خبرگزاری کار ایران

مورالس در اجلاس کشورهای صادرکننده گاز:

بولیوی خاطرات بدی از استعمار دارد

رئیس جمهور بولیوی گفت: در گذشته گروه‌های فشار به من فشار وارد می‌کردند که با ایران نشستی نداشته باشم که این فشارها بیشتر از سوی آمریکا بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اوو مورالس در سومین اجلاس کشور‌های صادرکننده گاز گفت: در گذشته گروه‌های فشار به من فشار وارد می‌کردند که با ایران نشستی نداشته باشم که این فشار‌ها بیشتر از سوی آمریکا بود.

وی ادامه داد: امروز خوشبختانه این مسائل را پشت سر گذاشتیم. ممنون از مهمان‌نوازی رئیس جمهور ایران که از ما به مجمع صادرکنندگان گاز دعوت کردند. من به همه روسای عضو سلام عرض می‌کنم.

مورالس افزود: به رئیس جمهور محترم روسیه و ملت روسیه سلام عرض می‌کنم. باعث تاسف است که ما هفته گذشته شاهد اعمال تروریستی بودیم. همبستگی خود را با همه ملت‌ها و دولت‌های جهان که با تروریسم مبارزه می‌کنند اعلام می‌دارم. سال ۲۰۱۳ که در مجمع صادرکنندگان گاز به روسیه دعوت شدیم تجارب بسیار خوبی به دست آوردیم.

وی اظهار داشت: براساس شناخت، دانش و تجربیاتی که کشورهای عضو دارند بحث تبادل‌نظر برای صادرات و واردات‌گاز بسیار مهم است. در چارچوب این مجمع به این نتیجه رسیدیم که حق حاکمیت بر منابع طبیعی خودمان را اثبات کنیم.

رییس‌جمهوری بولیوی گفت: ما در بولیوی هم توانستیم منابع‌طبیعی را ملی کنیم. براساس اراده ملت بولیوی امروز بر منابع طبیعی‌ خود حاکمیت کامل داریم. متاسفانه یکی از مشکلاتی که در عرصه بین‌المللی داریم٬ مسئله گرم‌شدن کره‌زمین است. از آنجایی که حاکمیت‌ملی کشور‌ها از جایگاه مهمی برخوردار است به رغم تلاش استکبار جهانی مفتخرم بگویم امروز ما حاکم بر منابع طبیعی کشورمان هستیم.

وی اظهار داشت: کشور ما خاطرات بدی از استعمار دارد٬ اما امروز در دنیای دیگری زندگی می‌کنیم. خوشحالم می‌توانیم تجربیات خود را مبادله کنیم و مانند یک «ید واحد» بتوانیم رفتاری هماهنگ و همگون در این مجمع گازی داشته باشیم.

وی در ادامه با بیان اینکه به یمن این اراده‌ ملی امروز ما در بولیوی شاهد جلب و جذب سرمایه‌گذاری خارجی هستیم، متذکر شد: ما الان شرکای خوبی داریم و تلاش می‌کنیم شرکایی را که با آن‌ها رابطه برد-برد داریم افزایش دهیم. این امر باعث شده تاریخ گذشته را فراموش کنیم. زمانی بولیوی دومین کشور فقیر قاره آمریکا بود٬ اما امروز در حال پیشرفت است.

مورالس در پایان خاطرنشان کرد: از این فرصت استفاده می‌کنم و از رئیس‌جمهور ایران می‌خواهم که بپذیرند تا اجلاس‌چهارم در کشور بولیوی برگزار شود. در پایان از همه مهمانان و به ویژه از رئیس‌جمهوری ایران تشکر می‌کنم.

کد خبر : ۳۲۴۵۷۷