولوژی‌های جدید و تأسیس شرکت‌های خصوصی دارند که از طریق تبادل رایزنی مستمر می‌توان پروژه‌های فن‌آوری بین دو کشور را در زمینه الکتریسته و انرژی‌های جدید و در قالب‌های همکاری منطقه‌ای و جهان اسلام شامل D۸ تعمیق داد.

وی افزود: با اشاره به بازارهای خوبی که فراروی دو کشور در سطوح چند جانبه و منطقه‌ای فراهم است، ما با نیجریه می‌توانیم فرصت زیادی را برای بازرگانان و کارآفرینان دو کشور فراهم سازیم.

 وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به آثار توافق برجام بر گشایش‌های جدید پس از تحریم‌ها در دی ماه سال جاری خاطرنشان ساخت: ما چشم‌انداز خوبی درمرحله پساتحریم در زمینه‌های بانکی و تجاری مشاهده خواهیم کرد و نیجریه می‌تواند مرکزیت همکاری‌های منطقه در آفریقا را شکل دهد.

وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص مخاطرات ناشی از گروه‌های بوکوحرام و داعش و الشباب گفت: تهدیدات روزافزون افراط‌گرایی در جهان ریشه در افکار غلط گروه‌های تکفیری و عدم توجه واقعی به منابع تغذیه مالی و فکری این گروه‌ها دارد.

ظریف با اشاره به آثار منفی اعمال افراطی‌گرایی در مخدوش ساختن چهره اسلام خاطرنشان ساخت: رویکرد افراط گرایی هیچ ارتباطی با تعالیم ارزشمند اهل تسنن و تشیع ندارد، بلکه گروه‌ها و فرقه‌های تکفیری همچون داعش و بوکوحرام با رویکردهای افراط‌گرایی در سوریه و عراق، مالی، نیجریه وجهه واقعی مسلمانان را مورد آسیب قرار می‌دهند و برای مقابله با آنان، همبستگی هر چه بیشتر و ارتقای همکاریهای کشورهای اسلامی و آفریقایی راه گشایی این مشکلات است.

 وزیر امور خارجه نیجریه، جمهوری اسلامی ایران را کشوری بزرگ با ظرفیت‌های متنوع ارزیابی کرد و خواستار تعمیق همکاری‌های دو کشور در تمامی سطوح گردید.

جفری اونیاما وزیـر امور خارجه نیجریه با اشاره به روابط متین دو کشور و اولویت‌های رئیس جمهوری نیجریه در زمینه گسترش همکاری‌های دو کشور در زمینه انرژی و بهره‌گیری از مزیت‌های فراروی حوزه انرژی و فن‌آوری این موضوع را در مقدمه برنامه‌های نیجریه قرار داده است و ما آمادگی داریم با رایزنی با یکدیگر امکانات جدیدی را شناسائی نمائیم.

 اونیاما با اشاره به آمادگی نیجریه برای توسعه مناسبات تجاری، فرهنگی خود با جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ما اراده لازم برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی با جمهوری اسلامی ایران را داریم و در چهارچوب موافقتنـامه‌ها و تفاهمنامه‌های بدست آمده، می‌بایست زمینه‌های جدید و موانع موجود را برای تعمیق مناسبات مرتفع سازیم.

کد خبر : ۳۲۴۴۴۲